وزير بهداشت گفت: من با احياي طب عمومي پزشكان عمومي را از قفل و زنجير آزاد كردم و به زودي دستورالعمل آن را ابلاغ مي كنم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر طریقت مفرد، وزیر بهداشت در مراسم روز خبرنگار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در روزهای آغازین کاری عنوان کردید که در 6 دقیقه می توان کارهای زیادی کرد گفت: من این حرف را نزدم بلکه گفتم که در 6 دقیقه می توان از نعمت های خدا استفاده کرد البته باید توجه داشت که من سه ماه اول وزیر نبودم و تا زمانی که فردی وزیر نشده باید احتیاط کند . بعد از عید هم دوران انتخابات ریاست جمهوری بود که اصولا در این دوران نباید حرکات سینوسی انجام داد ولی در کل در این 6 ماه بستر سازی خیلی از کارها انجام شد که یکی از این اقدامات احیای طب عمومی و مراقبت های اولیه بود چرا که این امر مهمترین وظیفه از لحاظ قانونی است که بر دوش بحث بهداشت و درمان گذاشته شده است.

وی ادامه داد: امروزه طبیب عمومی در لباس پزشک خانواده اثر گذاری زیادی دارد ما باید به دنبال احقاق حق پزشکان عمومی که از لحاظ اجتماعی، علمی و اقتصادی به شدت دچار بی مهری قرار گرفته اند باشيم.

طریقت اظهار کرد: پزشکان عمومی در دنیا حق دارند که هر نوع خدمتی را ارائه دهند به شرطی که اولا پاسخگو باشند و دوم اینکه از دانش مربوطه هم برخوردار باشند. من  پزشکان را از قفل و زنجیر 100 درصد آزاد کرده ام و همین روزها دستور العمل را ابلاغ خواهم کرد و تا آخر دوران خدمت خود در این وزارتخانه پای این موضوع ایستاده ام.

طریقت منفرد عنوان کرد: در دنیا پزشکان عمومی از ابتدا به عنوان پزشک خانواده کار می کنند و به دلیل ارتباط مستمر با پزشکان متخصص به خاطر ارجاع بیماران بعد از چند سال یک پزشک مجرب از لحاظ علمی خواهند شد و این بزرگترین انقلابی است که در احیای جایگاه طی عمومی انجام شده است.

*وزارت بهداشت تکلیف خود را در قبال تصمیم گاید لاین عملی کرد

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: احیای طب ایرانی و اسلامی از دیگر اقدامات این دوره وزارت است که پس از 100 سال چقدر این طب را از ظلم رها کردم بنابراین و در این مدت این طب توانست به طور کامل استقرا پیدا کند باید توجه داشت که کشورهای پیشرفته سال هاست که تا 90 درصد از طب عمومی و طب مکمل استفاده مي کنند که ما با توجه به اینکه از لحاظ علمی و اعتقادی گنجینه بزرگی از این علم داریم واقعاً حیف بود که از این علم استفاده نکنیم چرا که طب نوین علی رغم تمام محاسنی که دارد به تنهایی پاسخگوی نیازهای بشر نیست.

طریقت منفرد به تدوین گاید لاین های درمانی اشاره و تصریح کرد: امروزه گاید لاینها جزو اساسی ترین نیازهای خدمات بهداشت و درمان در سطوح مختلف هستند و از تکالیف وزارت بهداشت محسوب می شوند که این امر به همت اساتید عملی شده و جلد اول آن مدت هاست که چاپ شده و جلد دوم نیز به زودی از زیر چاپ در می آید و چاپ سوم هم زیر چاپ هست در واقع گاید لاینلها یک ابزار و شاخصی برای نظارت هستند.

*راه اندازی سامانه 1490 زیر میزی های زیادی را برگردانده است

وزیر بهداشت به سامانه 1490 اشاره و تاکید کرد: این سامانه وزارت بهداشت را با تمام آحاد جامعه در سراسر کشور و در طول شبانه روز لینک می کند طبق آمار روزی 4 تا 5 هزار تماس با این سامانه گرفته می شود که بعد از راه اندازی این سامانه زیر میزی های زیادی به مردم برگردانه شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستور العمل تمام وقتی شدن پزشکان ستادی ابلاغ شد و معاونت پرستاری به کمک نظام پرستاری به دنبال ارتقای جایگاه پرستاری می شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار