مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: پدیده گرد و غبار و ورود ریزگردها در سال های گذشته از مهم ترین تهدیدهای پیشروی محیط زیست کشور به ویژه استان های غربی همچون ایلام بوده است.

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  غلامحسین کاظمی اظهار کرد: ورود ریزگردها علاوه بر آلودگی هوا، باعث آلودگی محیط زیست و آب و خاک نیز می شود.
 
وی افزود: 15 درصد از درختان استان به ویژه جنگل های بلوط در نتیجه ورود این پدیده طبیعی دچار خشکیدگی شده اند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام ادامه داد: منشا حدود70 درصد ورود گرد و غبار به استان ایلام از سمت کشور عراق می باشد.
 
کاظمی، ساخت سدهای متعدد از سوی کشورهای سوریه و ترکیه بر روی رودخانه های دجله و فرات، وقوع جنگ هشت ساله تحمیلی عراق علیه ایران و همچنین جنگ های نخست و دوم خلیج فارس و خشکسالی های سال های گذشته از مهم ترین عوامل ایجاد پدیده گرد و غبار و ورود ریزگردها در 10 سال گذشته به کشور برشمرد.
 
وی اظهار کرد: تفاهم نامه های فراوانی تاکنون با مقام های عراقی برای مقابله با این تهدید زیست محیطی بسته شده که باید در مدت پنج سال کانون های بحرانی وقوع این پدیده در کشور همسایه شناسایی و مهار شود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام جلوگیری از وقوع ورود گرد و غبار را مستلزم همکاری و هم افزایی کشورهای درگیر در این قضیه ذکر کرد.
 
کاظمی گفت: تا زمانی که عزم جدی برای مقابله با این پدیده زیست محیطی میان مسوولان کشورهای مختلف ایجاد نشود ورود ریزگردها نیز ادامه خواهد داشت.
 
وی افزود: ایستگاه های  سنجش آلودگی هوا برای مشخص کردن شرایط هشدار، اضطرار و بحران در مناطق مختلف استان نصب و راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: همچنین شبکه پایش آلودگی زیست محیطی نیز در شهرستان های ایلام، ایوان، مهران و دهلران ایجاد شده است.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری های گسترده در سطح بین الملل چاره ای برای کنترل و مهار هجوم ریز گردها به کشورهای منطقه اندیشیده شود. /
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار