رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نيشابور گفت: برداشت گياه دارويي اسطوخودوس در این شهرستان در حال انجام است که پيش‌بيني مي‌شود در مجموع هزار کيلوگرم از اين گونه در سال اول جمع‌آوري شود.

 

ابوالحسن درودي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: بر اساس طرح بهره‌برداري از گياهان دارويي در مراتع شهرستان، اجراي طرح بهره‌برداري از گياه دارويي اسطوخودوس در سال جاري از طريق مزايده در سطح هزار هکتار به افراد بومي منطقه گرينه از بخش زبرخان واگذار شد.

وی ادامه داد: این شهرستان به‌لحاظ شرايط اقليمي، آب و هوايي و وجود ارتفاعات بينالود، در خصوص تنوع و وجود گياهان با ارزش دارويي و صنعتي يکي از غني‌ترين مناطق استان خراسان رضوی است که به‌دليل بهره‌برداري غيراصولي، اکثر اين گياهان در معرض انقراض هستند.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نيشابور ادامه داد: کار عرصه‌يابي و شناسايي رويش‌گاه‌هاي اين گياهان انجام شده است و پس از تهيه طرح مربوط توسط مشاوران ذي‌صلاح، بهره‌برداري از اين گونه‌ها به‌صورت اصولي و فني به متقاضيان واگذار ‌شد که ضمن ايجاد اشتغال در منطقه و تامين گياهان دارويي مورد نياز، گونه‌هاي گياهان دارويي نيز حفظ و صيانت می‌شود.

درودی عنوان کرد: براساس دستورعمل‌های صادره از طرف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری کشور، بیشتر گونه‌های گياهان دارويی و صنعتی جزء اقلام مجاز مشروط بوده و لازمه بهره‌برداری از آنها تهيه طرح مطالعاتی است.

وی از مردم و حافظان منابع طبيعی درخواست کرد تا موارد برداشت غيراصولی و غيرمجاز از گونه‌های با ارزش مرتعی و دارويی را از طريق شماره تلفن 504 (پل ارتباطي مردم با منابع طبيعي) گزارش کنند تا با متخلفان اين عرصه برخورد قانوني به عمل ‌آيد. /س

برچسب ها: گیاه ، دارویی ، اسطوخودوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.