رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف دکتر روحانی گفت: انتخاب مجلس شورای اسلامی این است که اولا همان‌گونه که در تبلیغات همه کاندیداها بخصوص رئیس‌جمهور محترم تبلور داشت یعنی پایبندی به "قانون"، محور فعالیت‌هاي قوه مجریه قرار داشته باشد چرا که بدون تقید به قانون نه عدالت معنا پیدا می‌کند و نه توسعه پایدار شکل می‌یابد و نه زندگی مردم قابل پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 13 مردادماه)  در ابتدای مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی اظهار داشت: محضر مبارک سروران گرامی عرض سلام و ادب و احترام دارم و امیدوارم در ایام ماه مبارک رمضان توفیق عبادت و بندگی خالص و بهره‌جستن از برکات الهی برای حضرات حاصل شده باشد. 

وی در ادامه افزود: حضور میهمانان گرامی از کشورهای دوست را در مجلس شورای اسلامی قدر می‌نهیم، از روسای محترم جمهور کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، توگو، سودان، کره جنوبی، تاجیسکتان و ترکمنستان و روئسای محترم پارلمان‌های کشورهای روسیه، ونزوئلا، الجزایر، آذربایجان، امارات، ازبکستان، مالزی، و نخست وزیران و معاونان رئیس‌جمهور کشورهای هند، عراق، سوریه، نیکارا‌گوئه،سوئیزلند، تانزانیا، کوبا، غنا، نیجریه و کومور، و از نمایندگان حزب‌الله ، حماس و جهاد‌اسلامی و مجلس اعلای عراق، و اقلیم کردستان عراق، و وزرای محترم کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی، برزیل، سریلانکا، موریتانی، گینه بیسائو، چین، عمان، قطر، بلاروس، عربستان، بروندی، فلسطین، سیرالئون، بنین، تونس، گرجستان، مغولستان ، مولداوی، گینه و سورینام، و سایر هیئت‌های محترم و سفرا و میهمانان ویژه که در این جلسه حضور یافتند صمیمانه سپاسگزارم. 

رئیس قوه مقننه ادامه داد: مقدم رئیس‌جمهور محترم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی را به خانه ملت گرامی می‌داریم و مفتخریم که روسای محترم قوه قضاییه مجلس، خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، و دفتر مقام معظم رهبری و اعضای محترم شورای نگهبان و یادگار عزیز حضرت امام (ره) و بیت معزز حضرت امام (ره) و بیوت مراجع عظام تقلید علمای اعلام، ائمه جمعه، پیشوایان اقلیت‌های دینی، اساتید دانشگاه‌ها، هنرمندان، نخبگان، خانواده معظم شهدا، رزمندگان، آزادگان و جانبازان و ایثارگران، وزرا، استانداران، سیاستمداران، و مقامات کشوری و لشگری و مدیران مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند و با قدوم مبارک خود بر شکوه این مجلس افزودند، قدردان  مراحم همه اعزه هستیم. 

وی در ادامه اظهار داشت: از دو جهت امروز برای ما ایرانیان اهمیت دارد اول به مناسبت انتخابات باشکوه ریاست‌جمهوری و مراسم تحلیف رئیس‌جمهور محترم که عملا آغاز دور جدیدی برای قوه مجریه کشور محسوب می‌شود،  ثانیا سالروز فرمان مشروطیت است. 

لاریجانی تصریح کرد: مشروطه روحیه زنده و دموکراتیک ملت ایران را در تاریخ گذشته نشان می دهد، بیش از یک صد سال پیش که در منطقه شرایط ایستا، قلدر‌مأبانه، و البته همراه با عقب افتادگی و وابستگی حاکم بود ملت ایران با راهنمایی علما و مراجع نجف و ایران فشار برای رفع استبداد و تشکیل مجلس را آنقدر زیاد کردند که حکومت قاجار مجبور به اعلام ادامه فرمان مشروطیت شد. 

وی همچنین خاطر نشان کرد: گرچه فراز و فرود‌های زیادی در حرکت دموکراتیک ملت ایران و تشکیل مجلس بوجود آوردند و عملا با کودتای 1299 رضاشاه که با کمک انگلیس شکل گرفت ایران دچار دیکتاتوری دیگری گردید، بعد از 20 سال دیکتاتوری و در هنگامه جنگ جهانی و اشغال ایران و عزل رضاشاه شرایط ایران تغییر کرد و مجددا تا حدودی فضای آزادی‌های سیاسی و اجتماعی فراهم گردید و پارلمان به جای خود بازگشت.

رئيس مجلس افزود: متاسفانه با كودتاي 28 مرداد 1332 توسط محمدرضا شاه كه اين بار با همكاري آمريكا سامان يافت دولت ملي دكتر مصدق ساقط و مجددا ايران دچار ديكتاتوري پهلوي صغير شد كه با حركت ملت ايران و راهبري پيشواي روشن ضمير ملت امام خميني (قدس سره) بساط بيش از نيم قرن ديكتاتوري پهلوي برچيده شد. 
 
وي اظهار داشت: امام با تيز بيني و ريشه يابي گذشته ملت ساختار قانون اساسي كشور را برپايه مردم سالاري و اراده ملت به سوي اهداف اسلامي چنان سامان دهي كرد كه ديكتاتوري و وابستگي هيچ گاه نتواند زمينه‌اي براي بروز سياسي پيدا كند و اين مهم با جايگاه منيع ولايت فقيه، قانون اساسي و قدرت مجلس در كشور محقق شد، اين دقيقا آرمان واقعي انقلاب مشروطه بود كه مقصود آنان از مشروطه عدالت خواني بود كه احكام شرع را در جامعه ساري و جاري كند كه البته با دسايس اجانب شرق و غرب و رفتار ناپخته برخي روشنفكران غرب زده و نداشتن طرح كامل از جانب انقلابيون مشروطه خواه در آن زمان به نتيجه نرسيد،  اما زمينه‌هايي براي حركت انقلاب اسلامي شد تا ملت ايران در سال 57 توقع حكومت مردم سالار را در تشكيل پارلمان و قواي سه گانه مستقل محقق سازد.  
 
وي تصريح كرد: در حركت نوين ملت ايران، امام و رهبران صدر انقلاب اسلامي جداي از راهنمايي ملت در رهايي از چنگال استبداد وابسته، نگاهي عميق بر حركت آتي ملت ايران و ساير ملل، متناسب با نيازهاي عصر حاضر داشتند و نظام جمهوري اسلامي را بر مبناي تحليل عميق پاسخگويي به نيازهاي دروني كشور، سعادت مسلمانان، هم زيستي مسالمت آميز ابناي بشر تعريف كردند. 

سلطه قدرت‌هاي بزرگ بر رسانه‌ها سد راه تفكر آزاد شده است
 
لاريجاني افزود: تحليل شرايط جهاني نشان مي‌دهد كه بشر امروز از چند درد مهم رنج مي‌برد اول نداشتن آزادي فكر است كه در بسياري از  كشورهاي شرقي و اسلامي عملا حكومت‌هاي مستبد عامل ايستايي فكر شد و در برخي ديگر از كشورها به خصوص كشورهاي غربي سلطه قدرت‌هاي بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي بر ابزارهاي رسانه‌اي و سياست مداران به نحو ديگري سد راه تفكر آزاد شده است ومشكل اصلي در اين است كه تلاش‌ها براي تحقق آزادي‌هاي اجتماعي بدون كمترين توجه به وارستگي‌هاي معنوي است.  
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مشكل دوم بي‌عدالتي است، به طوري كه در كشورهاي شرقي كه دچار پديده كمونيست شدند بي‌عدالتي حزبي رمق ملت‌ها را گرفته است و در اكثر كشورهاي اسلامي بي عدالتي تنفر آميز هيئت‌هاي حاكمه در ملت‌ها يأس ايجاد كرد و در غرب فقد و انكار نظريه عدالت و بدتر از همه تمسخر عدالت و مترادف دانستن آن با تمايلات توتاليتريستي مخصوصا پس از جنگ جهاني دوم و افزايش نفوذ تفكر پوزيتيويستي شكاف غني و فقير در كشورهاي توسعه يافته افزايش يافت.  


وي مشكل سوم را درد استعمار زدگي و سلطه پذيري دانست و گفت: عمدتا در كشورهاي شرقي و آفريقايي اين مشكل در يك قرن اخير به اوج خود رسيده است و غالبا با ايجاد و يا حمايت از حكومت‌هاي ديكتاتوري توسط كشورهاي غربي به غارت منابع آنان منجر شده است لذا يكي از آرمان‌هاي اصلي ملت‌هاي شرقي و مسلمان تكيه بر مفهوم استقلال قرار گرفته است.
 
لاريجاني افزود:  امروز درد بزرگتر بشر اين است كه بر استعمار و استثمار نوين لباس قانون بين المللي مي‌پوشاند نظير برخي تصميمات كه در شوراي امنيت سازمان ملل و برخي سازمان‌هاي ديگر آن گرفته مي‌شود و نمونه آن را در موضوع فلسطين،‌جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه، دفاع مقدس ما و مسئله هسته‌اي ايران مشاهده كرده‌ايم؛ اين امر به تعبير ولتر آخرين درجه فساد است زيرا به كار بردن قوانين براي ظلم است. 
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: مشكل و درد چهارم فقد معنويت و غربت انسان‌ها از حيات واقعي در دولت‌هاي مدرن است كه اين امر تا حدي است كه بسياري از انديشمندان غربي اين را نيز نگران كرده است.  
 
وي ادامه داد: درد پنجم تفرق مسلمين و دوري آنان از زندگي عزتمندانه است كه نمونه بارز اين درد را مي‌توان در ظلم به فلسطينيان مشاهده كرد در حالي كه بيش از يك نيم ميليارد مسلمان اين منظره دردناك را هر روز مشاهده مي‌كنند و هر روز طرحي به عنوان صلح در صحنه بين‌المللي مطرح مي‌شود. 
 
لاريجاني افزود: اين شرايط مسلمانان در تخالف با اصل اسلامي است و ملاحظه مي‌كنيد حقوق مسلم فلسطينيان را براي امنيت بيشتر و راحتي بيشتر غاصبان فلسطين به مزايده مي‌گذارند امروز بار ديگر اين صحنه تكراري را با طرحي جديد مشاهده مي‌كنيم.  
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در همين حال سازمان دهي ظلم مضاعف به فلسطينيان يعني در عين شهرك سازي يهودي و انواع محدوديت‌هاي فلسطيني‌ها باز مسلمانان با موعظه صلح طلبي مي‌كنند آيا مسلمانان به خصوص فلسطيني‌هاي مظلوم حق دارند كه به اين نصايح ظنين باشند؟ و يا اين مثل فرانسوي را مد نظر داشته باشند كه اگر روباه موعظه مي‌كند مواظب غازهاي خود باشيد.  
 
وي اظهار داشت: وجه ديگر اين درد را در مناقشات و جدال جريان‌هاي افراطي و تندرو و جاهل در عالم اسلام مشاهده مي‌كنيم كه امروز در مصر، عراق، سوريه، افغانستان، پاكستان و لبنان دست به جنايت مي‌زنند و به اسلام و مكتبي كه اساس آن بر محبت و معنويت و عقلانيت استوار است لطمه وارد كردند.  
 
لاريجاني افزود: انقلاب اسلامي ايران در جهت پاسخگويي به اين دردهاي مزمن دنياي معاصر نظام جمهوري اسلامي را بر اصولي بنا كرده است كه اصل يكم مردم سالاري و تحقق اراده ملت بر سرنوشت خود در همه اركان حكومت، اصل دوم سعادت معنوي و توسعه اقتصادي مبتني بر نظريه اسلامي، اصل سوم استقلال سياسي و مكتبي، اصل چهارم آزادي فكر و انديشه در جهت تعميق عقلانيت در جامعه،‌اصل پنجم وحدت مسلمين و اصل ششم رفع ظلم و ايجاد عدالت براي ملت‌هاي جهان جهت بيداري ملت‌ها و صلح جهاني است.  

انتخابات ايران تنها راه تحقق مردم‌سالاري است
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: انتخابات در نظام جمهوري اسلامي تنها طريق تحقق مردم سالاري در سطح رهبري يا قوه مقننه يا قوه مجريه محسوب مي‌شود بايد از رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نهايت سپاسگزاري كنيم كه در طول زعامت خويش بر همان سنت امام خميني در صيانت از دمكراسي مستمرا بر زمينه سازي و حضور هر چه وسيع تر ملت در سرنوشت خود تاكيد كرده‌اند.  

لاریجانی ادامه داد: امروز شاهدیم بر انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ملت بزرگوار ایران در سطحی بالا بیش از 70 درصد مشارکت نمودند و یکی از رجال سیاسی با سابقه در انقلاب را برگزیدند. 

بدون تقید به قانون نه عدالت معنا پیدا می‌کند و نه توسعه پایدار شکل می‌یابد و نه زندگی مردم قابل پیش‌بینی می‌شود  

وی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب گفت: به جناب آقای لاریجانی تبریک عرض می‌کنم و برای ایشان آرزوی توفیق دارم. 

رئیس‌مجلس شورای اسلامی در بیان انتظار این نهاد از رئیس‌جمهور منتخب ملت گفت: انتخاب مجلس شورای اسلامی این است که اولا همان‌گونه که در تبلیغات همه کاندیداها بخصوص رئیس‌جمهور محترم تبلور داشت یعنی پایبندی به قانون، محور فعالیت‌هاي قوه مجریه قرار داشته باشد چرا که بدون تقید به قانون نه عدالت معنا پیدا می‌کند و نه توسعه پایدار شکل می‌یابد و نه زندگی مردم قابل پیش‌بینی می‌شود. 

لاریجانی ادامه داد: مجموعه شرایط کشور و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد توسعه کشور مخصوصا در دهه پیشرفت و عدالت صرفا براساس تئوری علمی امکان پذیر است لذا تصمیمات عجولانه و روزمره گرچه ممکن است زود نتیجه‌بخش باشد اما در دراز مدت به‌هم‌ریختگی اقتصادی ایجاد می‌کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اولویت نخست کشور در رفع گرانی و بیکاری عقلا باید با اتکا به رونق تولید داخل علاج شود امروز کشاورزی، دامداری و صنعت نیازمند حمایت جدی هستند تا با ظرفیت بالا بتوانند چه در بعد رفع احتیاجات داخلی و چه در توسعه صادرات گام‌های اساسی‌تری بردارند. 

آمریکا و برخی کشورهای غربی با افراطی‌گری نسبت به ملت ایران به تاریکی گذشته خود افزوده‌اند  

رئیس قوه مقننه ادامه داد: شرایط فعلی جهان اسلام و بیداری اسلامی نیازمند حمایت جدی تحقق جوانه‌های اسلام و جوانه‌های دموکراتیک است و از طرفی آمریکا و برخی کشورهای غربی با افراطی‌گری نسبت به ملت ایران به تاریکی گذشته خود افزوده‌اند و البته مزاحمت‌هایی نیز برای ملت بوجود آورده‌اند که نیازمند تدابیر همه جانبه و همکاری همه قوا در جهت تحقق استقامت ملی می باشد. 

وی تصریح کرد: در این صورت است که خداوند نوید پیروزی داده است. 

امیدواریم کابینه آینده از ظرفیت کافی برای تحقق انتظارات ملی کشور برخوردار باشد  

لاریجانی با اشاره به مجلس شورای اسلامی به عنوان پایگاه مردم‌سالاری گفت: مجلس آماده است در این چارچوب، همه گونه همکاری صمیمانه با دولت جدید داشته باشد و امیدواریم کابینه آینده از ظرفیت کافی برای تحقق انتظارات ملی کشور برخوردار باشد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود اظهار داشت: لازم می‌دانم از دولت‌های نهم و دهم آقای دکتر احمدی‌نژاد که در 8 سال اخیر سخت‌کوشانه خدمت کرده‌اند تشکر کنم و آرزوی توفیق برای آنان می‌نمایم.   

بار دیگر از همه میهمانان عزیز که دعوت ما را پذیرفته‌اند و در جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی جهت مراسم تحلیف رئیس‌جمهور محترم شرکت فرموده‌اند سپاسگذاری می‌نمایم. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار