بخش خصوصي مي تواند در دور زدن تحريم ها بسيار کارآمد باشد و بايد توجه داشت که اين بخش ضربه گير مطمئن تحريم ها دراقتصاد ايران است و این کار را با نفوذ در بانکداری الکترونیک بین المللی به خوبی به انجام می رساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسن رستميان، مشاور مجلس شوراي اسلامي، ضمن بيان اين مطلب گفت:  امروز که دولت ها را به هر دليلي تحريم مي کنند، موضوع تازه اي نيست،  اين موضوع پيشينه اي تاريخي دارد که به جنگ جهاني اول و دوم برمي گردد .

وي با اشاره به سابقه تاريخي تحريم ها ادامه داد: اگر به تاريخ نگاه کنيم اين تحريم ها همواره وجود داشته اند، مختص ايران هم نبوده امادر تاريخ ملي و مذهبي ما هم تحريم ها از انواع گوناگون آن اعمال شده است و سابقه اي طولاني دارد، ولي وقتي تحريم در هرمملکتي اعمال مي شود افرادي که نام و شخصيت دولتي ندارند،جلو مي آيند و در تيهه غذا ، دارو ، کالاهاي ضروري ، قطعات هواپيما و ... وارد بازي مي شوند. 

**سخت ترين تحريم ها در سيستم هاي مالي اعمال مي شود 

رستميان ضمن بيان اين نکته که اين تحريم ها درسيستم هاي حمل و نقل  پول هم وجود داشته اند، گفت: مثلا در جايگزيني کالا ها و نفت؛  به کشور خريدار مدتي زمان مي دهند تا بتواند آنچه را مي خواهد از جاهاي ديگر تامين کند اما در مورد تحريم سيستم هاي مالي و پولي اينطور نيست و تنها با اعمال يک دستور العمل، يک شبه تحريم ها اعمال مي شود و برعکس آن هم صادق است ، يعني اگر تصميم بگيرند که تحريم را بردارند، يک شبه با يک دستورالعمل ديگر  اين تحريم هاي مالي را بر مي دارند. 

مشاور مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: اگر فرض کنيم کره جنوبي خريدار نفت ايران نباشد، مدت زماني نسبتا طولاني زمان صرف مي شود تا نفت عربستان جايگزين نفت ايران براي آن کشور شود و در اين بازه زماني فرصت براي پيدا کردن راه حل هاي دور زدن تحريم وجود خواهد داشت که مثلا به جاي دريافت پول نفت، محصولات بهداشتي يا مواردي از اين قبيل جايگزين شود. 

وي با تاکيد بر اينکه سخت ترين نوع تحريم ها هم در ايران تحريم هاي پولي است، گفت: اين موضوع که طرف هاي تجاري ناگهان از قبول پول يا پرداخت آن به واحد پول رايج ، سر باز مي زنند مساله ساز است و اولين بحث ما درباره دور زدن تحريم هايسيستم هاي بانکي و راه هاي مقابله با تحريم هاي پولي و مالي است. 
  
**مسترکارت راه مطمئن مبادله پول 

وي ادامه داد: 3/5 ميليون نفر ايراني مقيم خارج که با داخل مبادلات مالي دارند و اين مبادلات را به وسيله کارت هاي اعتباري بين المللي و از طريق  ذخيره پول در کارت مثل يک دفترچه سيار الکترونيکي مي توانند انجام دهند. در بحث مبادله پول از طریق بانکداری الکترونیک و کارت های اعتباری و  استفاده  از امکاناتی که در ایران فراهم است می تواند در حل شدن موضوع تحریم به اشخاص کمک کند و این ترفندی است که با نفوذ در جریان مبادلات مالی الکترونیک به خوبی قابل اجرا است. 

رستميان تاکيد کرد: مستر کارت در ايران از بهترين و مطمئن ترين راه هاي  انتقال پول و دور زدن تحريم هاي مالي براي اشخاص، خانواده ها و دانشجويان است که آنها هم تحت تاثير شرايط تحريم قرار گرفته و براي نقل و انتقال پول دچار مشکلاتي هستند. 

وي ادامه داد: پول نقد در اين مبادلات دردسر ساز است.

در مورد انتقال پول از طريق حواله هم مشکلاتي وجود دارد و مبالغ بالاي 3 تا 4 هزار دلارحواله هم از طرف کشورهاي اروپايي و آمريکا  مانيتور مي شود که چرا اين پول ها در حال مبادله است؟ 

اما مستر کارت چون از راه هاي قانوني انتقال پول بهره مي گيرد، اين مسائل را به دنبال ندارد و به راحتي مي توان در نقل و انتقال هاي مالي شخصي از آن بهره گرفت و پرداخت ها را انجام داد. 
  
**بخش خصوصي مي تواند در دور زدن تحريم ها بسيار کارآمد باشد 

رستميان با انتقاد از نگاه دولتي ها به فعالان اقتصادي بخش خصوصي گفت:  وقتي درباره توان اين شرکت ها به وزارت اقتصاد ي بانک مرکزي توصيه مي شود، آنها با نگاهي بدبينانه اظهار مي دارند که در اين شرکت ها مافيا در جريان است !اما واقعيت ديگر اين است که در شرکت هاي خصوصي کوچک و بدون وابستگي هاي دولتي چون فعاليت مالي محدود تر است، تخلفاتي از نوع پول شويي اتفاق نمي افتد. 

وي تغيير اين ديدگاه را خواستار شد و گفت: اين ديدگاه وزارت اقتصاد و بانک مرکزي بايد از يک ديد منفي به نگاهي مثبت بدل شود. 

رستميان با اشاره مجدد به سابقه تاريخي روش هاي دور زدن تحريم توسط ملت ها گفت: اگردر  تجربه جنگ جهاني دوم از هلند و اتريش با گوني هاي سيب زميني پول به انگلستان برده مي شد تا در محلي امن به به هلندي ها و اتريشي ها داده شود، حالا آن دوران عوض شده و مي توان از ابزار نوين مثل مسترکارت در اين نقل و انتقالات استفاده کرد. 

مشاور مجلس شوراي اسلامي ضمن تقدير از عملکرد مثبت بخش خصوصي در شرايط تحريم و برعهده گرفتن وظايف سنگين دولتي ها بيان داشت: شرکت "زرين کيش"،  اين راه را براي نقل و انتقالات مالي باز کرده  تا پرداخت ها انجام شود تا به حال هم از اين شرکت تخلفي ديده نشده و طرف مقابل در آن سوي دنيا پول را بدون کم و کاست دريافت مي کند. نکته ديگري که بتوان به عنوان نمونه اي از قدرت  خلاقيت و نوآوري بخش خصوصي ايران (در شرايط تحريم يا هرگونه شرايط سخت) ذکر کرد اينست که شرکتي مانند شرکت ذکر شده ، با آگاهي از قوانين و معادلات بين المللي توانسته است با استفاده از ابزاري مدرني که محصول سيستم هاي بانکي خود غربي هاست اقدام به دور زدن تحريم ها کند. 
  
**دولت  بايد بخش خصوصي را به عنوان ضربه گير و شير اطمينان تلقي کند 

رستميان به راه حل هاي گريز از تحريم شرکت ها اشاره كرد و گفت : اگر فعاليت  يک شرکت از نظر تحريم کننده ها غير قانوني اعلام و جلوي آن گرفته شود، مدير عامل مي  تواند به نام همسر يا ديگر اعضاي خانواده اش شرکت ديگري باز کند و از طريق اعتبار و ارتباطاتش فعاليت مالي خود را ادامه دهد در حاليکه ما يک بانک ملي بيشتر نداريم و وقتي اين بانک يا هربانک دولتي يا خصوصي ديگري در ليست تحريم ها قرار بگيرد کار ديگري  نمي شود، کرد. 

وي ادامه داد: ضمن اينکه فعاليت اينگونه شرکت ها مثل زرين کيش زير نظر چارچوب هاي قانوني در ايران هم هست که بايد حساب و کتاب پس بدهد نه آنکه از طريق ارتباطات خود سوآپ نفت انجام بدهد و پاسخگو نباشد. 


انتهاي پيام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار