پژوهشی وسیع بر روی زنان دانمارکی نشان می‌دهد که آسم مادر در دوران بارداری، کودک را در معرض خطر بالایی برای ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های دوران کودکی قرار می‌دهد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران پروفسور "گونتر ماینشمیت" از دانشگاه بازل سوئیس درباره این تحقیق می‌گوید: "تحقیقات پیشین نشان داده که آسم در دوران بارداری بر رشد جنین و بروز بعضی از بیماری‌ها در نوزاد تاثیرگذار است، با این وجود نتایج جالب این تحقیق حاکی از آن است که این تاثیر بیش از میزان مورد تصور است؛ خطر بیماری‌های عفونی و انگلی، مشکلات سیستم تنفسی و عصبی و بیماری‌های مرتبط با گوش و پوست برای این نوزادان افزایش خواهد یافت. خطرهای بالقوه دیگری که ممکن است طی تحقیقات آتی تایید شود می‌تواند شامل بیماری‌های گوارشی، اختلال غدد درون ریز و متابولیک و ناهنجاری‌های مربوطه شود."

در این پژوهش 67 هزار مادر باردار طی سال‌های 1996 تا 2002 مورد بررسی قرار گرفتند. همه افراد این تحقیق در سلامت عمومی مناسبی بوده و به طبقه متوسط و نسبتا مرفهی تعلق داشتند که از این تعداد نیز یک چهارم سیگاری بودند. کودکان به دنیا آمده از این زنان تا سن 6 سالگی از نظر بروز علائم تحت نظر رزومه‌های پزشکی قرار گرفتند.

به گفته محققان این پژوهش موید وجود رابطه بین خطر بالای ابتلا به بیماری‌های مختلف کودکانه برای نوزادان مادران آسمی است اما هنوز رابطه علت و معلولی برای این نتایج اثبات نشده است.

دکتر "آلن بپ تیست" رییس مرکز تحقیقات آسم دانشگاه میشیگان نیز درباره این نتایج چنین می‌گوید: "آسم کنترل نشده برای زنان باردار تاثیرات زیانبار متعددی بر جنین و نوزاد خواهد داشت. مهم اینجاست که زنان باردار آسمی را تحت کنترل مناسب قرار دهیم چرا که برای یک سوم زنان آسمی، باردار شدن با بدتر شدن آسم مرتبط است."

بنا بر این گزارش، نتایج ذکر شده نباید عامل نگرانی برای مادران باردار مبتلا به آسم تلقی شود اما در صورت اینکه مادر طی دوران بارداری حمله آسمی را تجربه کرد باید جدی در نظر گرفته شود.

این پژوهش در مجله "Pediatrics" منتشر شده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، نوزادان ، آسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.