مجيد موثقي گفت:‌"هنر محيطي" به كارگرداني "مجيد موثقي" به دليل ماه مبارك رمضان متوقف و پس از آن فيلمبرداري كار مجدد آغاز مي‌شود.

"مجيد موثقي" مستندساز در خصوص بازگشتش به ايران و ساخت "هنر محيطي" به خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: تحصيلاتم در زمينه فيلمسازي را در دانشگاه مسكو به اتمام رساندم و نزد فيلمساز بزرگ روسي چون واديم آبدرشيروف به فراگيري كارگرداني پرداختم.
وي افزود: آبدرشيروف فيلمساز مستقلي است كه فيلم "رژه سياره‌ها" از او در سينماي روسيه و جهان بسيار مطرح شد.

وي در خصوص حضورش در كلاس‌هاي فيلمسازان مشهور جهان اظهار داشت: در كلاسهاي فيلمسازان مستقل و مشهوري چون "نيكيتا ميخالكوب"، "رژيس وارينه"، اورين كرشنر"، "ورنر هرتزوگ"، "تونينوگوئه‌را"، "كريشترف زانوسي"، "ويم وندرس"و ...  شركت كردم.

"موثقي" در مورد بازگشتش به ايران عنوان كرد: در سال 88 به ميهن بازگشتم و مشغول فيلم‌سازي و تدوين در دانشگاه‌هاي ايران و در حال حاضر مشغول ساخت مستند "هنر محيطي" در مورد فعاليت گروه "پنج باز" هستم.

وي در خصوص اين مستند بيان كرد: مستند"هنر محيطي" را در جنگل ابر استان سمنان به همراه سه نفر از هنرمندان محيطي چون "شهرناز زركش"، "عاطفه خاص" و "تارا گودرزي" توليد مي‌كنيم.
وي ادامه داد: همچنين يكي از كارهاي گروهي اين سه نفر نيز تحت عنوان جمعي از آلودگي در اين مرحله از كار در جنگل ابر فيلم‌برداري شد.

"موثقي" در مورد يكي از اعضا گروه فعاليتش تصريح كرد: "راحله زمردي‌نيا" نيز يكي از افرادي است كه در آمريكا به سر مي‌برد كه براي همكاري با وي و فيلمبرداري از كارهاي او بايد به آمريكا برويم.

وي افزود: "هنر محيطي" به عنوان يكي از جريانهاي زنده هنر معاصر مي‌تواند به هنري اطلاق شود كه هنرمندان اغلب با استفاده از عناصر يا اشياي موجود در طبيعت يا در محيط‌هاي غير‌متعارف هنرشان را در همان مكان شكل و ارائه دهند، بنابراين چگونگي محيط پيرامون اثر و مواد و مصالح موجود در محيط در كيفيت و چگونگي اثر تاثير دارند هنر محيطي الزاما مانا نيست و بواسطه رسانه‌هاي متنوعي ارائه مي‌شود از اين رو به واسطه عكاسي و تصوير‌برداري ثبت و ارائه مي‌شود و گاهي مستندات تصويري تدوين و به صورت جند رسانة‌اي و يا هنر ويدئو به نمايش در خواهد آمد.

وي در مورد عوامل ايت پروژه خاطرنشان كرد: طرح و پژوهش مستند "قوماس اشميت" و "مجيد موثقي"، فيلمبردار"عبداله عبد‌ي‌نصب"، صدابردار "رضا حيدري"، تدوين "فيليپ گرومو" هستند ادامه فيلمبرداري اين مستند پس از ماه مبارك رمضان مجدد آغاز خواهد شد.

گفتني است؛ "مجيد موثقي" در جشنواره‌هاي متعدد ملي مثل جشن خانه سينما، فجر، سينماگران، آينده، حوزه هنري، دانشجويان ايران، دانشگاه آزاد و همچنين جشنواره‌هاي خارجي چون جشنواره فيلم مسكو، سنت آنامسكو، آفيلم مسكو، سوك ماشين فرانسه، تقليس گرجستان و همچنين به عنوان شركت كننده، داور، دبير يا منتقد حضور داشتند كه البته به بعضي از آنها اشاره كرديم.

"مجيد موثقي" جايزه ويژه هيئت داوران پنجمين جشنواره فيلم و عكس ايران را از رئيس هيئت داوران اين جشنواره مارلن فوتسيف فيلمساز بزرگ روسي دريافت نمود و همچنين تنديس ششمين جشنواره فيلم و عكس ايران را نيز به عنوان هيات انتخاب و دبير بين‌الملل جشنواره دريافت نمود.

سال گذشته نيز يكي از فيلم‌هاي او به نام "نامه" كه در روسيه ساخته شده بود كانديد دريافت جايزه "سرگي پارجانف" فيلمساز فقيد شده بود.

"مجيد موثقي" مستندساز جوان كشورمان كارشناسي برنامه سرگذشت سينما و صداي صحنه در صدا و سيما ايران داوري سي و يكيمن فيلم و گيك در مسكو و چهارمين جشنواره انيميشن توفوزي را در پرونده كاري خود دارد./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار