مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : عوارض ناشي از بارداري و زايمان، علت مرگ سالانه حدود نيم ميليون مادر در جهان است و اين موضوع بر مرگ حداقل 5/1 ميليون نوزاد در هفته اول زندگي تاثير دارد.

دکتر پروین نخعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان با بیان این مطلب افزود: در سال 1990 ميلادي كشورهاي جهان متعهد شدند نسبت مرگ و مير مادران دركشورها را تا سال 2015 ميلادي 75 درصدكاهش دهند.

وی هدف برنامه سلامت مادران در كشورهاي مختلف را ، به ثمر رساندن يك دوره بارداری و بهبود وضع سلامت مادر و نوزاد دانست و افزود: در این راستا برنامه سلامت مادران در نظام بهداشتي كشور تاكنون تغييرات زيادي داشته است.

دکتر نخعی با بیان اینکه ، در اين برنامه زنان قبل از باردار شدن تا 60 روز پس از زايمان مراقبت‌ها و مشاوره های مناسب هر دوره را دريافت مي‌کنندخاطرنشان کرد : هدف از مراقبت دوران پيش از بارداري، ارزیابی وضع مادر از لحاظ فيزيكي، جسمي و روحي است تا بتواند با شرايط مطلوب باردار شود و روند بارداری سالمتري را طی کند .

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه برنامه‌ريزي پيش از بارداري پیش بینی عوارض احتمالی را موجب می شود، گفت: در صورت انجام مشاوره های پیش از بارداری می‌توان فاکتورهای خطر را برای مادر و جنین پیش بینی و در بسیاری موارد از بروز ناهنجاری و تولد جنین ناهنجار پیشگیری کرد و آن را به حداقل رساند.

وی افزود : به طور مثال با تزريق واكسن سرخچه قبل از بارداری ، ایمنی مادر در صورت مواجهه با ویروس سرخچه تامین و از انتقال آن به جنین جلوگیری می شود.

دکتر نخعی با اشاره به اینکه در مشاوره قبل از بارداري به مشكلات وراثتي نيز بسيار توجه مي‌شود افزود: بسياري از خانم‌ها پس از سپري شدن 4تا8 هفته از بارداري خود اطلاع می یابند ، که مرحله اندام سازي سيستم عصبي و قلبي ـ عروقي گذشته است لذا هفته‌هاي اول بارداري از اهميت بالايي برخوردار و به عبارتي دوران طلايي برای پيشگيري از برخي ناهنجاري‌ها است .

خانم دکتر نخعی یادآور شد : وقتي صحبت از آمادگي براي بارداري مي‌شود منظور آمادگي جسمي و روحي براي بارداري است و اين مسأله تنها شامل مادر نيست، بلكه پدر و مادر هر دو بايد براي ورود فرد جديدي به زندگي برنامه‌ريزي كنند تا بارداري ناخواسته شرايط روحي و رواني خانواده را دچار تزلزل نكند.

وی خاطرنشان کرد :هم اکنون درهمه مراكز بهداشتي و درماني امكان ارائه خدمات مراقبت پيش از بارداري از سوی پزشك و ماما فراهم است./س

برچسب ها: دوران ، طلایی ، بارداری ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.