وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برد، روز یکشنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ماشا بانه ( Masha Baneh ) وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برد، روز یکشنبه با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد .

صالحی در این دیدار با تأکید بر اینکه ایران و آفریقای جنوبی از روابط سیاسی خوبی برخوردار هستند، گفت : با توجه به ظرفیت‌های فراوان دو کشور، لازم است همکاری‌ها در حوزه‌های دیگر نیز از جمله اقتصادی و تجاری ارتقا یابد .

وی با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه ارتباطات و مخابرات افزود :باید تلاش کنیم تمامی ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری میان دو کشور را در جهت منافع دو ملت و دو کشور بسیج کنیم .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تجربیات غنی کشورمان در حوزه‌های مختلف علمی، فنی ، صنعتی ، آموزشی و حوزه‌های اجتماعی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه این تجربیات به کشورهای دوست از جمله آفریقای جنوبی و ارتقاء سطح روابط فیمابین در کلیه زمینه‌ها با توجه به ظرفیت‌های متقابل است .

وی در این ارتباط بر اهمیت نقش کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تأکید کرد .

صالحی سپس با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران براساس اصول اعتقادی و ارشی خود از مبارزات مردم آفریقای جنوبی بر ضد آپارتاید، افزود : پیگیری این اصول در قبال حمایت از تلاش‌های آزادیخواهانه و حق‌طلبانه در جهان همچنان ادامه دارد .

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این ملاقات اظهار داشت : اینجانب به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور آفریقای جنوبی حامل پیام حسن نیت و تبریک برای حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی و مردم ایران هستم و آمده‌ایم که همراه شما این فستیوال دمکراسی را جشن بگیریم .

ماشا بانه هدف دیگر از سفر خود را به تهران تأکید مجدد بر روابط تاریخی دو کشور و تقویت روابط دوجانبه در کلیه زمینه‌ها توصیف کرد .

وی با اشاره به اراده رئیس جمهور آفریقای جنوبی نسبت به ارتقاء روابط با ایران، افزود: ما علاقمند به بررسی و شناسایی زمینه‌ها و فرصت‌های همکاری بیشتر در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف، همکاری‌های آموزشی در امور تخصصی و تبادل هیأت‌های متقابل برای تحقق این همکاری‌ها هستیم .

ماشا بانه تصریح کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بهترین مکانیزم برای بررسی روند پیشرفت روابط و همکاری‌های فی‌مابین است.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین تصریح کرد: ما هرگز حمایت‌های ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم آفریقای جنوبی بر ضد آپارتاید را فراموش نخواهیم کرد .

بررسی تحولات منطقه از جمله فلسطین، سوریه و مصر از دیگر محورهای مذاکرات صالحی و بانه در این دیدار بود و وزیر امور خارجه کشورمان به اهمیت نقش آفریقای جنوبی و مجموعه کشورهای عضو بریکس در کمک به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای اشاره کرد و همتای وی نیز با تأکید بر اینکه بحران سوریه باید توسط خود مردم سوریه حل شود، بر اهمیت استمرار رایزنی‌‎های دو کشور تأکید کرد .

صالحی در این دیدار برای نلسون ماندلا آرزوی سلامتی کرد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار