استادیار هماتولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: اهدای خون به هیچ‌وجه قابل مقایسه با حجامت نیست و از نظر بهداشتی بهتر و مناسب‌تر و تقریبا بی‌عارضه است؛ ضمن این که اثرات معنوی نیز دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دکتر حسین رحیمی با بیان این مطلب گفت: استادیار هماتولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد همچنین خطاب به افرادی که طی یکسال اخیر حجامت یا تاتو کرده‌اند، توصیه کرد که تا قبل از گذشت یکسال از حجامت یا تاتو، اقدام به اهدای خون نکنند، چراکه در صورت ابتلا به عفونت‌های احتمالی، آزمایشگاه‌های غربالگری قبل از یکسال قادر به تشخیص عفونت نیستند و ممکن است موجب انتقال به یک دریافت‌کننده خون شود.

وی تصریح کرد:برخی تصور می‌کنند اهدای خون در ماه مبارک رمضان عوارض دارد و ممکن است مشکلی برایشان پیش بیاید، در حالی که اینطور نیست و دادن خون بویژه بعد از افطار خیلی هم خوب و ثمربخش است.

اهدای خون هیچ منافاتی با روزه‌داری و ماه رمضان ندارد

رحیمی با بیان این که «اهدای خون مانند ورزش کردن است و هیچ منافاتی با روزه‌داری و ماه رمضان ندارد»، خاطرنشان کرد: کسانی که اقدام به این حرکت معنوی در ماه مبارک می‌کنند، با مصرف مایعات می‌توانند براحتی جبران خون اهدایی را بکنند؛ ضمن این که به سلامتی خودشان نیز کمک کرده‌اند.

مبتلایان به برخی بیماری‌های زمینه‌ای توصیه به اهدای خون نمی‌شوند

وی درباره شرایط اهدای خون به این نکته اشاره کرد که افراد باید از نظر بدنی، سلامت عمومی داشته باشند و وزنشان کمتر از 45کیلوگرم نباشد و تنها در رابطه با برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات خونی، ریوی، نارسایی‌های قلبی و فشارخون کنترل‌نشده و ... توصیه به اهدای خون نمی‌شود. /س

برچسب ها: اهدای ، خون ، حجامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.