رئیس اداره منابع طبیعی میاندوآب گفت: براساس بهره‌برداری‌های بی‌رویه و چرای زودتر از موعد، پوشش گیاهی در میاندوآب از بین می‌رود.

احمد خوش‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: براساس بهره‌برداری‌های بی‌رویه و نامناسب و چرای زودتر از موعد مقرر دام، پوشش گیاهی آسیب دیده و در نتیجه از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: در اوایل فروردین که هنوز بسیاری از گیاهان و علوفه‌جات به خوبی در زمین ریشه ندوانده و مستحکم نشده‌اند، دامداران اقدام به چراندن دام‌های خود می‌کنند که این اقدام به پوشش گیاهی آسیب می‌رساند.

وی افزود: برای جلوگیری از این مشکل در این مناطق اقدام به تهیه طرح مرتع‌داری، تقویت پوشش گیاهی و کاشت انواع گیاهان علوفه‌ای می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق بیابانی که فاقد پوشش گیاهی هستند براساس ظرفیت منطقه اقدام به کاشت انواع گونه‌های علوفه‌ای یا درختی و درختچه‌ای می‌کنیم تا میزان منابع طبیعی آن منطقه را افزایش دهیم.

وی در مورد بهره‌برداری از مناطق خاص ابراز کرد: در مناطق خاص، مراتع ممیزی، تنسیق و در اختیار افراد واجدالشرایط قرار داده می‌شود.

خوش‌نژاد ادامه داد: این افراد باید دارای سابقه بهره‌برداری از این مناطق بوده و دام متعلق به خود آنها باشد تا بتوانند در آنها اقدام به بهره‌برداری کنند.

وی در پایان تأکید کرد: این افراد حق واگذاری، اجاره دادن یا وارد کردن دام افراد دیگر در این مراتع را ندارند و فقط در صورتی که از طریق اداره و آن هم برای همسایه‌ها و همجوارهای خود بخواهند، می‌توانند به این کار اقدام کنند./س

برچسب ها: میاندوآب ، طبیعی ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.