زندانی سابق گوانتانامو پایان اعتصاب غذای شماری از زندانیان گوانتانامو را موقتی خواند و علت آن را فرا رسیدن ماه مبارک رمضان دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی راشاتودی ؛ "معظم بیگ" ، زندانی سابق گوانتانامو  گفت « زندانیان به احترام ماه رمضان دست از اعتصاب غذا برداشتند و هم اکنون نظامیان آمریکا از تغذیه اجباری زندانیان در طول روز خودداری می کنند و با فرارسیدن شب ، یعنی موقع افطار ، این اقدام را از سر می گیرند.

به محض پایان یافتن ماه رمضان ، زندانیان دوباره اعتصاب غذا خواهند کرد چون اعتصاب غذای زندانیان به معنای سکوت آنها نیست بلکه به خاطر آن است که زندانیان خواهان اجرای عدالت هستند ؛ عدالتی که راه دیگری برای دست یافتن بدان نیست و آماده اند تا پای جان بایستند.»

وی درباره علت بی توجهی مقامات آمریکا به خواسته های جامعه جهانی و ادامه تغذیه اجباری زندانیان بدست نظامیان آمریکا گفت «بی توجهی نظامیان آمریکا به این خواسته ها بسیار نگران کننده است چون آنها حتی به حرفهای باراک اوباما هم توجه نمی کنند.
با تشدید یافتن اعتصاب غذای زندانیان ، اوباما چندی بر تعطیلی این زندان تاکید کرد اما کنگره با آن مخالفت کرد.

اما اوباما نباید صرفا به اظهار نظر در این مورد بسنده کند و باید تا زمان بسته شدن زندان گوانتانامو ، موضوع را دنبال کند.

زندانیان گوانتانامو را میتوان به کشورهای متعددی انتقال داد.
اکثر زندانیان هرگز تفهیم اتهام نشدند و حتی دادگاه نظامی قصد ندارد آنها به اتهامات آنها رسیدگی کند.

این افراد حتی اگر متهم بودند تاحالا معادل بیست و پنج سال دوران محکومیت خود را سپری کردند.

مقامات ، مردم و سیاستمداران آمریکا اراده لازم برای آزادی این افراد و بازگشت آنها به میان خانواده های خود را ندارند ؛ همانطور که ششصد نفر از زندانیان قبلا آزاد شدند و زندگی عادی خود را از سر گرفتند.»

وی درباره اینکه تا چه وقت وضع زندانیان به همین شکل باقی خواهد ماند گفت زندانیان تاکنون نه سال در گوانتانامو به سر برده اند. در این مدت نه نفر در این بازداشتگاه جان باختند. شمار زیادی از زندانیان توانایی ذهنی خود را از دست دادند.
آخرین روشی که در برخورد با زندانیان بکار گرفته می شود سو استفاده جنسی از زندانیان است .

هر وقت وکیل شکر عمر زندانی انگلیسی با وی دیدار می کند ، مسئولان زندان با برهنه کردن وی او را تفتیش می کنند.
بعد هنگامیکه وکیل وی زندان را ترک می کند ، دوباره هنگام بازگشت به سلول همین برخورد با وی ادامه دارد.

همین مسئله باعث شد شماری از زندانیان حتی مایل نیستند با وکلای خود دیدار کنند.
در هیچ جای دنیا کسی تاب تحمل چنین برخوردی را ندارد اما این مسئله در گوانتانامو با اعتراض مواجه نمی شود چون اصلا قانون در این زندان معنایی ندارد. این نوع رفتار با زندانیان را میتوان از تاریکترین نقاط تاریخ معاصر آمریکا دانست. به نظر من اوباما این مسئله را میداند اما کنگره همچنان از تعطیلی زندان جلوگیری میکند و آمریکا را در وضعی قرار می دهد که توجیهی برای آن وجود ندارد و این درحالی است که زندان گوانتانامو همچنان به کار خود ادامه می دهد.
وی درباره آنکه آیا کسی را مسئول این گونه برخورد با زندانیان می داند گفت « بله. سال قبل در دادگاه جنایتکاران جنگی که در مالزی برگزار شد حضور داشتم.
در این دادگاه وکلای برجسته آمریکا و دیگر کشورها اتهاماتی علیه بوش ، رامسفلد ، دیک چنی و شماری از اعضا دولت وقت آمریکا مطرح شد که دستور حبس و شکنجه زندانیان در گوانتانامو و ابوغریب در عراق را صادر کرده بودند.

تمام این افراد در دادگاه مجرم شناخته شدند و بر اساس حکم دادگاه جنایتکاران جنگی ، اگر این افراد به مالزی سفر کنند ، بازداشت خواهند شد. این درحالی است که دیگر کشورهای جهان از این اقدام خودداری کردند در صورتیکه آنها نیز باید مانند مالزی عمل می کردند. اگر دولتی جنایتی مرتکب شود ، باید پاسخگو باشد. مسئله مسئولیت پذیری همان چیزی است که اوباما پیش از انتخابات ریاست جمهوری بدان اشاره کرد. اوباما گفته بود اعضا سیا که زندانیان را شکنجه کردند بازداشت و متهم نخواهند شد و فقط از آنها خواست در آینده از شکنجه زندانیان خودداری کنند. اما در واقع کسانی که مرتکب شکنجه زندانیان شدند ، همچنان آزاد هستند و کسی کاری با آنها ندارد.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار