رویکردهای وزیر پیشنهادی دولت یازدهم در نشست مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت تبیین شد

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، به نقل از خانه ملت، نشست امروز مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت با حضور 10 وزیر اقتصاد، کشور، دادگستری، دفاع، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، کشاورزی، امور خارجه، بهداشت و درمان و علوم در سالن مشروطه برگزار شد.

در ابتدای این نشست کاظم جلالی ضمن عرض قبولی طاعات و تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر به نمایندگان و تشکر از آنان و وزرای پیشنهادی در جلسه فراکسیون گفت: دیروز 8 وزیر از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم برای بیان نظرات و رویکردها و امروز نیز 10 وزیر پیشنهادی دیگر در نشست مجمع عمومی فراکسیون حضور یافتند.

*مبارزه با افراط؛ هدف تشکیل فراکسیون رهروان

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی فضایی ایجاد شد که جمعی از نمایندگان دوره هشتم و نمایندگان دوره نهم دور هم جمع شده و فراکسیونی را تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوع تشکیل این فراکسیون مبارزه با خط افراط و افراط‌گرایی بود، توضیح داد: بحث هیات‌رئیسه و انتخاب رئیس مجلس موضوعی فرعی برای تشکیل این فراکسیون بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه فکر می‌کنم با تشکیل این فراکسیون پایگاه قوی در داخل مجلس شکل گرفته، افزود: مجلس نهم، مجلسی متعادل است و با توجه به تغییر قانون از وضعیت بسیار خوبی از نظر نوع سازماندهی برخوردار است.

وی در ادامه این برنامه وزرای پیشنهادی به بیان نظرات و رویکرد خود پرداختند.

*وزارت دفاع، باید سازمانی چابک و پاسخگو شود

حسین دهقان وزیر پیشنهادی دفاع با بیان اینکه وزارت دفاع با سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی تفاوت دارد، گفت: وزارت دفاع بخشی از دولت و جزئی از نیروی مسلح است و تدابیر رهبر معظم انقلاب و این وزارتخانه حاکم است.

وی با اشاره به اهداف راهبردی خود گفت: یکی از اهداف راهبردی ارتقاء سطح قابلیت‌های صنایع دفاعی کشور برای تامین نیازهای راهبردی است. باید بتوانیم این وزارتخانه را به سمت یک وزارتخانه چاپ، پاسخگو به شدت دانش‌بنیاد پیش ببریم.

وزیر پیشنهادی دفاع با اشاره به دیگر اهداف راهبردی گفت: با بیان اینکه چند سالی است که بحث پدافند غیرعامل مطرح شده و تازه در حال فرهنگ‌سازی برای آن هستیم، افزود: توسعه قابلیت‌های نرم‌افزاری در راستای سیاست‌های خارجی کشور از دیگر اهداف راهبردی است، البته باید توان دفاعی کشور را نیز همواره مورد توجه قرار دهیم و باید بتوانیم حوزه نظر و اندیشه را به عالم کاری و واقعیت نزدیک کنیم.

*کرسی‌های آزاداندیشی، التهاب‌های کاذب سیاسی را کاهش می‌دهد

نیلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه توسعه علمی شرط توسعه پایدار کشور است، گفت: در حال حاضر باید به بحث توسعه توجه کرد. تعداد دانشجویان افزایش یافته بنابراین باید کیفیت نیز افزایش یابد.

وی با تاکید بر لزوم رشد توسعه علمی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: مولفه دین و حاکمیت ارزش‌ها بر فضای پرنشاط لازمه توسعه علمی کشور است.

وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات با بیان اینکه من به خط مشی اعتدال اعتقاد دارم، گفت: در بحث فعالیت‌های دانشجویی باید در پی ایجاد نشاط در محیط‌های دانشجویی تعامل مثبت در جهت‌گیری‌های دانشگاه‌ها باشیم.

نیلی‌منفرد با تاکید بر لزوم توسعه معنویت و حفظ نهادهای دینی در دانشگاه‌‌ها گفت: در دوره وزارت من بحث کرسی‌های آزاداندیشی به طور جدی دنبال می‌شود. زیرا این امر موجب کاهش التهاب‌های کاذب سیاسی در سطح دانشگاه‌هاست.

*شورای عالی سلامت باید راه‌اندازی شود

هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با بیان اینکه به نظر می‌رسد رویکرد دولت‌های قبل در امر بهداشت، رویکرد پیشگیری بوده گفت: اصل و اساس برنامه وزارت بهداشت، تغییر و اجرای تمام تکالیف قانونی مطرح شده در قالب برنامه پنجم توسعه در بخش سلامت است.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق اهداف و برنامه‌هی قانون برنامه پنجم توسعه باید اقداماتی صورت گیرد، توضیح داد: در این راستا باید شورایی را تحت عنوان شورای عالی سلامت که در برنامه پنجم توسعه که به آن اشاره شده، راه‌اندازی کنیم که البته دبیرخانه‌اش در وزارت بهداشت و درمان به راه افتاده است.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در تشریح اقدامات فوری خود برای رفع مشکلات بهداشت و درمان کشور توضیح داد: ساماندهی بحث دارو حل مشکلات موجود در نظام پولی کشور و رفع موانع متعدد واردکنندگان دارو و رفع مشکلات دارویی بیماران صعب‌العلاج از اقدامات فوری که باید در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: تغییر در نظام آموزش متناسب با نیاز مردم با توجه به مشکلات درمانی آنان از دیگر اقداماتی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

*تحریم و سیاست‌های اعمالی نادرست؛ عوامل مشکلات اقتصادی

طیب‌نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه هم‌اکنون در شرایط فوق‌العاده حساسی قرار گرفته‌ایم که ترکیبی از مشکلاتی ناشی از عدم تعادل ساختاری اقتصاد ایران و سیاست‌های نادرست دوره اخیر و تحریم‌های خارجی که ناشی از این امر است، گفت: در حال حاضر نرخ رشد تولید یا صفر یا منفی است و میزان اشتغالزایی اقتصاد در حداقل ممکن قرار دارد که هرچه به دوره جدید نزدیک‌تر می‌شویم وضعیت وخیم‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تورم به اعداد نجومی بی‌سابقه‌ای رسیده، توضیح داد: مجموع عوامل نشان می‌دهد که هم‌اکنون به حساس‌ترین و خطیرترین دوران اقتصادی کشور قرار داریم که حل این مشکلات بدون همراهی و همکاری دستگاه‌های دولتی و مساعدت مجلس میسر نیست.

طیب‌نیا با بیان اینکه دو عامل تحریم خارجی و سیاست‌های نادرست اعمال شده در داخل از عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی هستند، افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته وابستگی کشور به نفت تشدید شده و همین امر موجب مواجه شدن با وضعیت حاد در سال جاری شده است.

*حفظ ارزش پول ملی؛ مهم‌ترین برنامه‌های وزارت اقتصاد

وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه دولت تدبیر و امید امیدوار است که با همکاری نمایندگان و برنامه‌های تنظیم شده دولت مشکلات اقتصادی تخفیف یابد، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و وزرا وزارت اقتصاد را که مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی کشور است را متولی حل مشکلات اقتصادی می‌دانند و البته من نیز خود را در تحقق این وظایف مسئول می‌دانم.

وی با بیان اینکه حفظ ارزش پول ملی و مهار تورم از اولویت‌های وزارت اقتصاد است، گفت: باید از طریق ایجاد انضباط مالی تقویت تولید داخلی، تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، اصلاح نظام بانکی، توسعه بازار سرمایه، اصلاحات نظام مالیاتی و اصلاحات گمرکی برای حل مشکلات اقتصادی اقدام کرد.

* وزارت دادگستری نیاز به قانون دارد

مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری با بیان اینکه رسالت کلی وزارت دادگستری حق‌مداری و اجرای عدالت است که از شئون نظام جمهوری اسلامی ایران شمرده می‌شود، گفت: باید تلاش کنیم با همکاری دستگاه‌های مختلف این امر محقق شود.

وی با بیان اینکه هنوز برای وزارت دادگستری قانونی نوشته نشده، گفت: تنها جایی که ارتباط قوا را باید پیگیری کند، وزارت دادگستری است که تدوین قانون نیز برای این وزارتخانه مورد غفلت قرار گرفته.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری تصریح کرد: باید تلاش کنیم برای انجام هرچه بهتر این وزارتخانه قانونی تصویب شود تا تعاملی سازنده و مثبت با مجلس داشته باشیم.

*ایران باید تنها یک سیاست خارجی داشته باشد

ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در شرایط خطیری قرار گرفته که مسئولیت سنگینی را متوجه آن می‌کند؛ گفت: به نتیجه رساندن این بار سنگین بیشتر هرچیز نیاز به اجماع ملی و حمایت کامل و فهم مشترک از شرایط بین‌المللی دارد.

وی با بیان اینکه هر کشوری فارغ از نظام سیاسی به یک سیاست خارجی معین نیاز دارد، گفت: این سیاست خارجی نمی‌تواند بر اساس یک سلیقه نوشته شود.

*جمهوری اسلامی ایران نیاز به تندروی ندارد

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه در شرایط بین‌المللی کنونی نیاز به شناخت دنیا داریم و با این شناخت توانمندی‌های خود را می‌شناسیم، ادامه داد: لازمه اعتدال خودباوری است و تندروی نتیجه ضعف و ترس است و تندروها نیز همیشه احساس ضعف و حقارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند است که نیاز به تندروی ندارد، افزود: ایران تنها کشور است که برای خود رسالتی جهانی قائل است و اگر به خودباوری رسیده باشیم، می‌توانیم به یک سیاست واحد برسیم. به همین دلیل باید به فهم و مفاهمه با نخبگان در کشور برسیم.

*سیاست خارجی باید از دعواهای خارجی خارج شود

ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی حوزه اجماع داخلی است، گفت: باید سیاست خارجی را از دعواهای جناحی خارج کنیم و جایگاه خود را در دنیا بفهمیم.

*رفتار سیاسی کشور باید قاعده‌مند و ضابطه‌مند باشد

رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه رویکرد من توسعه‌محوری است که مبنای آن برگرفته از سند چشم‌انداز و رهنمودهای امام و فرمایشات رهبر معظم انقلاب است، گفت: یکی از ضرورت‌های وزارت کشور ایجاد معاونتی در حوزه اقتصاد است و محور کار این وزارتخانه باید تقویت، استفاده و فعال کردن امکانات و ظرفیت‌های مناطق باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاسی باید تغییراتی در کشور صورت گیرد، گفت: رفتار سیاسی در کشور باید رفتاری قاعده‌مند و ضابطه‌مند باشد.

*ادغام واقعی وزارت صنعت، معدن و تجارت شش ماهه محقق می‌شود

نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ادغام وزارتخانه‌ها کار بسیار نیکویی بود، گفت: متاسفانه آنچه در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مشاهده می‌شود، ادغام نیست بلکه تجمیع است زیرا هر وزارتخانه کار خود را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه اولین اقدام این وزارتخانه تحقق ادغام ظرف شش ماه آینده است، توضیح داد: تا آنجا که می‌شود این وزارتخانه باید شکل یکپارچه خود را بگیرد البته کارهای فرهنگی نیز باید صورت گیرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید بتوانیم مشکلات صنایع را ریشه‌یابی و با کمک دستگاه‌های اجرایی آنها را رونقی نسبی دهیم، افزود: هدف دیگر این وزارتخانه این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند ارز خود را تامین کند تا دیگر نیاز به تامین ارز از منابع دیگر نداشته باشد و لازمه آن از بین بردن مقداری از مقررات تحمیل شده به این بخش توسط خودمان است.

*تشکیل کانون مشترک دولت و وزارت ورزش

سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه مباحث موجود در وزارت ورزش جوانان باید با تعامل این وزارتخانه و مجلس پیش رود، گفت: کارگروه مشترک مجلس و وزارت ورزش جوانان برای حل مشکلات موجود در این زمینه تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه موفقیت در عرصه ورزش قهرمانی و همگانی ماحصل کمرنگ شدن نقش دولت و پر رنگ شدن نقش بخش خصوصی است، افزود: در دوران وزارت خود از مدیران باسابقه، پیشکسوت و باتجربه استفاده خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه استقلال فدراسیون‌ها و پرداختن فکری و زیربنایی به ورزش بانوان از برنامه‌های جدی این وزارتخانه است، گفت: تاکنون به ورزش بانوان چه قهرمانی و چه همگانی جفا شده است و اعتقاد دارم که ظرفیت و پتانسیل لازم برای رشد ورزش جوانان وجود دارد. حفاظت از منابع پایه از چالش‌های مهم بخش کشاورزی است

حجتی با بیان اینکه بحث منابع پایه و حفاظت از آن چالش مهم بخش کشاورزی است، گفت: حفاظت از منابع پایه که عمدتا آب و خاک هستند، و چگونگی پرداختن به این مساله و حفاظت از جنگل، پوشش گیاهی و بهره‌برداری از آب و ذخایر زیرزمینی از چالش‌هایی است که باید برای حل آن اقدام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار