مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت: نگاه سنتي و غيرحرفه اي به صنعت گردشگري تا حد قابل ملاحظه اي موجب ركود اين صنعت در استان شده است.

حميدرضا واعظي زاده در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: تا زماني كه نگاه علمي و رويكرد انسان محوري بر حوزه گردشگري حاكم نشود نمي توان شاهد رشد و بالندگي جايگاه اين صنعت در كهگيلويه و بويراحمد باشيم.
وي با اشاره به مهمترين اولويت ها و برنامه هاي امسال اداره كل ميراث فرهنگي كهگيلويه و بويراحمد، بيان كرد: هيات امنايي كردن آثار تاريخي يكي از مهمترين برنامه ها و اقدامات اين اداره كل در سال جاري بوده است.
واعظي زاده حضور در جشنواره ملي عشاير ايران و معرفي آيين ها، فرهنگ ها و آداب و رسوم عشاير كهگيلويه و بويراحمد در اين جشنواره را از ساير اقدامات مثبت حوزه گردشگري اين استان اعلام كرد.
وي اظهار كرد: ثبت بيش از 31 اثر از آيين ها، مناسبت ها و حماسه هاي تاريخي كهگيلويه و بويراحمد در فهرست آثار ملي از ساير برنامه ها و اقدامات اداره كل ميراث فرهنگي استان در هشت ماه گذشته است.
واعظي زاده از ثبت 9 اثر تاريخي، گردشگري و آيين هاي حماسي كهگيلويه و بويراحمد از دوران پيروزي انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در فهرست آثار ملي خبر داد.
وي عنوان كرد: حماسه و مبارزات انقلابي تنگ مجاهدين شهر سوق، حماسه تنگ تامرادي، جنگ گجستان، مسجد شهيدان گچساران، جاده سنگ فرش قديمي قلعه دختر و محوطه تاريخي روستاي زيرنا از جمله اين آثار ثبت شده است.
واعظي زاده تعداد آثار تاريخي شناسايي شده در كهگيلويه و بويراحمد را دو هزار و 630 مورد اعلام كرد و افزود: از اين تعداد 750 مورد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
وي اهتمام جدي اداره كل ميراث فرهنگي كهگيلويه و بويراحمد به حوزه آيين ها و آثار معنوي را يادآور شد و گفت: در هشت ماه گذشته بيش از 15 اثر معنوي استان در فهرست ار معنوي كشور و در شوراي ملي سياست گذاري سازمان گردشگري ثبت شده است.
واعظي زاده مراسم سحرخواني روستاي كريك، مقام خواني شيخ علي مراد، آيين هاي ازدواج در منطقه، كوچ عشاير، مراسم تعزيه بزرگ لنده، مراسم جشن انار و آيين برداشت شالي (برنج و گندم) را از مهمترين آيين هاي ثبت شده كهگيلويه و بويراحمد در اين حوزه اعلام كرد.
وي بيان كرد: فن مهارت خراطي سنتي كهگيلويه، بافت گليم نقش برجسته، آثار فن مهارت بافت گليم مشته در ديشموك، فن مهارت نگارش قرآن طوماري، مهارت دولچه آب، فن مهارت مشك آب و شالي كاري كهگيلويه و بويراحمد نيز در اين فهرست قرار گرفته اند.
واعظي زاده از اجرا و تدوين طرح جامع گردشگري كهگيلويه و بويراحمد در آينده اي نزديك خبر داد و اظهار كرد: در صورت اجراي موفق اين طرح ميزان جذب گردشگر خارجي و داخلي استان افزايش خواهد يافت و زمينه اشتغال و درآمدزايي نيز در اين حوزه رشد چشمگيري مي يابد.
وي با اشاره به مهمترين صنايع دستي كهگيلويه و بويراحمد، عنوان كرد: جاجيم، خورجين، قالي، گبه، گليم و گچمه از جمله دست بافته ‌هاي عشاير اين استان محسوب مي شود.
واعظي‌ زاده يكي از اولويت هاي اساسي در حوزه صنايع دستي كهگيلويه و بويراحمد را احياي مجدد رشته‌ هاي صنايع دستي منسوخ و يا در حال منسوخ شدن استان اعلام كرد و افزود: از آنجا كه صنايع دستي در هر منطقه بر اساس اقليم خاص جغرافيايي و منطقه اي شكل گرفته بايد با يك برنامه ريزي مناسب و نيازسنجي صحيح اين خلا نيز پر شود.
وي گفت: هم اكنون بيش از 30 هزار هنرمند در قالب 34 رشته صنايع دستي در كهگيلويه و بويراحمد فعاليت دارند./ب
برچسب ها: سنت ، صنعت ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.