هر چند جمع‌آوری و حمل و نقل و دپوی پسماندهای شهری زحمت زیادی را برای متصدیان در پی دارد ولی با توجه به ارزش بالای این پسماندها که به عنوان طلای کثیف نیز از آن یاد می‌شود، تبدیل و بازیافت این پسماندها می‌تواند به عنوان یک صنعت درآمدزا مورد توجه قرار بگیرد.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله‌های سطح شهر، همواره یکی از مهمترین دغدغه‌ها و البته وظایف شهرداری‌ها است و امروزه جمع‌آوری زباله های شهری هم به عنوان یک تهدید و هم به عنوان یک فرصت از سوی نظریه پردازان مدیریت شهری به شمار می‌آید.

تصور زیستن در شهری که زباله‌های آن سه یا چهار روز جمع‌آوری نشده باشد، اگر غیر ممکن نباشد تصویری زشت و ناهنجار خواهد بود.

عملیات جمع آوری، انتقال و دفن زباله ها علاوه بر هزینه بر بودن همواره مشکلات متعددی را با خود به دنبال دارد که بروز خطرات زیست محیطی از مهمترین آنهاست.

انسان‌ها در جوامع شهری همواره به دنبال یافتن راه‌هایی بهتر برای رهایی از مشکلات زباله‌ها هستند و در این رهگذر تا جایی پیش رفته اند که با استفاده مجدد از آن از طریق بازیافت، زباله را "طلای کثیف" نام نهاده‌اند.

لزوم استفاده از روش‌های علمی و مکانیزه جمع‌اوری و بازیافت پسماندها

امروزه در جوامع پیشرفته و بسیاری از جوامع در حال توسعه تمام مراحل جمع آوری، انتقال، بازیافت و حتی دفن زباله‌ها با روش‌هایی علمی و مکانیزه صورت گرفته و علاوه بر کاهش اثرات مخرب زباله‌ها پس از جمع‌آوری زباله‌های شهری آن‌ها را به دو دسته زباله‌های تر و زباله‌های خشک تفکیک می‌کنند.

زباله های خشک (قابل بازیافت) در صنعت برای استفاده مجدد و زباله های تر با فراوری خاص به کمپوست تبدیل شده و به مصارف کشاورزی می رسد.

در همین راستا مسئولان شهرداری بندر گناوه سفری به جزیره خارگ با هدف بازدید از مرکز مدیریت عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی خارگ و آشنایی با دستگاه های تبدیل زباله به کمپوست در این جزیره کردند.

در این سفر یکروزه مسئولان و تکنسین های مدیریت عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی خارگ با توضیحات کارشناسانه از ابتدا تا انتها نکات لازم را در زمینه آشنایی با دستگاه هایی با کیفیت و... به مسئولان شهرداری ارائه کردند و سفر به جزیره خارگ برای بررسی عملیات مکانیزه تبدیل زباله ها را  به انتخابی ثمربخش بدل کردند.  

تفکیک پسماندهای خانگی نیازمند فرهنگ‌سازی است

شهردار بندر گناوه با تاکید بر لزوم استفاده از روش‌های علمی برای حمل و نقل و بازیافت پسماندها، اظهار داشت: امروزه فرهنگ سازی گسترده و ارائه آموزش های لازم به شهروندان در خصوص تفکیک زباله ها لازمه زندگی شهری است.

رضا محمدی گفت: ریختن زباله و رها کردن فاضلاب منازل در کانال های دفع آب های سطحی مشکلات متعددی را برای شهروندان به دنبال دارد که می بایست با آموزش و فرهنگ سازی از آن جلوگیری کرد.

وی با قدردانی از راهنمایی‌های مسئولان و تکنسین‌های مدیریت عملیات عمومی شرکت پایانه‌های نفتی خارگ ابراز امیدواری کرد: همکاری و تعامل شهرداری گناوه و این مدیریت در زمینه مقابله با مشکلات زباله ها بتواند گامی موثر در زمینه گسترش زیبایی و بهداشت شهروندان باشد.

شهردار گناوه پس از پایان بازدید از مرکز بازیافت و پردازش پسماندهای شهری شرکت پایانه های نفتی جزیره خارگ افزود: امیدواریم با تهیه اعتبارات لازم و خرید دستگاه های مدرن مورد نیاز گامی بزرگ و بی سابقه برای کاهش هزینه‌های جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله های سطح شهر گناوه و جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع آب های زیرزمینی برداریم.

شهردار بندر گناوه در پایان گفت: باید بتوانیم با بازیافت و تهیه کود از زباله ها به درآمدزایی در این زمینه بپردازیم.

تولید روزانه 20تن پسماند در جزیره خارگ/ تفکیک زباله توسط دستگاه‌هایی مدرن

کارشناس شرکت پایانه‌های نفتی در جریان این بازدید با اشاره به حجم تولیدی زباله ازمحدوده شرکت نفت خارگ  اظهار داشت: روزانه 20 تن زباله از محدوده شرکت نفت خارگ توسط مدیریت عملیات عمومی این شرکت جمع آوری می شود.

مرادی گفت: پس از تفکیک زباله توسط دستگاه‌هایی مدرن، مواد قابل بازیافت آن برای استفاده مجدد به کارخانه ها ارسال می شود و مواد غیر قابل بازیافت آن با روش هایی جدید به کود تبدیل شده و برای مصارف کشاورزی استفاده می شود.

وی ادامه داد: درآمدزایی از طریق فروش کودها و مواد قابل بازیافت در کنار حذف هزینه های گزاف دفع، از مهمترین فواید استفاده از روش های مدرن تبدیل زباله ها است.

مرادی اضافه کرد: با استفاده از این روش دیگر به محیط زیست و منابع آب های زیرزمینی نیز آسیبی وارد نمی شود.

بازیافت بهترین راه برای جلوگیری از تخریب شدید محیط زیست است

مسئول خدمات مدیریت عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی خارگ نیز علاوه بر آشنایی با شیوه های کاری آن ها در بازیابی زباله ها اظهار داشت: باید نگاهی انسانی به پدیده بازیافت داشت.

امیدبخش بازیافت زباله را کاهش آسیب انسان به طبیعت دانست و گفت: در حقیقت با این کار به خودمان که می خواهیم در طبیعت زندگی کنیم رحم کرده ایم.

وی ورود صنایع از جمله پتروشیمی به زندگی بشر را آغاز به هم خوردن موازنه طبیعت دانست و گفت: بازیافت بهترین راه برای جلوگیری از تخریب شدید محیط زیست است.

امیدبخش در ادامه بازیافت را نوعی صدقه دانست و گفت: درخت کاری نیز نوعی صدقه جاریه برای پیشگیری و درمان مشکلات انسان امروز است.

مدیر امور شهری مدیریت عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی خارگ نیز اظهار داشت: فرهنگ سازی در جوامع برای کاهش تولید زباله و تفکیک صحیح آن ها ضرورت دارد.

موسوی گفت: رعایت نظافت فردی و عمومی باید به عنوان یک واحد درسی به کودکان آموزش داده شود./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سیامک یاربی
۲۱:۵۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
با سلام و خسته نباشید . امیدوارم این کار در شهرهای دیگر این مملکت انجام شود . خوشحال میشوم در این زمینه مرا یاری فرمایید تا به لطف خدا و یاری شما بتوانیم این کار را در شهرستان دورود در استان لرستان انجام شود ممنونم