منابع حقوقي تعداد زندانيان سياسي را در مصر که پس از برکناري محمد مرسي از رياست جمهوري بازداشت شده اند صدها نفر تخمين زده‌اند که شماري از آنها اعتصاب غذا کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره ؛ عمر علي الدين عضو کميته دفاع از بازداشت شدگان در مصر گفت حدود  179نفر از بازداشت شدگان از دو روز پيش در زندان سينا در قاهره در اعتراض به بدرفتاري و شکنجه شدن به دست زندانيان جنايي اعتصاب غذا کرده‌اند. ماجد عبدالهادي طاهر گزارشگر الجزيره در گزارشي در حاليکه تصاوير محمد مرسي به همراه عبد الفتاح سيسي وزير دفاع اين کشور پخش مي شد گفت : محمد مرسي تقريبا از دو سال پيش بين زندان و رياست جمهوري در حال رفت و آمد  است. رأي اکثر ملت به نفع مرسي و پيروزي اش در انتخابات رياست جمهوري در نيمه سال 2012ميلادي  ، وي و معاونان و مشاورانش و رهبران گروه اخوان المسلمين را از بازداشت توسط وزير دفاعش يعني عبد الفتاح در امان نگه نداشت.

مرسي اکنون به اتهاماتي که مهمترين آنها فرار از زندان پيش از آغاز انقلاب 25ژوئيه و جاسوسي براي جنبش حماس متهم است در مکاني نامعلوم زنداني است.مرسي براي دفاع از خودش وکيلي ندارد و حکومت نيز به اعتراضات حقوقي پاسخ نمي دهد. در اعتراضات حقوقي آمده است اگر بررسي هاي دقيق امنيتي و قضايي نبود مرسي اصلا نمي توانست نامزد رياست جمهوري شود به خصوص آنکه شماري از نامزدهاي ديگر با استدلالهاي مختلف رد صلاحيت شدند.

دست کم مخالفان برکناري مرسي معتقدند قضيه مرسي فراتر از اين است که کسي بتواند آن را در قالب جرم جنايي بگنجاند. آنها مي گويند آنچه در بازداشتگاهها رخ مي دهد تلاش براي تعيين سرنوشت سياسي نيروهاي حاکم و نيروهاي مخالف و هوادارانشان است و مخالفان و هوادارانشان مي گويند تا زمانيکه رئيس جمهور برکنار شده به سمتش باز نگردد صحنه را ترک نخواهند کرد.اتهام زني هاي جنايي يکي از ابزارهايي است که دشمنان قدرت جديد معتقدند از اين حربه عليه آنها استفاده مي شود تا از خواسته خود يعني بازگشت مشروعيت دست بردارند.اما قدرت حاکمه مي گويد کساني را که بازداشت کرده يا براي آنها قرار بازداشت صادر کرده است ، همگي در جناياتي مانند جاسوسي و قتل و تحريک به خشونت دست دارند.

برخي طرفهاي حقوقي مي گويند از زمان برکناري مرسي تاکنون صدها نفر بازداشت شده‌اند که محمد مهدي عاکف رهبر سابق اخوان المسلمين و خيرت شاطر معاون رهبر کنوني و رشاد بيوني عضو دفتر ارشاد اخوان و محمد سعدالدين کتاتني رئيس حزب آزادي و عدالت و ابو العلا ماضي رئيس حزب وسط و عصام سلطان معاون وي و همچنين حازم صلاح ابواسماعيل و برخي شخصيتهاي رسانه اي ديگر از جمله بازداشت شدگان هستند.

گزارشگر الجزيره گفت: براي باقيمانده رهبران اخوان المسلمين قرار بازداشت صادر شده است که محمد بديع رهبر اخوان نيز المسلمين ، محمد البلتاجي و عصام العريان از جمله آنها هستند .خبرها از آغاز اعتصاب غذاي 179زنداني در زندان سينا در قاهره در اعتراض به بدرفتاري و شکنجه توسط زندانيان جنايي حکايت دارد.در هر حال و صرف نظر از جنجال بر سر اتهامات وارده عليه آنها، پرسشهاي سياسي در اين خصوص مهم تر از هر چيز ديگري است.آيا نيروهاي جديد حاکم بر مصر در تلاشند اخوان المسلمين را از معادله خارج کنند يا براي معامله با آن مي کوشند؟ آيا امکان معامله اي که مشارکت ملي بين زندانبان و زنداني را محقق کند وجود دارد؟
برچسب ها: اعتصاب ، غذا ، زندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار