نشریه "تلگراف" هندوستان در مقاله تازه ای به اعزام حامد انصاری معاون رییس جمهور هند برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب ایران پرداخته و با توجه به مواضع وی در مورد ایران، این اقدام را مثبت ارزیابی کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلگراف هندوستان، این نشریه هندی با استقبال از اقدام دولت هندوستان در اعزام "حامد انصاری" دبیر حزب کنگره هندوستان و سفیر پیشین آن کشور در افغانستان و ایران که به به زبان فارسی نیز مسلط است می افزاید "اعزام "انصاری" به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف و دیدار با "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ایران تصمیمی صحیح از سوی دولت هند بوده است." 

این نشریه در ادامه می افزاید "انصاری جزو اعضایی از هیئت حاکمه هندوستان است که در مورد موضع دولت هند در قبال ایران انتقاداتي را مطرح کرده است. پس از اعلام موافقت هندوستان با ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت انصاری با انتشار مقاله در نشریه "چشم انداز" (آوت لوک) اظهار داشت "بسیار دشوار بتوان اقدام مشابهی را در تاریخ دیپلماسی جهان یافت."

وی در ادامه در سال 2005 میلادی زمانی که نماینده دائم دولت هند در سازمان ملل بود نوشت "رای دولت هندوستان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای آن کشور خواهد شد." وی در این باره افزوده بود "این بازی از سوی آمریکایی ها و اروپایی ها ترتیب داده شده است. اتحادیه اروپا به نمایندگانی از دولت آمریکا بازی را به پیش می برد. ما تا چه زمانی بایستی نماینده و مجری اوامر یک کشور دیگر باشیم؟ تا چه زمانی می خواهیم وفاداری خود را با این اقدامات به غرب نشان دهیم؟" 21 ماه بعد، زمانی که انصاری برای برعهده گیری مقام معاونت ریاست جمهوری نامزد شده بود در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد مواضع پیشین اش پیرامون برنامه هسته ای ایران از اظهارات خود و مقاله ای که در انتقاد از رای هندوستان در مورد ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته بود دفاع کرد.

انصاری این نظر را که دهلي نو از رای دادن خودداری کرده است و این موضوع الزاما به معنای موضع گیری منفی در قبال ایران نیست را رد کرده بود و در مصاحبه با خبرگزاری "اینترپرس سرویس" خاطر نشان ساخت که "هندوستان عضو جنبش عدم تعهد است و این موضع گیری سردرگمی آن کشور در حوزه سیاست خارجی" را نشان می دهد. وی دهلی نو را اسیر سیاست های غربی ها دانست و در این باره افزود "هندوستان بدلیل پیگیری این سیاست خارجی ارتباطش با شماری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از حمله آفریقای حنوبی، برزیل و مالزی در آژانس بین المللی انرژی اتمی" تضعیف شده است." 

این نشریه هندی با ابراز امیدواری در مورد گسترش روابط تهران و دهلی نو در دوران ریاست جمهوری "حسن روحانی" رییس جمهور کشورمان می افزاید "انتخاب انصاری بعنوان دیپلمات هندوستان برای تعامل با مقامات تهران انتخابی درست و امیدوار کننده بوده است این اقدام در حالی انجام شده که هند مایل است تا روابطش با ایران همچون روابط ایران و پاکستان تقویت گردد."

نشریه "تلگراف هندوستان" با اشاره به اختلاف نظر معاون رییس جمهور هندوستان با اوباما در مورد ایران می افزاید "در جریان دیدار "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا با انصاری در سال 2010 میلادی در هند دیدار کرد. بخش اعظم گفتگوهای این دو مقام در مورد ایران بود. اوباما از این موضوع نگران است که احتمال انتخاب شدن معاون رییس جمهور هند بعنوان رییس جمهور آینده آن کشور افزایش یافته است. دو طرف در مورد موضوع ایران دیدگاههای متفاوتی داشته اند. بعدا مشخص شد که در ملاقات خصوصی اوباما و انصاری رییس جمهور آمریکا به وی گفته است که "من با دیدگاه شما در مورد ایران موافق نیستم." 

 نویسنده در ادامه می افزاید "پیشتر طبق گمانه زنی های انجام شده گفته شده بود که قرار است "سلمان خورشید" وزیر کشور هندوستان برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی به ایران سفر نماید با این حال انصاری به جای وی اعزام شد. انتخاب وی هوشمندانه بود چرا که وی مدتی در ایران سفیر بوده است و شناخت خوبی از ایرانیان دارد. برخی از کشورها در سطح ریاست جمهوری در مراسم تحلیف شرکت کرده اند که از جمله آنها می توان به پاکستان، افغانستان و سری لانکا اشاره کرد. دولت روسیه در سطح سخنگوی پارلمان نماینده خود را به تهران اعزام کرده است."

این نشریه هندی با انتقاد از ترس احتمالی دولت هند از آمریکایی به عنوان مانعی در راه گسترش روابط تهران و دهلي نو می افزاید "هندوستان در دهه 90 میلادی نیز در مورد ایران سیاست محتاطانه ای را در پیش گرفته بود چرا که از اقدام خصمانه آمریکایی ها می ترسد. دهلی نو با رای خود علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین توقف واردات نفت از جمهوری اسلامی ایران به خواسته آمریکایی ها در راستای خواست آنان حرکت کرد. با این حال اینک با نامزدی "محمد جواد ظریف" نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد برای تصدی مقام وزارت امور خارجه ایران احتمالا علاوه بر افزایش احتمال تعامل آمریکا با ایران امکان گسترش روابط تهران – دهلی نو نیز فراهم خواهد شد."   



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار