بسياري از بيماران سوخته، افراد جوان و فعال جامعه هستند که در اثر يک سانحه دچار سوختگي شده‌اند اما در صورت درمان بموقع و مؤثر مي‌توانند به زندگي و بازار کار بازگردند و براي جامعه مفيد واقع شوند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ استادیار گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد سوختگي را حادثه‌اي وحشتناک و تأسف‌بار دانست و با اشاره به اين که «وسعت سوختگي در بيماران اهميت زيادي دارد» گفت: گاه ممکن است وسعت بيشتري از سطح بدن بسوزد که در اين صورت تمام اقدامات درماني ناموفق بوده و درصد زيادي از اين بيماران فوت مي‌کنند.

دکتر آرش بيرقي‌ طوسي با بيان اين که «بيشتر بيماران سوختگي محروم و نيازمند هستند»، خاطرنشان کرد: حوادث سوختگي در نقاطي که امکانات خيلي کمتر است مانند روستاها بيشتر رخ مي‌دهد، اما در مجموع هيچ‌يک از ما از چنين حوادثي ايمن نيستيم، چراکه حادثه خبر نمي‌کند.

مدت زمان محدودي براي نجات جان بيماران سوختگي وجود دارد

اين فوق‌تخصص جراحي پلاستيک با اشاره به اين که «در سوختگي‌هاي با درصد بالا، به دليل عفونت‌هايي که سطح پوست را مي‌گيرد، بهم خوردن تنظيمات و متابوليسم بدن، ميزان آب و الکتروليت، مصرف بالاي انرژي بيماران جان خود را از دست مي‌دهند»، گفت: بر اين اساس مدت زمان محدودي براي نجات جان اين بيماران وجود دارد، چراکه وقتي عفونت مستقر مي‌شود و بيمار به فاز غيرقابل برگشت مي‌رود، متأسفانه ديگر نمي‌توان براي آنها اقدام خاصي کرد.

دکتر بيرقي‌طوسي تأکيد کرد: مدت زمان نجات بيماران با درصد بالاي سوختگي محدود و گاه تنها يک هفته و نهايت تا دو ماه امکان نجات اين بيماران وجود دارد و بعد از گذشت اين زمان طلايي، هيچ روشي براي بازگرداندن آنها به زندگي جواب نمي‌دهد.

به گفته وي، زماني که شرايط زخم بيمار براي پيوند آماده است بايد کار پيوند صورت گيرد، در غيراين صورت اگر عفونت در سطح پوست مستقر شود، ديگر امکان انجام پيوند پوست نداريم، چراکه عفونت پيوند را پس مي‌زند.

دکتر بيرقي‌طوسي، پيوند پوست را يکي از اقدامات مؤثر براي نجات جان بيماران با درصد بالاي سوختگي برشمرد و اظهار کرد: بطور معمول پيوند پوست از خود فرد در صورتي که درصد کمي از بدنش سوخته باشد، انجام مي‌شود اما بيماراني که درصد زيادي از بدنشان سوخته ديگر اين امکان را ندارند که از پوست خودشان استفاده شود.

پيوند پوست از بيماران مرگ‌مغزي تنها راه نجات‌ بيماران با درصد بالاي سوختگي است

استادیارگروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: پيوند پوست از بيماران مرگ‌مغزي شده بواقع يک راه نجات‌دهنده براي اين بيماران است، بطوري که زندگي يا مرگشان در گرو اين پيوند است و به اين ترتيب هم تعادل آب و الکتروليت بدنشان حفظ مي‌شود، نياز به مصرف انرژي و ميزان بروز عفونت در آنها کاهش مي‌يابد و در نهايت نجات پيدا مي‌کنند.

اين فوق‌تخصص جراحي پلاستيک با تأکيد بر اين که «اهداي پوست راه نجات‌بخش براي بيماران سوختگي و بازگشت آنها به زندگي و بازار کار است»، تصريح کرد: پوستي که از بيمار مرگ مغزي‌شده برداشت مي‌شود، از قسمت ران فرد جدا مي‌شود و به هيچ وجه در ظاهر متوفي اتفاق خاصي نمي‌افتد و خانواده اين بيماران از اين بابت نگراني نداشته باشند.
برچسب ها: سوختگی ، پوست ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار