کیهان شناسان به تازگی موفق به کشف دو ستاره ی عجیب با غلظت بسیار بالا در اتمسفر خود شده اند.به نظر می رسد این منبع عظیم و پرتراکم اتمسفر از عناصر هلیم به مقدار زیاد و کمتر هیدروژن تشکیل شده باشد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، این دو ستاره که در صورت فلکی مجسمه و صورت فلکی هیدرا قرار دارند با  استفاده از مشاهدات توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصد خانه جنوبی اروپا واقع در کشور شیلی بدست آمده اند.

گفتنی است علت غیر طبیعی بودن این دو ستاره وجود عنصر فلزی سنگین سرب با عدد اتمی 82 است  که تاکنون گمان می شد به جز خورشید سایر ستاره ها قادر به داشتن چنین عنصر سنگینی در جو خود نمی باشند.

بررسی ها نشان می دهند ،براساس نظرات اختر شناسان  این ستاره های فلزی سنگین از پیوند حیاتی بین غول های قرمز  درشتان ، ستاره هایی  که سی و چهل بار در  اندازه  خورشید هستند و  کوتوله های آبی  ستاره هایی که یک پنجم  سایر، اما هفت بار داغ تر و هفت بار روشن تر از خورشید هستند به وجود آمده اند.

غول قرمز  پوسته های هیدروژن خود را  از دست داده و  تحویل شده است یک کوتوله یا در واقع یک شبه ستاره هلیومی و به این ترتیب این دو نوع ستاره ی استثنایی به وجود آمده اند.

مانند بخار آب در اتمسفر زمین این لایه از فلز سرب نیز همانند ابری به دور ستاره ها کشیده شده  و دانشمندان گمان می کنند که لایه سرب می توانند در حدود 100 کیلومتر  ضخامت و وزنی در حدود 100 میلیارد تن داشته باشد.

دانشمندان در تلاش برای کشف شواهدی دیگر مبنی بر وجود عناصر سنگین که تشکیل دهنده این ابر استثنایی به دور ستاره ها است می باشند./ع2