آسيب‌هاي زياد و ناشي از پرتوهاي ماوراء بنفش نور خورشيد در افراد جامعه باعث شده كه وزارت بهداشت و انرژي اتمي دنبال ايجاد شبكه سنجش شاخص uv در كشور باشد.

مهندس گوراني، كارشناس برنامه پرتوهاي وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: در حال حاضر سرطان پوست در كشور ما از ميزان شيوع بالايي برخوردار است كه عامل عمده آن اشعه‌هاي uv نور خورشيد است چراكه با توجه به موقعيت جغرافيايي كشورمان ميزان پرتوگيري از نور خورشيد بالا است.

وي ادامه داد: كم انرژي ترين نور خورشيد طيف A است كه با وجود انرژي كم، آسيب ترين اشعه را ايجاد مي‌كند كه منجر به افزايش پير پوستي و سرطان پوست در كشور شده است.

گوراني با اشاره به اينكه پنج سطح براي اشعه uv تعريف شده است اظهار كرد: uv ايندكس شامل پنج سطح كمتر از دو، بين سه تا پنج، پنج تا هشت، هشت تا يازده،‌تا بالاتر از يازده است كه اين ايندكس در ساعات مختلف روز متفاوت است در واقع كمترين اشعه uv در صبح زود بيشتري اشعه uv در فاصله 10 صبح تا 2 بعدازظهر است بنابراين افراد بايد در اين فاصله زماني در معرض اشعه ماوراي بنفش خورشيد هستند حتما با حفاظت كامل مثل استفاده از كلاه و ضدآفتاب باشند.

كارشناس برنامه پرتوهاي وزارت بهداشت با تاكيد براينكه آسيب‌هاي ناشي از نور خورشيد آنقدر زياد است كه هزينه‌هاي اقتصادي و بهداشتي بالايي را براي كشورمان دارد خاطر نشان كرد: وزارت بهداشت و سازمان انرژي اتمي در تلاش براي ايجاد شبكه سنجش شاخص uv در كشور هستند تا با مشخص شدن ميزان uv بتوانيم حداقل با اطلاع رساني با مردم ميزان ابتلا به سرطان پوست را كاهش بدهد./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار