روزنامه زمان در مقاله اي تحت عنوان "رييس جمهور منتخب ايران و ترکيه" با اشاره به ديدار اخير داووداوغلو و روحاني اظهار اميدواري مي کند که دو کشور با تقويت روابط اقتصادي و همکاري هاي امنيتي بتوانند در مورد بحران سوريه نيز با يکديگر به همگرايي برسند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان، "بريل دده اوغلو" نويسنده مقاله با ابراز اميدواري از بهبود و  تقويت روابط ايران و ترکيه در زمان رياست جمهوري "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان مي نويسد "احمد داووداوغلو" وزير امور خارجه ترکيه در ديدار اخير خود از ايران با "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب جمهوري اسلامي ايران ديدار کرد. داووداوغلو از اين فرصت براي بيان ديدگاه هاي ترکيه در مورد امکان گسترش روابط ميان دو کشور ايران و ترکيه استفاده نمود. وي در اين ديدار قصد داشته است تا ديدگاه هاي گسترده تري را در مورد موضوعات مختلف با طرف ايراني مطرح نمايد اما به دليل محدوديت هايي که قابل درک است، نتوانست. اما موضوعات مطرح شده عمدتا در سه حوزه طرح شدند. نخست داووداوغلو در مورد بحران سوريه خواسته هاي خود را از طرف ايراني مطرح کرد." 

نويسنده در ادامه اذعان مي کند که دولت ترکيه در زمينه بحران سوريه نمي تواند کار چنداني را از پيش ببرد و در اين باره مي افزايد "ايران به حمايت خود از "بشار اسد" رييس جمهور سوريه ادامه مي دهد در اين ميان دولت ترکيه نمي تواند در قبال سوريه سياست هاي خود را به پيش ببرد. نخست آنکه ترکها نمي توانند حمايت کامل و همه جانبه غربي از تروريست هاي سوري را انتظار داشته باشند. در اين ميان ترکها بايستي بدانند که روسيه به حمايت خود از اسد ادامه خواهد داد. نکته ديگر آنکه بسياري از کشورهاي اروپايي نقش جمهوري اسلامي ايران را از آن رو مهم مي دانند که مانع از گسترش فعليت هاي القاعده در منطقه مي شود و از اين رو خواستار همکاري هاي بيشتر با آن کشور هستند. " 

تحليلگر روزنامه زمان در معتقد است که ايران و ترکيه بر سر حمايت از حفظ "تماميت ارضي" و "يکپارچگي" کشور سوريه مي توانند همکاري نزديکي با يکديگر داشته باشند و در اين باره مي افزايد "يکي ديگر از خواست هاي داووداوغلو از رييس جمهور ايران حمايت از تماميت ارضي سوريه و جلوگيري از تشکيل ناحيه خودمختار توسط کردهاي سوريه در آن کشور بود. اين عاملي است که ترکيه و ايران مي توانند بر سر آن با يکديگر همکاري نمايند چرا که تهديدي امنيتي براي دو کشور محسوب مي شود." 

نويسنده در ادامه معتقد است که ايران و ترکيه مي توانند در حوزه گسترش ارزشهاي "اخلاقي و انساني" نهفته در دين مبين اسلام در منطقه با يکديگر همکاري و همراهي نمايند و در اين باره مي افزايد "داووداوغلو همچنين بر لزوم همکاري دو کشور ايران و ترکيه براي گتسرش ارزشهاي اخلاقي در منطقه تاکيد کرد ارزشهايي که برآمده از انقلاب اسلامي ايران هستند. ايران اين مورد را با صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته اي خود نشان داده است. يکي از راههاي ديگر تقويت ارزشهاي اخلاقي در سرتاسر جهان اسلام توسط ايران و ترکيه مي تواند از طريق گسترش و تقويت همکاري هاي اقتصادي دوجانبه باشد." 

تحليلگر مقاله در ادامه با اشاره به اولويت هاي مورد تفاهم ميان ايران و ترکيه مي نويسد "مسئله مبارزه با گروههاي تروريستي از جمله پ ک ک و گسترش همکاري هاي اقتصادي ميان ترکيه و ايران از جمله مواردي هستند که مي توانند در صدر اولويت دو کشور براي گسترش روابط قرار گيرند. با پيشرفت مذاکره در هر يک از اين موارد مي توان به همگرايي بيشتر ايران و ترکيه در مورد بحران سوريه اميدوار شد. با اين حال بايستي دانست که جمهوري اسلامي ايران و ترکيه براي پيشبرد خواسته هاي شان بايستي با شرکا و متحدانشان نيز مذاکره نموده و آنان را متقاعد سازد." 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار