شهر سیدی بوزید خاستگاه انقلاب تونس و آغازگر انقلابهای عربی ، به شهری مستقل از حاکمیت دولت مرکزی تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیون فرانسه، ساکنان این شهر که از ثمره انقلاب تونس سرخورده شده اند می گویند اقتدار دولت مرکزی را به رسمیت نمی شناسند. از یک هفته پیش ، ساکنان سیدی بوزید در برابر دفتر فرمانداری تجمع می کنند و مانع ورود فرماندار به این اداره می شوند. ساکنان این شهر مسئولان را به خیانت به انقلاب متهم می کنند.منیر العربی بیکار ساکن سیدی بوزید گفت :«هیچ چیزی اینجا به دست نیاورده ایم. اوضاع مثل سابق است. هنوز هم بیکاریم و چیز جدیدی نمی بینیم. حتی مشکلات از زمان بن علی هم بیشتر شده است.»

غربی الاهزر نماینده اتحادیه صنفی در این شهر گفت:«ما همه ارتباطهایمان را با دولت ملی قطع کرده ایم. ما تصمیم گرفته ایم که سیدی بوزید شهری آزاد باشد.»پرچم کمیته نجات ملی در این شهر به اهتزاز درآمده است. این کمیته مهمترین گروههای مدنی را گردهم آورده است. این کمیته که پس از قتل محمد البراهمی سیاستمدار تونسی تشکیل شد، هدف خود را جایگزینی اقتدار دولت بی کفایت عنوان کرده است. 

اعضای این کمیته در دفتر مهمترین اتحادیه صنفی کشور از این که توانسته اند افرادی با گرایشهای متفاوت از جمله انجمنهای مدافع حقوق کارگران، اتحادیه کارفرمایان، پزشکان، بیکاران و وکلا را گردهم آورند، ابراز خرسندی می کنند.رشید فتینی نماینده اتحادیه کارفرمایان گفت :«به طور طبیعی این گروهها همواره باهم در تنش هستند. در منطقه ما برای دستیابی به اهداف انقلاب، همه آنها با هم متحد شده اند تا اهداف انقلاب محقق شود. این مسئله موجب وحشت دولت خواهد شد.»

النهضه، حزب اسلامگرای حاکم بر تونس، هدف انتقادهای تندی قرار گرفته است. در سیدی بوزید دفتر النهضه تعطیل شده و نمایندگان آن بی سر وصدا شده اند.حزبی که در پارلمان در اکثریت است، امروز در موقعیتی حساس قرار دارد.فوزی عبدلی پزشک و نماینده النهضه گفت :«برخی ها از لحاظ سیاسی با النهضه مخالفند اما برخی از شهروندان ساکن سیدی بوزید از اوضاع سرخورده و ناامید شده اند و از النهضه روی گردانده اند.»

هدف رشید فتینی یکی از بنیانگذاران کمیته نجات ملی ، پاسخگویی به سرخوردگان النهضه و مدیریت امور محلی بدون ایجاد اختلال در امور منطقه است. وی از دولت انتقاد دارد که هیچ پاسخی به بحران اقتصادی و اجتماعی نداده است که همین بحران آغازگر انقلاب تونسی ها بود .
رشید فتینی افزود:«همه باید متحد شوند تا با این دولت مبارزه کنند. مهمترین دغدغه این دولت اسلامی کردن کشور است و نه توسعه آن. این فاجعه ای بزرگ برای اقتصاد ما و برای منطقه سیدی بوزید است.»کمیته نجات ملی سیدی بوزید در جوش و خروش است. این شهر نمایانگر خشم مردمی است که نمی خواهند تسلط بر سرنوشت خود را از دست بدهند.چندین منطقه در تونس راه سیدی بوزید را در پیش گرفته اند. 


برچسب ها: اعلام ، استقلال ، شهر ، تونس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار