اعدام «میرزا رضا کرمانی» به جرم قتل ناصرالدین شاه، تصرف شهر نیشابور و سرنگونی سلسلهٔ طاهریان، قتل عام فلسطینیان اردوگاه «تلّ زَعْتَر» و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 21 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 4 شوال 1434 هجری و 12 آگوست 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اعدام «میرزا رضا کرمانی» به جرم قتل ناصرالدین شاه (1276 ش)
میرزا رضا کرمانی در کرمان به دنیا آمد. در جوانی به تهران رفت و به دست‌فروشی و سمساری مشغول شد تا اینکه رفته رفته مورد اعتماد تجار تهران قرار گرفت. وی در سال 1268 ش پس از آشنایی با سیدجمال‌الدین اسدآبادی، سخت مجذوب اندیشه‌ها و افکار او شد و از همان زمان، به فعالیت‌های سیاسی پرداخت. رژیم استبدادی قاجار، زبان تیز و حرکات اعتراض‌آمیزِ او را تحمل نکرد و میرزا رضا را به 7/5 ماه زندان محکوم کردند. میرزا پس از آزادی، راهی اسلامبول ترکیه گردید و با سید دیدار نمود.

 میرزا از اوضاع ایران بسیار نالید و سید او را به کندن ریشه فساد که همان ناصرالدین شاه بود، تشویق کرد. سرانجام شاه قاجار که در تدارک برگزاری جشن‌های پنجاهمین سال سلطنت خود بود، در 17 ذی‌القعده 1313 ق برابر با 13 اردیبهشت 1275 ش با 3 گلوله میرزا رضا در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در ری کشته شد. میرزا با بیان سخنانی در دادگاه فرمایشی، حقایق را بازگو نمود و شاه را رسوا کرد. سرانجام میرزا رضا کرمانی در روز دوم ربیع‌الاول 1314 ق برابر با 21 مرداد 1276 ش توسط دستگاه جبار قاجار به دار آویخته شد و به شهادت رسید.

دستگیری سران کمیته مجازات و انحلال آن (1296 ش)
کمیته مجازات، گروهی سری بود که در سال 1295 ش در تهران تشکیل شد و بنیانگذاران آن، تنی چند از طرفداران مشروطه بودند که پس از استقرار نظام جدید، مقاصد خود را دست نایافته دیدند و ناکامی مشروطیت را به سبب خیانت و بی‌کفایتی وزرا می‌دانستند. از این روی، تصمیم گرفتند با تشکیل گروهی به نام «مجازات» به پندار خود به مقابله با عناصر خائن، وطن فروش و نالایق بپردازند. البته در این پندار، اتکای آنها بر قضاوت شخصی بود. عنصر اجرایی این کمیته شخصی با نام کریم دواتگر بود که سالیان قبل، مامور ترور شیخ فضل اللَّه نوری گردید که به این کار موفق نشد. پس از مدتی بین اعضای شورا اختلافات روی داد و شورا از بیم افشای اسرار کمیته، کریم دواتگر را کشت.
پس از این حادثه، افراد دیگری به گروه راه یافتند و به سبب فراهم نبودن سیاست واحد و مستقل، اختلافاتی بین اعضای آن بروز کرد. در نهایت، اعضای کمیته در 21 مرداد 1296 ش برابر با 23 شوال 1335 ق در دوران صدارت وثوق‌الدوله دستگیر، برخی اعدام و بعضی تبعید شدند. فعالیت در چارچوبی غیراصولی و هدفدار نبودن معیارهای تشکیلاتی، نفوذ افراد سست عنصر در گروه، ضعف مالی و وابستگی به ثروتمندان، نداشتن پایگاه مردمی به سبب برخی ترورها از جمله ترور میرزا حسن از علمای طراز اول تهران، از عوامل سقوط و فروپاشی کمیته مجازات بود.

مرگ سپهبد «تیمور بختیار» رییس دیکتاتور ساواک و مهره رژیم شاهنشاهی (1349 ش)
تیمور بختیار در سال 1292 ش در شهرکرد به دنیا آمد. پس از کودتای 28 مرداد 32، به فرمانداری تهران رسید. بختیار پس از روی کار آمدن منوچهر اقبال، به عنوان معاون نخست وزیر و اولین رییس سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) منصوب شد و دارای قدرت فراوانی گردید. در مهر ماه 1339 که به درجه سپهبدی دست یافت. بختیار پس از تحرکاتی برای سرنگونی رژیم پهلوی ناچار به عراق گریخت و در پی این اقدام تمام دارایی اش مصادره شد. وی برای واژگونی محمدرضا پهلوی و استقرار جمهوری درایران، اقدامات وسیعی پی ریزی کرد و با تمام مخالفان رژیم همکاری نزدیک داشت، ولی سرانجام در شانزدهم مرداد ماه 1349 در یکی از شکارگاه‌های بغداد هدف گلوله یکی از ماموران مخفی ساواک قرار گرفت و در 21 مرداد مرد. بختیار مردی مال دوست و عیاش بود و برای رسیدن به مقاصد شوم خود از هیچ کاری ابا نداشت. در دوران ریاست او بر ساواک، این سازمان حتی در روابط خانوادگی اشخاص هم دخالت می‌کرد و بیم و هراس فراوانی در جامعه ایجاد نمود که این رویه در سال‌های حیات ساواک ادامه داشت.

شکنجه و شهادت سه پاسدار کمیته انقلاب اسلامی به دست منافقان کوردل (1361 ش)
منافقین پس از آن که راه خود را از مسیر انقلاب و نظام اسلامی جدا کردند، همیشه سعی می‌کردند تا به روش‌های گوناگون، خللی در این راه ایجاد کرده و نظام را با مشکل روبرو سازند. این کوردلان در این نوبت برای گرفتن اطلاعات، سه تن از پاسداران کمیته‌های انقلاب به نام‌های میرحبیبی، طاهری و طهماسبی را ربودند و پس از اعمال شکنجه‌های وحشتناک و وارد آوردن انواع صدمات جسمی، از اخذ اخبار و اطلاعات از آنها ناامید شدند. آنان وقتی به عزم آهنین حزب اللهیان علیه استکبار جهانی و ایادی مزدور داخلی‌شان پی بردند، بدن نیمه جان آنان را، دست و پا بسته در تاریکی شب در اطراف تهران زنده به گور نمودند و به همگان ثابت کردند که نه تنها از دین و مکتب و میهن دوستی بهره‌ای ندارند بلکه برای تحقق اهداف پلید خویش، حاضرند وحشیانه‌ترین اعمال را درباره هم نوعان و انسان‌های بی‌گناه انجام دهند. این قبیل کارها باعث شد که مردم قهرمان ایران، مقاوم‌تر از گذشته در برابر شعار دروغین وطن‌خواهی منافقان ایستادگی کنند و نفرت کوردلان از خدا بی‌خبر در دلشان افزون‌تر گردد.

رحلت عالم بزرگوار، «احمد سبط الشیخ انصاری» از نوادگان شیخ مرتضی انصاری (1374 ش)
آیت‌اللَّه شیخ احمد سبط الشیخ از نوادگان شیخ مرتضی انصاری در سال 1309 ش در دزفول به دنیا آمد. در 19 سالگی راهی قم، سپس دزفول و در نهایت نجف اشرف شد. آیت‌اللَّه سبط الشیخ در نجف از محضر استادانی همچون آیات عظام سید ابوالقاسم خویی، سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی و سید عبدالهادی شیرازی استفاده وافر برد و پس از سالیانی چند به دزفول بازگشت. این عالم ربانی پس از مدتی در 43 سالگی ساکن قم گردید و به تدریس و تالیف و تربیت شاگردان و شرکت در درس فقه آیت‌اللَّه سید محمدرضا گلپایگانی پرداخت. خلاصةالقوانین، الدُّرَرُ النَّجفیه، شرح تحریر الوسیله و شرح تبصرةُ المتعلمین از جمله آثار این دانشمند اسلامی است. سرانجام آیت‌اللَّه سبط الشیخ پس از عمری سرشار از توفیق و خدمات مذهبی در 21 مرداد 1374 برابر با 13 ربیع الاول 1416 ق در 65 سالگی بدرود حیات گفت و در صحن مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

پرتاب اولین ماهواره جهان به نام «اکو» توسط ایالات متحده امریکا (1969 م)
ماهواره های اکو اولین ماهواره های مخابراتی دنیا بودند در دوازدهم اوت 1960 اکو-1 پرتاب شد. اکو-1 و اکو-2 این نظریه را به اثبات رساندند که با استفاده از ماهواره میتوان عکس, صدا و موسیقی را به فواصل دور ارسال کرد. ماهواره های اکو بالن هایی با پوشش فلزی بودند و در ابتدا برای مطالعات اتمسفری در نظر گرفته شده بودند, ولی مهندسین مخابرات پیشنهاد کردند که از این ماهواره ها به عنوان ماهواره های مخابراتی استفاده شود.

این ماهواره در واقع ماهواره مخابراتی منفعل بود چرا که تنها سیگنال ها را باز میتاباند و آنها را مخابره نمیکرد؛ اما این ماهواره به اثبات رساند که انتقال امواج مایکرو ویو از ماهواره امکان پذیر است. پس از ماهواره های اکو ناسا ساخت و پرتاب ماهواره های مخابراتی فعال مانند تلستار و سینکام را دنبال کرد و از تجارب به دست آمده از ماهواره های اکو در توسعه این سامانه های مخابراتی بهره برد.

تولد «سید محمد دلداری» عالم بزرگ هندی (1260 ق)
سیدمحمددلداری، تحصیلاتش را نزد پدر و دیگر علمای آن عصر آغاز کرد و پس از سال‌ها کسب دانش در علوم مختلف دینی، به تالیف کتب ارزشمندی همت گماشت. از جمله آثار او که متجاوز از چهل جلد است، می‌توان به کتاب عِمادُ الاجتهاد در علم فقه اشاره کرد.

تصرف شهر نیشابور توسط «یعقوب لیث صفاری» و سرنگونی سلسلهٔ طاهریان (259 ق)
طاهریان اولین سلسلهٔ حکومتی در ایران پس از اسلام هستند که در اوایل قرن سوم هجری در خراسان قدرت یافتند. تشکیل دولت طاهری در خراسان ناشی از ضعف و گرفتاری عمومی خلفای عباسی در این زمان بود. با آن که خلفای عباسی از طاهریان حمایت می‌کردند ولی یعقوب لیث تنها با پشتوانهٔ شمشیرزنانِ سیستانی بر طاهریان پیروز شد و خلیفه را مجبور به تأیید خود نمود. این تایید ناشی از پیروزی‌های پی‌درپی یعقوب لیث صفاری در شرق ایران بود. همچنین پس از فتح کابل توسط یعقوب و ارسال غنایم بسیار برای خلیفهٔ عباسی، از جانب خلیفه، حکومت بلخ و طَخارستان به وی واگذار شد. با این قدرت‌گیری یعقوب، او در شوال 259 ق، نیشابور، پایتخت حکومت طاهریان را فتح کرد و به حکومت پنجاه سالهٔ ایشان بر ایران خاتمه داد.

درگذشت «ابوبکر محمد بن حسن دارقطنی» عالم و ادیب (351 ق)
محمد بن حسن دار قطنی عالم وادیب قرن چهارم، از قاریان و مفسرین مشهور قرآن در عصرِ خود بود. دار قطنی بیشتر عمر خود را در راه تالیف آثار علمی سپری کرد. المُعجَمُ الکبیر، المناسک و المَوضِع فی معانی القُرآن از جمله تالیفات اوست.

رحلت عالم مجاهد و مبارزهٔ آیت اللَّه «سید عبدالحسین لاری» (1342 ق)
آیت اللَّه سیدعبدالحسین لاری در صفر سال 1264 ق در لار به دنیا آمد. وی علاوه بر اخذ اجازهٔ اجتهاد از استاد، از آیات عظام محمدحسین کاظمی، فاضل ایروانی، لطف اللَّه مازندرانی و ملاحسینقلی همدانی نیز گواهی اجتهاد دریافت کرد. آیت اللَّه لاری به دستور آیت اللَّه شیرازی جهت هدایت و رهبری مردم خطهٔ فارس به لارستان رفت. ایشان در اولین گام، حوزهٔ علمیهٔ لار را تاسیس نمود و به نشر احکام اسلامی همت گماشت. قیام ایشان در حمایت از مشروطه‌خواهان شیراز و رویارویی با نیروهای دولتی و نیز همکاری بادلیران تنگستان در مقابله با متجاوزان انگلیسی از جمله فعالیت‌های آیت اللَّه لاری در راه استقلال مردم و اعادهٔ شرافت اسلامی می‌باشد. از آیت‌اللَّه لاری حدود چهل اثر فقهی، کلامی، فقهی - سیاسی، اصولی و... به یادگار مانده است. این عالم مجاهد سرانجام در 86 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در شهرستان جَهرم به خاک سپرده شد. آرامگاه ابدی وی در جهرم، معروف به مقبرهٔ «آقا»، زیارتگاه پیروان خاندان عصمت و طهارت و فرزندان جهاد و شهادت است.

تولد «اوژن بورنوف» خاورشناس فرانسوی و کاشف رمز خط میخی (1801 م)
اوژن بورنوف خاورشناس فرانسوی و بزرگ‌ترین دانشمند سانسکریت‌شناس، در دوازدهم اوت 1801 م در پاریس به دنیا آمد. وی به زبان و ادبیات مشرق زمین و شگفتی‌های سرزمین هند، علاقه‌مند شد. از این رو به فراگیری زبان‌های سانسکریت و پالی همت گماشت و به کار مطالعه و تحقیق روی آورد. این دانشمند جوان در ضمن مطالعه در کتابخانه ملی پاریس، به نسخه‌هایی از کتب مذهبی زرتشتیان برخورد کرد که پس از مطالعه آن، توانست عقایدی را که بر اثر مرور زمان حتی در بین زرتشتیان، منحرف شده بود دوباره برقرار نماید. بورنوف در سال 1835 م تفسیر یِسْنا را که یک متن مهم زرتشتی است انتشار داد و به کمک زبان سانسکریت آن را نوشت.
وی با این کار علمی بزرگ، کلید و کشف رمز خواندن کتیبه‌های خطی میخی در زبان‌های ایران باستان را به دست دیگر دانشمندان داد. بورنوف هم‌چنین پس از مطالعات فراوان، کتاب بودا و مذهب او را به تنهایی و بدون کمک دیگران نگاشت و اثری بی‌مانند پدید آورد. بورنوف، از دانشمندان بزرگ سانسکریت‌شناسی بود و بر زبان‌های ایران باستان نیز تسلط داشت. بورنوف در دوران زندگی علمی خود، به عضویت مؤسسات علمی و انجمن‌های متعدد خاورشناسی درآمد و در دانش‌سرای عالی پاریس به تدریس پرداخت. اوژن بورنوف سرانجام پانزده روز پس از انتخاب به عنوان سردبیر فرهنگستان کتیبه‌ها و ادبیات فرانسه، در 28 مه 1852 م در 51 سالگی درگذشت.

تولد «فریتز کِرِنْکو» خاورشناس نامور آلمانی (1872 م)
فریتزْ کِرِنْکو، خاورشناس آلمانی در 12 اوت 1872 م در شمال آلمان به دنیا آمد. وی سالیانی به تدریس زبان و ادبیات عربی در هندوستان و انگلیس مشغول شد و زبان‌های یونانی، لاتینی، فرانسوی و انگلیسی را فرا گرفت. مطالعات فراوان منابع اسلامی و نیز علاقه به مردم مشرق زمین به ویژه مسلمانان، باعث شد تا فریتز کرنکو به دین اسلام مشرف شود و نام خود را به محمد سالم کرنکوی تغییر دهد. وی درعین حال از نگارش کتاب و مقاله غافل نماند و حدود 30 کتاب را منتشر ساخت که بیشتر آنها تصحیح، تنظیم، ترجمه و چاپ متون قدیمی جهان اسلام بوده و در کنار آن، 20 مقاله را در مجلات مختلف به چاپ رساند. کرنکو نسبت به اسلام و عرب شدیداً تعصب داشت و در هرجا لازم می‌دانست از آن دفاع می‌کرد. او را فردی دانشمند، راستگو، خویشتن‌دار، خوش منظر و دوستدار شرق و اسلام و مسلمانان گفته‌اند. فریتز کرنکو سرانجام در 7 ژوئن 1953 م در 81 سالگی درگذشت.

وقوع نبرد امریکا و ژاپن معروف به «گوادال کانال» در جریان جنگ جهانی دوم (1942 م)
جزیره آتش‌فشانی گوادال کانال در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده است و در حقیقت بخشی از مجموعه جزایر سلیمان را تشکیل می‌دهد. این جزایر در جریان جنگ جهانی دوم توسط ژاپنی‌ها اشغال گردید، اما پس از آن که دامنه جنگ گسترش یافت، امریکا نیز وارد صحنه شده و در خاور دور با ژاپنی‌ها وارد کارزار گردید. این مساله کاسته شدن دایره فتوحات ژاپن را به دنبال آورد. در همین زمان، از 12 اوت 1942 م یکی از بزرگ‌ترین و خونین‌ترین نبردهای امریکا و ژاپن در منطقه گوادال کانال آغاز شد. اهمیت استراتژیک این ناحیه باعث شده بود تا اشغال‌گران، آن را کلید فتوحات بعدی به حساب آورند. بر همین اساسْ حملات امریکایی‌ها با مقاومت و پایداری سربازانِ ژاپن مواجه شد، اما علی‌رغم شجاعت و تلاش فراوانی که ژاپن برای دفاع از این منطقه به کار گرفت، امریکایی‌ها موفق شدند پس از 6 ماه، سرانجام در 16 فوریه 1943 در این نبرد به پیروزی دست یابند. در این جنگ 4 هزار سرباز امریکایی و 7 هزار سرباز ژاپنی کشته شدند که بخشی از تلفات میلیونی جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید.

مرگ «جِیمز سامْنِر» شیمی‌دان معروف امریکایی (1955 م)
جِیمز بِچْلِرْ سامنِر، شیمی‌دان برجسته امریکایی، در نوزدهم نوامبر 1887 م در این کشور به دنیا آمد. وی در دانشگاه هاروارد به تحصیل مشغول شد و در 27 سالگی دکترای شیمی گرفت. سامنر از آن پس علاوه بر تدریس، به تحقیق درباره آنزیم روی آورد و در سال 1926 م اثبات کرد که آنزیم، پروتئین واقعی است. این نظریه که مخالف اندیشه غالب زمان و از طرف یک شیمی‌دان گمنام مطرح شده بود، در ابتدا مورد توجه و قبول واقع نشد.
با این حال، سامنر نتیجه تحقیقات خود را با دیگر دانشمندان در میان نهاد و از طرف شیمی‌دانان اروپایی مورد تایید قرارگرفت. وی در تحقیقات بعدی خود به کشفیات مهم دیگری نائل آمد و در سال 1946 م به همراه شیمی‌دان هم‌وطن خود، به طور مشترک برنده جایزه نوبل شیمی گردید. جِیمز بچْلر سامنر سرانجام در دوازدهم اوت 1955 م در 68 سالگی درگذشت.

قتل عام فلسطینیان اردوگاه «تلّ زَعْتَر» در لبنان توسط فالانژهای لبنان (1976 م)
تَلِّ زَعْتَر یکی از اردوگاه‌های فلسطینی بود که در کنار بیروت قرار داشت و در میان جمعیت 30 هزار نفری آن نیروهای رزمی فراوانی بودند. در جریان جنگ داخلی لبنان، این منطقه در میانه تهاجمات و درگیری‌ها قرار داشت، اما پس از خروج نیروهای سوریه در 23 ژوئن 1976 م از لبنان، نیروهای فالانْژْ به این اردوگاه حمله کردند. در این حمله، توپخانه سنگین فالانْژْها، هر دقیقه به طور متوسط سه گلوله توپ به سوی تل زعتر شلیک می‌کرد. تانک‌ها و زره‌پوش‌های آن‌ها نیز به این محاصره شدت بخشیدند. نیروهای فالانژ در تهاجم خود از موشک‌های زمین به زمین ساخت اسرائیل بهره می‌گرفتند. در جریان این محاصره، آب شهر قطع شد، مواد غذایی کم‌یاب گردید و هر جنبنده‌ای در سطح شهر توسط تیراندازان فالانژ که از بیرون به شهر مسلط بودند مورد هدف قرار می‌گرفت. در روزهای پایانی، تنها 500 فلسطینی دیگر در این اردوگاه باقی مانده بودند.
سرانجام پس از آن‌که این شهر حدود 70 بارمورد تهاجم قرار گرفت، در 12 اوت 1976 بعد از بیش از 50 روز مقاومت، سقوط کرد. شب این حادثه نیروهای فلسطینی با یک هجومْ حلقه محاصره را شکافته و موفق به خروج از اردوگاه شده و پس از 4 روز پیاده روی و برجای گذاشتن 300 کشته به بیروت رسیدند. در روز 13 اوت همان سال، نیروهای فالانژ به شهر بی‌دفاع تلّ‌زعتر حمله کرده و به قتل‌عام فلسطینیان دست زدند. این فجایع و دامنه آن، به قدری گسترده بود که به اعتراض مجامع بین‌المللی انجامید و فالانژها را مجبور کرد که به کشتار فلسطینیان خاتمه دهند.

روز جهانی جوانان
جوانی، پرنشاط ترین و زنده ترین و در عین حال فریبنده ترین فصل از روزهای زندگی انسان است. به همین دلیل، توجه به آن و بهره مندی بیشتر و بهتر از آن، اهمیت ویژه ای دارد. انسان موفق کسی است که از موتور پرانرژی و پرشتاب جوانی برای حرکتی تند و موفق در مسیری درست به سوی هدفی معیّن بهره گیرد.

از این رو و نظر به اهمیت این روز مهم هر ساله روز 12 اوت به عنوان روز جهانی جوانان بزرگداشته می شود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار