موزه آبگينه و سفالينه از اماكن تاريخي منطقه 12 شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران :اين ساختمان متعلق به قوام السلطنه، وزير احمد شاه قاجار، در دو طبقه و پنج تالار ساخته شده است.تالار يك و دو در طبقه اول و تالارهاي ديگر در طبقه اول و تالارهاي ديگر در طبقه فوقاني قرار دارد.در تالار شماره دو (بلور) قديمي ترين شيشه ها و لوله هاي شيشه اي و سفال ها قرار داده شده است.
طراح ويترين هاي موزه، مهندس اتريشي هانس هولاين است. تزئينات بنا شامل منبت كاري چهارچوب درها و پله ها بنا شامل منبت كاري چهاچوب درها و پله ها است و آجركاري نما در 50 نوع است.گچ بري موزه شامل دو دوره، دوران قوام و سبك غربي در زمان سفارت مصرو آينه كاري هاي طبقه دوم مربوط به قاجار است.
موزه آبگينه، موزه تخصصي شيشه و سفال است و قديمي ترين شيشه ها به نام سليندر شيشه از معبد چغازنبيل كشف و مربوط به هزاره دوم قبل از ميلاد است.شيشه ها و سفال هاي طبقه اول نيز مربوط به دوره هاي پيش از تاريخ است.
همچنين قديمي ترين سفال دست ساز از دوران اشكاني هزاره ي اول به دست آمده است.
تالار صدف شامل انواع سفال هاي قرن سوم و چهارم شهر نيشابور است.
تالار چهار (زرين) شامل ظروفي، دور تا دور با خط نسخ و نستعليق تزئين شده است و چهره هاي مغولي روي اين ظروف خودنمايي مي كنند. آثار تالار پنج (لاجورد) از قرن هفتم و هشتم (دوره ايلخاني) به جا مانده است.با نزديك ترين به دوران صفويه، اشياؤ مصرفي تر مي شود. تزئينات اين بخش شامل گلاب پاش، صراحي،‌ ميز قاجار با لعاب هفت رنگ و مزين به نقش جهره هاي شخصيت هاي شاهنامه است، اين مجموعه تا 1330 محل سكونت و كار قوام السلطنه بود.بعد از آن هفت سال در اختيار سفارت مصر قرار گرفت.
سپس به ترتيب سفارت افغانستان، بانك بازرگاني و در سال 1355 با همكاري مهندسان ايراني و اتريشي تغييراتي در آن انجام شد.ساختمان موزه هشت ضلعي و درباغي به مساحت 7هزار متر مربع قرار دارد. طرح هاي بديع، در و پنجره هاي نفيس يادآور معماري عصر سلجوقي است.
گفتني است: براي بازديد از حوزه آبگينه و سفالينه مي توانيد به خيابان امام خميني، خيابان سي تير مراجعه و با تلفن 66708153 تماس حاصل نماييد./ف





گزارش از ساره كلهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار