معاون دریایی سازمان محیط زیست بابیان اینکه بسیاری ازجلبک هاراکشت و پرورش داده و از آنها فراورده های دارویی توليد مي کنند،گفت:این مساله هم موجب اشتغال شده و هم خودکفایی دارویی را در پی دارد.

 به گزارش  خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران شهرام نوربخش معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از نیازهای اولیه حیات برای انسان و سایر موجودات اکسیژن است، گفت: اکسیژن مورد نیاز انسان از طریق انجام پدیده فتوسنتز ایجاد می شود که طی این فرآیند توسط کلروفیل با ترکیب دی اکسید کربن و آب با استفاده از انرژی خورشید تولید قند و اکسیژن می گردد که اکسیژن تولیدی به هوا آزاد شده و می تواند مورد استفاده موجودات قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه تصور می شود عمده اکسیژن تولیدی توسط درختان و گیاهان خشکی زی تولید می شود، گفت: بخش بیشتری از اکسیژن تولیدی توسط گیاهان میکروسکپی و ماکروسکپی دریازی تولید و به اتمسفر آزاد می شود.
 به گفته معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست،گیاهان و جلبک هایی که در سواحل و دریاها زیست می کنند با انجام عمل فتوسنتز علاوه بر اینکه در چرخه غذایی اکوسیستم دریایی نقش مهمی ایفا می کنند با تولید اکسیژن نقش به سزایی در تولید اولیه دریاها دارند.
شهرام نوربخش تاکید کرد: علاوه بر این جلبک های دریایی نقش های دیگری نیز در اکوسیستم دریایی دارند که می توان از این پتانسیل عظیم در جهت رشد و توسعه استفاده کرد.
وی در ادامه به استفاده از جلبک ها به عنوان تصفیه کننده فاضلاب ها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق ساحلی – دریایی دنیا با استفاده از جلبک ها فاضلاب های خروجی از مناطق شهری ، روستایی و صنعتی را به وسیله جلبک های دریایی تصفیه می کنند.
معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد : فاضلاب خروجی وارد حوضچه هایی شده و در این حوضچه ها جلبک ها رشد کرده که علاوه بر تصفیه پساب خروجی، رشد این جلبک ها باعث تولید انبوهی از زیست توده جلبکی شده که جهت کود دهی به مزارع و یا خوراک دام از آن استفاده می گردد.
 
شهرام نوربخش استفاده از جلبک های دریایی جهت تولید فراورده های دارویی، بهداشتی، آرایشی و یا مکمل های غذایی را یکی دیگر از کاربرد های جلبک های دریایی عنوان کرد و افزود: امروزه بسیاری از انواع جلبک ها را کشت و پرورش داده و از آنها فراورده های گوناگون دارویی، مکمل های غذایی و ویتامین های مختلف به دست می آورند که این مساله علاوه بر اشتغال چند ده هزار نفری در مناطق ساحلی- دریایی کشور که درآن بیکاری زیاد است می تواند زمینه خودکفایی دارویی در این زمینه و همچنین صادرات مناسب را در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه از جلبک ها برای تولید انرژی های نو استفاده می شود، اظهار داشت: امروزه در برخی کشورها از بیوماس جلبک های دریایی کشت داده شده جهت تولید انرژی استفاده می شود که این نوع انرژی جایگزین مناسبی برای مواد نفتی می باشد و پیش بینی شده است که در آینده نزدیک سهم قابل توجهی از تولید انرژی مورد نیاز کشورهای فاقد منابع نفتی را دربر گیرد هم اکنون بسیاری کشورهای پیشرفته در صددند تا سال 2025 بخشی از انرژی مورد نیاز خود را از جلبک های دریایی تامین نمایند.
 
معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استفاده غذایی از جلبک ها به طور سنتی از گذشته های دور در برخی کشورها از جمله کشورهای شرق آسیا از جلبک ها ،‌گفت: امروزه با افزایش تبادلات بین المللی استفاده از جلبک ها به عنوان منبع غذایی در بسیاری کشورها متعارف شده است با توجه به اینکه این گیاهان دریایی سرشار از املاح معدنی، ویتامین ها و سایر مواد مورد نیاز بدن انسان بوده و می توانند نیازهای روزانه را تامین نمایند و چاره ای مهم برای مقابله با مساله سوء تغذیه باشند، می توان با کشت و پرورش انبوه این جلبک ها در سواحل کشور علاوه بر اشتغال زایی فراوان گام مهمی در جهت ارتقاء سطح تغذیه جامعه برداشته و سوء تغذیه را ریشه کن کرد./
برچسب ها: جلبک ، دریا ، مناطق ، ساحلی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.