اذعان روزنامه آمريکايي"کریستین ساینس مانیتور"

ايران با سرمايه گذاري هاي فرهنگي و آموزشي خود در افغانستان و كمك به محرومين آن كشور گوي سبقت را از آمريكايي‌ها ربوده است

"اسکات پیترسون" تحلیلگر روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" در مقاله جدید خود با اشاره به خروج قریب الوقوع آمریکا از افغانستان در مورد میزان تاثیر و نفوذ کشورمان در این کشور هسایه به گمانه زنی پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کریستین ساینس مانیتور، نویسنده مقاله با اشاره به کمک و سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در پروژه های عظیم فرهنگی در افغانستان می افزاید "ایران از هفت سال پیش تاکنون پروژه های گسترده فرهنگی را در افغانستان اجرا کرده است. اکنون مرکز فرهنگی ایران در افغانستان سبب شده تا بیش از 700 دانش آموز افغان از خانواده های فقیر آن کشور به فراگیری دروسی چون زبان انگلیسی، ریاضیات، فراگیری قرآن کریم و آموختن شیوه کار با رایانه بپردازند تا خود را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه آماده سازند. "

"این مرکز و سایر اقدامات فرهنگی جمهوری اسلامي ایران در افغانستان نشان از "قدرت نرم" آن کشور با کشوری است که از نظر مذهبی، فرهنگی و تجاری روابط و پیوندهای عمیقی با یکدیگر دارند." 

تحلیلگر "کریستین ساینس مانیتور" در ادامه می افزاید "دولت ایران با سرمایه گذاری در ایجاد مراکز خیریه و درمانی در منطقه هرات و سرتاسر افغانستان به افغان ها کمک بسیاری کرده است. دولت ایران در اوایل سال جاری میلادی دو نیروگاه برق در ناحیه هرات تاسیس کرده است که خدمتی به مردم افغانستان محسوب می شود. افغان ها هر زمانی که کلید برق را فشار داده و روشنایی منازل شان را فرا می گیرد در دل از ایرانیان قدردانی می کنند که برق را با هزینه پایین برای آنان تامین کرده اند. ایران همچنین بزرگترین سازمان خیریه را در افغانستان تاسیس کرده است. کمیته امداد امام خمینی (ره) به جوانان افغانی که تازه ازدواج کرده اند در حدود 220 دلار کمک اعطا می نماید و همچنین وامی در 800-600 دلاری را به کشاورزان افغان ارایه می دهد."

" همچنین به گفته مقامات دولتی افغانستان، این کمیته به بیش از 7 هزار خانواده بی سرپرست و فقیر نیز امدادرسانی کرده است. تنها در منطقه هرات کمیته امداد امام خمینی (ره) کمک های غیر نقدی 623 دلاری را به مردم آن منطقه در شش ماهه سال 2011 میلادی ارایه کرده است. ایران همچنین در ارایه شکر، روغن خوراکی و مواد شونده به خانواده های فقیر افغان نیز فعال بوده است. ايرانيان همچنین در ارایه آموزش های حرفه ای از جمله خیاطی به شهروندان افغان فعال بوده اند." 

تحلیلگر "کریستین ساینس مانیتور" به رقابت آمریکایی ها با کشورمان برای تاثیرگذاری در افغانستان می پردازد و می افزاید "یکی از روزنامه نگاران افغان به من گفت که آمریکایی ها در هرات با انجام اقدامات زیربنایی در حال رقابت با ایران هستند. آمریکایی ها همچنین در صددند تا با استفاده از رسانه های تبلیغاتی منفی را علیه ایران ارایه دهند. این رقابت همچنین در ارایه کمک به دولت افغانستان نیز در جریان است.ایران در سال 2007 میلادی در حدود 310 میلیون دلار کمک به دولت افغانستان ارایه کرد. پیش تر ایران در سال 2002 میلادی برای بازسازی افغانستان وعده ارایه کمکی 560 میلیون دلاری را داده بود. با این حال در ماه آوریل گذشته نشریه "تایمز" با انتشار گزارشی مدعی شد که سازمان سیا میلیون ها دلار به نهاد ریاست جمهوری افغانستان پول ارایه کرده است."

تحلیلگر روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" با اذعان به این موضوع که ایران اسلامی خواستار افغانستانی امن و باثبات است می افزاید "مقامات ایرانی همواره اظهار داشته اند که خواستار ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان است و می خواهد افغانستان کشوری مستقل باشد. بایستی دانست که شمار افغان هایی که تحت پوشش حمایت کمیته امداد امام خمینی 0ره) قرار دارند کم نیستند. سایت رسمی دولت جهوری اسلامی ایران از توزیه بیش از 10 هزار بسته کمکی به دانش آموزان افغان خبر داده است. ایران همچنین ماهانه در حدود 20 دلار به دانش آموزان خانواده های فقیر افغان کمک می کند. رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در افغانستان پیش تر گفته بود که مسائل سیاسی بر فعالیت خیریه ایران در افغانستان تاثیری نخواهد گذاشت."  
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار