پزشکان به تازگی دریافته اند فناوری برق و ابزارهايی مانند تلویزیون ipad و حتی رایانه ها می تواند باعث بر هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن افراد شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، تا قبل از این فرضیه جدید، دانشمندان  علت بی خوابی و یا بد خوابی افرادی را که از تلویزیون، رایانه و یا ipad و وسایلی از این دست استفاده می کردند!
کمتر شدن ساعت خواب و بیدار شدن در ساعات بعد از طلوع خورشید می دانستند اما به تازگی دریافته اند که علت اصلی بی خوابی و یا بد خوابی این افراد نور مصنوعی حاصل از این وسایل است.

 گفتنی است: پزشکان با مطالعه بر روی گروهی از داوطلبان و تنها با تاباندن نور مصنوعی به محل آزمایش دریافته اند که آنها 2 ساعت کمتر از حالت  عادی به خواب رفته اند.

 بررسی ها نشان می دهند: علت این امر عدم قرار گرفتن در معرض نور طبیعی است، زیرا این عدم در  معرض بودن باعث کاهش هورمون ملاتونین ها نقش اساسی در  تنظیم چرخه ی خواب و بیداری دارد می شود.

 پزشکان توصیه می کنند تا افراد در طول روز کارهای روز مره را در وقت  معین انجام دهند و شبها برای  داشتن خوابی راحت از روشنایی کمتر اتاق ها استفاده کنند و زیاد از کامپیوتر، تلویزیون و ipad ها به دلیل نور زیاد که دارند و مانع از تنظیم ساعت خواب می شود خودداری کنند.

 همینطور پزشکان 30 دقیقه پیاده روی  در معرض نور خورشید را برای داشتن خوابی آرام و مناسب برای افراد مناسب می دانند.

 این مسئله به ویژه در سالمندان که به طور طبیعی خواب کمتری دارند می تواند بسیار مفید باشد./ح

 
برچسب ها: خواب ، ساعت بدن ، نور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار