نرخ یک شب اقامت در ایران مقرون به صرفه نیست در حالي كه مي توان با متعادل ساختن قیمت و تسهیلات در مراکز اقامتی به خصوص هتل ها، شاهد آشتی مخاطب عام با هتل ها بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بابك ارسيا سرپرست مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران( istta )، با اشاره به آغاز پیک مسافرت های تابستانی گفت: امروز سفر به عنوان يكي از برنامه هاي اصلي زندگي اقشار مختلف مبدل شده كه به موجب آن یک یا چند مقصد گردشگری برای گذراندن تعطیلات انتخاب مي شود.

وي خاطر نشان كرد: با بستن کوله بار سفر، محل اسكان يكي از دغدغه های افرادی كه خانه خود را با انگیزه مسافرت ترك مي كنند، در شرایطي كه در آن شهر فامیل یا آشنایی نداشته باشند، هتل مناسب ترین محل برای سكونت در چنین شرایطی است.

سرپرست مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران، با بيان اينكه مسافران به اقشار مرفه جامعه ختم نمي شوند كه به راحتی بتوانند قیمت بالای هتل ها را براي اقامت بپردازند،‌تصريح كرد: متاسفانه قشر متوسط و كم درآمد جامعه ناگزیرند در طول سفرهای خود به میهمانخانه ها، خانه های اجاره ای و حتی پارك ها و كمپ ها پناه ببرند و در اين شرايط اقامت در هتل ها براي قشر متوسط و كم درآمد به فراموشي سپرده شده است.

وي افزود: اعمال حداكثر تعرفه های هتل ها در ایام تعطیلات تابستان به دلیل حجم بالای مسافرت ها، موجب مي شود كه قشر متوسط و كم درآمد به مراكز اقامتي با كمترين سطح امكانات رفاهی، بهداشتی، وسایل گرمایشی و سرمایشی و... براي اسكان رضايت دهند.

ارسيا با اشاره به آخرین نظرسنجی که توسط مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران در خصوص مشکلات سفر مردم صورت گرفته،‌ اظهار داشت: براساس نتايج به عمل آمده از اين نظرسنجي نرخ بالای یک شب اقامت در ایران اصلا مقرون به صرفه نیست و در سايه فعاليت اماکن اقامتی شخصی غیرمجاز با قیمت های بسیار پایین تر عامل اصلی كاهش ضریب اشغال هتل ها شده است.

وي افزود:‌ با وجود خانه های شخصی، ویلاها و سوئیت های اجاره ای با توجه به عدم استاندارد، مجوز و الزامات بهداشتی و ایمنی نه تنها افت کیفیت در خدمات گردشگری را رقم می زند بلکه زمينه ساز كاهش انگیزه سرمایه گذاران در صنعت هتلداری شده به طوري كه در نهايت به صنعت گردشگری کشور لطمه وارد می کند.

سرپرست مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با تاكيد بر مدت زمان ماندگاری مسافران در مقصد، ‌گفت:‌ با متعادل شدن قیمت و تسهیلات در مراکز اقامتی به خصوص هتل ها می توان شاهد آشتی مخاطب عام با هتل ها بود به طوري كه هتل ها درهای خود را به روی تعداد بیشتری از میهمانان مي گشایند. 

ارسيا تصريح كرد: در شرايط امروز با حفظ تعداد خاصی از هتل ها با امكانات خاص و ویژه تشریفات براي میهمانان ویژه، مي توان پس از بررسی كارشناسانه با حذف آن دسته از خدمات كه بیشتر حالت تشریفاتی دارند، در جهت كاهش قیمت ها دیگر هتل ها اقدام شود،به طوري كه با افزايش ضريب اشغال هتل ها، همگام با كاهش هزينه ها در سايه حذف خدمات غيرضروري، افزایش درآمد اين مراكز را به همراه داشته باشد.

وي در ادامه دفاتر خدمات مسافرتي را اصلی‌ترین عاملان و بازاریابان صنعت گردشگری دانست و گفت: برگزاری تورهای ارزان با تامین سه فاکتور مهم سفر یعنی غذا و نوشیدنی، اقامت و امنیت برای گردشگران در قالب سفرهای گروهی، یکی از بهترین روش های معرفی ظرفیت های گردشگری به گردشگران و جذب مسافران براي اقامت در هتل ها می باشند.

وي ادامه داد: با حمايت دولت و اعطاي تسهيلات به صنعت هتلداري كشور، ضمن رونق صنعت هتلداري كشور مسافران بیشتری در طول سفر خود از هتل هایی با امكانات و خدمات در حد نیاز برخوردار شوند كه به موجب آن امكانات به صورت عادلانه تری در اختیار اكثریت مردم قرار می گیرد.  
وي در ادامه با اشاره به بحران هتل سازی و از آن مهمتر هتل گردانی در كشور،‌ افزود: هتل های درجه یک ما در شهرهای بزرگ اکثرا بیش از 40 سال عمر دارند و گرچه در سالیان اخیر ساخت هتل و مجموعه هاي اقامتي در كشور آغاز شده، اما همچنان تعداد قابل توجهي از اين مراكز وارد چرخه سودآوری نشده است.

وي در پايان تاكيد كرد:‌ ارزان سازی سفر با پایین آوردن هزینه های اقامت در هتل ها، کاهش قیمت تورهای مسافرتی و کاهش نرخ بلیط های مسافرتی و هزینه های حمل و نقل و ... بایدهایی است که باید با تعامل هرچه منسجم‌تر و هماهنگ‌تر فعالان و متخصصان عرصه گردشگری در جهت چاره‌سازی و گام برداشتن اصولی و کارشناسانه به منظور رفع نواقص محقق شود.

انتهاي پيام//

برچسب ها: اقامت ، سفر ، هتل ، قیمت ، تابستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار