"کاوه افراسیابی" در مقاله جدید خود که در نشریه "آسیا تایمز" منتشر شده است به نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی و نقش دبیرکل آژانس در حل مناقشه غربی ها در مورد برنامه هسته ای ایران اشاره می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسیا تایمز، افراسیابی با اشاره به برنامه هسته ای کشورمان و مواجهه آن با شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی می افزاید "برنامه هسته ای ایران در دو بعد قابل بررسی است. یکی از منظر ارتباط آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی و درجه شفافیت ایران در زمینه برنامه هسته ای خود و در سوی دیگر مسئله ایران با شورای امنیت سازمان ملل متحد که تاکنون چهار دور تحریم را علیه ایران وضع کرده است." 

افراسیابی با اشاره به نامشروع بودن تحریم های وضع شده از سوی شورای امنیت علیه کشورمان می افزاید "قطعا تحریم های وضع شده سوی شورای امنیت سازمان ملل برای بازداشتن ایران از غنی سازی اورانیوم است و مطابق با چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی (ان پی تی) نیست چرا که پیمان ان پی تی از حق مسلم هسته ای ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای دفاع می کند." 

افراسیابی ضمن محکوم نمودن اقدامات شورای امنیت در قبال کشورمان می افزاید "قطعا اقدامات شورای امنیت مغایر با اصول و هنجارهای بین المللی بوده است. شورای امنیت در حالی بر ایران فشار وارد می کند که بر بسیاری از کشورهای دیگر که دارای فناوری هسته ای هستند این فشار را اعمال نکرده است." 

افراسیابی در مورد برنامه هسته ای ایران راهکاری را ارایه می دهد و می نویسد "در این میان برای یافتن راه حلی در مورد برنامه هسته ای ایران جمهوری اسلامی ایران می تواند راهکاری گام به گام و چند مرحله ای را ارایه دهد که برای مثال در گام اول آن اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای به بازرسان آژانس داده شود و همچنین از "یوکیو آمانو" دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت بعمل آید تا در مورد برنامه هسته ای ایران مذاکره بعمل آید تا توافق هایی قابل حصول شود. روحانی می تواند این کار را انجام دهد و باعث تقویت همکاری میان ایران و آژانس شود."

افراسیابی در ادامه پیشنهاد خود معتقد است که نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت های هسته ای ایران می توان گره گشای مذاکرات باشد و در این باره می افزاید "در چنین سناریویی اعتماد متقابل بیشتری میان کشورهای غربی و ایران در مورد برنامه هسته ای آن کشور ایجاد شود با این حال با وجود افزایش شفافیت ایران در زمینه برنامه هسته ای خود بازرسان آژانس نیز بایستی شواهد لازم در مورد همکاری شان با دستگاههای جاسوسی غربی در گذشته را به ایران ارایه دهند. توافق میان آژانس و ایران بر سر برنامه هسته ای آن کشور بدون تردید تاثیری مثبت بر روند مذاکرات هسته ای چندجانبه خواهد گذاشت و انگیزه لازم را برای رفع تحریم ها از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا ایجاد خواهد کرد. در مرحله پایانی می توان در مورد غنی سازی اورانیوم توسط ایران، سطح آن و چشم انداز این فعالیت مذاکره کرد. در این مرحله است که می توان به غنی سازی صلح آمیز و تضمین شده و توافقی کلی در مورد آن دست یافت. در پایان بایستی گفت که در مقابل خط مشی اعتدالی دولت روحانی این رویکرد غربی ها نسبت به مذاکره است که نتیجه آن را مشخص می سازد در صورتیکه آنان با حسن نیت رفتار کنند نتایج مثبتی حاصل خواهد شد." 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار