عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت بالا، کم‌یاب بودن، نایاب بودن، عدم دسترسی راحت و پایین بودن کیفیت دارو از عواملی است که مردم ما را از لحاظ تهیه دارو عذاب می‌دهد.

عابد فتاحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای رفع مشکل کمبود دارو در کشور به کار گرفته است.

وی با اینکه تعدادی از داروها نایاب و کمیاب هستند و نیز قیمت اقلام داروها خیلی بالا است، تصریح کرد: عدم دسترسی و کمبود دارو و پایین بودن کیفیت دارو از عواملی است که مردم را از نظر تهیه دارو عذاب می‌دهد.

فتاحی اعلام کرد: قیمت ارز تخصیصی به واردات دارو همان قیمت ارز مبادله‌ای یعنی 2 هزار و 450 تومان است.

وی در ارتباط با داروهای ترخیص نشده در گمرک‌های کشور که ارزش آن‌ها بیش از 70 میلیون دلار برآورد می‌شود، عنوان کرد: مشکل این داروها این بود که با ارز مرجع یک هزار و 226 تومان خریداری شده بودند ولی می‌خواستند که با ارز مبادله‌ای 2 هزار و 450 تومان ترخیص کنند.

فتاحی افزود: مقداری از این داروها ترخیص شده و مقداری هم در شرف ترخیص است که طبق قانون مصوب وزارت بهداشت و درمان تمام داروهای وارداتی با ارز مبادله‌ای 2 هزار و 450 تومان ترخیص می‌شوند و این داروها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت دارو در استان آذربایجان غربی نسبت به کلان کشور آرامش بیشتری دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد: شور و نشاطی که برای اجرای سریع طرح پزشک خانواده در کمیسیون بهداشت و درمان وجود داشت برای مدتی است فروکش کرده و فعلا اجرای این طرح میسر نیست.

وی با بیان اینکه فعلا اجرای طرح پزشک خانواده در کشور از آب و تاب افتاده است، افزود: به دلیل وجود مشکلات دارو و سایر معضلات حاد حوزه سلامت مانند تجهیزات لازم برای بیماران و کمبود بودجه حوزه بهداشت و درمان عملا طرح پزشک خانواده از اولویت خارج شده است.

فتاحی تصریح کرد: وزیر بهداشت دولت آینده در اجرای طرح پزشک خانواده نقش موثری دارد و وزارت بهداشت و درمان باید توسط افراد تاثیرگذاری اداره شود./س

برچسب ها: عذاب ، بهداشت ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.