در حالي وکلاي ملت از هفته آينده راي اعتماد به وزراي پيشنهادي را آغاز خواهند کرد که همه منتظرند تا ببينند بهارستان چه گزينه‌هاي را تائيد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، عصر روز يکشنبه‌13 مردادماه  مراسم تحليف حجت‌السلام و المسلمين حسن روحاني در حالي برگزار شد  که  رئیس جمهور دو هفته فرصت داشت اسامي هيئت‌ وزيران را جهت اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي کند چرا که ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی  تصريح مي‌کند «ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، کتباً اسامى هیأت وزیران را به‏ همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس ‌می‌نماید. رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنى وصول معرفى‏نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر نماید».

اما رئيس جمهور به محض انجام مراسم تحليف از زمان نهايت استفاده را کرد و در همان جلسه، اعضاي  کابينه آينده خود را معرفي کرد تا مجلس بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي را شروه کرده و راي اعتماد بدهد که اين کار حجت‌السلام و المسلمين حسن روحاني از طرف رئيس مجلس شوراي اسلامي زرنگي قلمداد شد و علي لاريجاني گفت اين اقدام را به فال نيک مي‌گيريم.

البته اين سخنان رئيس قوه مقننه لبخند مليحي بر لبان رئيس جمهور تازه نفس کشورمان جاري کرد.


با معرفي اعضاي  هيئت وزيران،  بهارستان  شاهد ترافيک مسئولان دولتي و وزراي پيشنهادي شده و هر کميسيون و هر فراکسيوني از ظن خود با وزراي پيشنهادي ديدار و گفتگو مي‌کنند.

اين روزها مهمترين سوالي  که بر پيشاني  نهاد قانون‌گذاري کشور  نقش بسته،  نحوه راي اعتماد نمايندگان ملت به  وزراي  کابينه يازدهم  است ، ولي پاسخ اين پرسش در لابلاي مواد آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي که با دوسوم راي نمايندگان به تصويب رسيده است به چشم مي‌خورد.

در اين رابطه ماده 205  قانون آين‌نامه داخلي مجلس تصريح مي‌کند « یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشکیل می‌‏گردد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به¬ صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت».

ماده 206 اين قاون مي‌افزايد «قبل از تشكيل اولين جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هيأت وزيران، نمايندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول كلى و تركيب هيأت وزيران و نيز نمايندگان مخالف و موافق هريك از وزيران به تفكيك برنامه و هر وزير در برگه‏هاى جداگانه يا دستگاه الكترونيك ثبت نام مى‏نمايند.

هريك از نمايندگان حق دارند تمام يا قسمتى از وقت خود را دراختيار نماينده ديگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هيأت وزيران، رئيس جمهور برنامه دولت را تشريح و ضمن معرفى وزيران از تركيب هيأت وزيران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس بررسى برنامه دولت و تركيب هيأت وزيران را با اظهارات پنج نفر از نمايندگان مخالف و پنج نفر از نمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك¬نفر مخالف و يك¬نفر موافق و هر كدام براى مدت پانزده دقيقه انجام خواهد داد.

رئيس جمهور يا كسانى كه او تعيين خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ مى‏دهند. مجموع مدت نطق اوليه رئيس جمهور و دفاعيات اخير دو و نيم ساعت خواهد بود. درپى اظهارات و دفاعيات رئيس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏ها و صلاحيت هريك از وزيران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود.

 درمورد هر وزير دو نفر از نمايندگان مخالف و دو نفر ازنمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك¬نفر مخالف و موافق هركدام براى مدت پانزده دقيقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزير و در صورت صلاحديد رئيس جمهور به مدت سى دقيقه براى دفاع از برنامه و صلاحيت وزير مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تك تك وزيران به ترتيب حروف الفباى وزارتخانه به همين شيوه انجام مى‏گيرد، رئيس جمهور مى‏تواند با استفاده از وقت وزيران در پايان و به‏طور يكجا از آنان دفاع نمايد. پس از آن رأى‏گيرى به عمل مى‏آيد و شمارش و اعلام نتيجه آراء پس از رأى‏گيرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات كتبى نمايندگان در طول مدتى كه برنامه دولت مطرح است ازطريق رئيس مجلس به رئيس جمهور يا وزير مربوط داده خواهد شد.

تبصره 1- در موارد معرفى يك يا چند وزير (كمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اوليه رئيس جمهور به مدت يك-ساعت بدون بحث در كليات برنامه‏ها و تركيب هيأت‏وزيران تنها در مورد برنامه‏ها و صلاحيت وزيران پيشنهادى به‏ترتيب فوق‏الذكر اقدام خواهد شد.

تبصره 2- چنانچه مجلس به يك يا چند وزير رأى اعتماد نداد و يا وزارتخانه‌اي به هردليل وزير نداشته باشد رئيس جمهور موظف است با رعايت اصل يكصد و سى و پنجم (135) قانون اساسى حداكثر قبل از سه ماه فرد يا افراد ديگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نمايد.

همچنين ماده 207آيين‌نامه داخلي تصريح مي‌کند« درمورد اصول هشتاد و هفتم (87) و يكصد و سى و ششم (136) قانون اساسى، كيفيت رأى اعتماد به وزير يا هيأت وزيران و همه مسائل مربوط به آن طبق اين آيين‏نامه خواهد بود.

تشخيص مسائل مهم و مورد اختلاف مذكور در اصل هشتاد و هفتم (87) قانون اساسي كه دولت مى‏تواند در زمينه آنها از مجلس رأى اعتماد بگيرد، با هيأت وزيران است.

ضرغام صادقی نماینده شیراز در این زمینه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: رای اعتماد به وزار دو روز به طول خواهد انجامید و اگر وزیری مخالف نداشته باشد موافق نیز صحبت نخواهد کرد بنابراین احتمالا کارها سریعتر انجام شود.

همچنين سخنگوی هیئت رئیسه مجلس  با بیان اینکه نمایندگان یک هفته برای بررسی اصول کلی برنامه های دولت و هیئت وزرا فرصت دارند افزود: پس از این مهلت جلسات علنی مجلس برای رای اعتماد به کابینه و تک تک وزرا به صورت متوالی و در دو نوبت صبح وعصر برگزار می شود و در این مدت نطق و دستور دیگری در صحن علنی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در جلسات رای اعتماد به کل کابینه و تک تک وزرا نمایندگان موافق و مخالف صحبت می کنند و اخذ رای می تواند به دو صورت دستی و الکترونیکی برگزار شود.

مصری در ادامه به تشریح جزئیات بیشتر درباره رای اعتماد به کابینه پرداخت و اظهار داشت: برای ترکیب هیئت وزیران پنج نماینده مخالف وپنج نماینده موافق به ایراد سخنرانی می پردازند و رئیس جمهور و یا نماینده وی به اظهارات نمایندگان مجلس پاسخ می دهند.

سخنگوی هیئت رئیسه همچنین درباره فرصت رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت: رئیس جمهور در نطق اولیه و دفاعیت خود مجموعا دو ساعت و سی دقیقه فرصت دارد تا در تایید صلاحیت وزرا و ترکیب کلی کابینه به سخنرانی بپردازد.

بنابراين در حالي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت يازدهم را در دستور کار قرار  داده‌اند که از روز دوشنبه هفته اينده  راي اعتماد به  18 وزير آينده در دستور کار صحن علني مجلس قرار خواهد گرفت.

گزارش از وحيد عظيم‌نيا

انتهاي‌پيام/

برچسب ها: کابینه ، وزرا ، دولت ، حسن ، روحانی ، رای ، اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار