متاسفانه به علت نقص‌های فراوان و اشتباه در اجرای پزشک خانواده ۹۰ درصد هزینه‌های آن هدر رفته و ثمری جز ضرر و زیان نداشته است.

رسول خضری، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: به طور حتم بدون تامین منابع مالیٕ، کارایی اجرای این طرح به سرعت پایین آمده و با شکست روبرو می‌شود و با توجه به اینکه منابع مالی حوزه سلامت در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و سیاست‌گذاری‌ها نیز بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است این موضوع اجرای پزشک خانواده را با مشکلاتی روبرو کرده است. 
 
وی افزود:بر اساس قانون باید ۶۰ درصد بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی باید در عرض دو هفته انجام گیرد اما متاسفانه شاهدیم حدود ۷ ماه است که این پرداخت‌ها به تعویق افتاده است که این مهم، بی‌اعتمادی و کاهش انگیزه پزشکان را در بحث اجرای پزشک خانواده به همراه دارد. 

وی، با تاکید بر اینکه اجرای طرح پزشک خانواده همواره با شعار همراه بوده است، افزود: در اجرای این طرح عملا ۶ برابر کار یک پزشک معمولی بر دوش پزشک خانواده است. 

وی یادآور شد: اجرای طرح پزشک خانواده در برخی کشورهای پیشرفته‌ این گونه است که پزشک ۱۰ ماه از سال را کار میکند،  یک ماه از سال را دوره آموزش جدید را می‌گذراند و یک ماه را نیز با هزینه دولت بهترین رفاه و تفریح را دارد؛ پزشکان در اجرای این طرح مسکن و رفاهشان تضمین شده و دیگر دغدغه‌ مالی ندارند در حالی که در کشور ما اصلا چنین مواردی دیده نشده  است. 

 وی گفت: به طور حتم هر میزان بودجه‌ای که برای اجرای طرح پزشک خانواده در نظر گرفتند ۹۰ درصد آن به هدر رفته که علاوه بر هدررفتن منابع مالی بحث آسیب‌های اجتماعی را نیز مطرح بوده زیرا به صورت ناقص و غلط به اجرا درآمده است. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.