حکومت "قزاقستان" دمکراتیک و از نوع جمهوری ریاستی است. رئیس جمهور در راس کشور و دولت قرار دارد. قدرت اجرایی دست دولت بوده و قدرت قانونی دست پارلمان می‌باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  "قزاقستان" کشوری است در آسیای میانه، پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۸ از آلماتی در جنوب که بزرگ‌ترین شهر کشور است به آستانه در شمال منتقل شد.
جمعیت "قزاقستان" ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن تِنگه است.
"قزاقستان" بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیا است و تراکم جمعیتی کمی دارد. 
آستانه، پایتخت کنونی "قزاقستان" شهری است بسیار سرد و بادخیز که دمای هوا در زمستان در آن به منفی ۴۰ درجه می‌رسد.
گروه‌هایی از ملی‌گرایان روس در روسیه و داخل "قزاقستان" دعوی الحاق مجدد شمال اين كشور  به روسیه را داشتند، و این یکی از انگیزه‌های رئیس‌جمهوری "قزاقستان" برای انتقال پایتخت به شهری در مرکز کشور و نزدیک به روسیه بود و این امر باعث شد که شمار زیادی از قزاق‌ها به این شهر منتقل و این دعوی به خودی خود خاموش شود.

تاریخ 
ساکنان اصلی منطقه امروزی "قزاقستان" از اقوام ایرانی‌تبار اسکیت بودند. مردمان ترک‌تبار از سده ‍پنجم به این‌سو آغاز به نفوذ و کوچ در منطقه کردند. 
هون‌ها در اوایل سده هشتم قبل از میلاد به این منطقه آمدند و در سال‌های بعدی ترکان قبچاق که از کوهستان‌های آلتای آمده بودند در حوالی دریاچه آرال ودشت قبچاق ساکن شدند.
 قزاقها شعبه‌ای از ترکان قبچاق هستند. در سده سیزدهم، این منطقه توسط امپراتوری چنگیزخان مغول تصرف شد. پس از مرگ او، این امپراتوری بین فرزندان او قسمت شد و "قزاقستان" کنونی به چاگادای، پسر چنگیزخان رسید.
ولی قسمت غربی و بیشتر قسمت‌های شمالی به گنقیز نوه چنگیزخان رسید.به دلیل حکومت طولانی مغولها بر این منطقه عناصر مغولی در این منطقه نفوذ کرده است. واژهٔ "قزاقستان" از دو بخش "قزاق" و پسوند فارسی "ستان" تشکیل شده است، که به معنای "سرزمین قزاق‌ها" است.
پس از انقلاب اکتبر و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی، "قزاقستان" با عنوان جمهوری سوسیالیستی "قزاقستان" شوروی به یکی از جمهوری‌های آن تبدیل شد. با فروپاشی شوروی، "قزاقستان" به استقلال دست یافت.
"قزاقستان" در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۹۹۱ آخرین جمهوری شوروی بود که اعلام استقلال کرد.

حکومت
حکومت "قزاقستان" دمکراتیک و از نوع جمهوری ریاستی است. رئیس جمهور در راس کشور و دولت قرار دارد. قدرت اجرایی دست دولت بوده و قدرت قانونی دست پارلمان می‌باشد.
رهبر زمان کمونیسم "قزاقستان" یعنی "نورسلطان نظربایف" پس از استقلال به ریاست‌جمهوری "قزاقستان" رسید و همچنان در این منصب باقی‌مانده‌است. 
در حال حاضر، رییس جمهور این کشور نورسلطان نظربایف است که در ۴ دسامبر ۲۰۰۵ میلادی انتخاب شد. انتهاي پيام/

برچسب ها: قزاقستان ، تاریخ ، حکومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار