3 روزمانده به تحلیف رییس‌جمهور جدید‌ کشورمان ؛مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را تصویب کرد که هدف آن قطع کامل درآمد حاصل از صادرات نفت ایران است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه مطالعات استراتژيک برنامه هسته اي ايران؛ 3 روزمانده به تحلیف حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران مجلس نمایندگان امریکا قانونی را تصویب کرد که هدف آن قطع کامل درآمد حاصل از صادرات نفت ایران است.
 
400 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه 10 مرداد 1392 (اول اوت 2013) با تصویب قانونی خواستار کاهش یک میلیون بشکه در روز از صادرات نفت ایران شدند.
 
مجلس نمایندگان آمریکا اطلاعات مربوط به سیر تحول این قانون را در این صفحه منتشر کرده است.
آمریکایی ها عقیده دارند صادرات نفت ایران اکنون دقیقا همین اندازه است و بنابراین اگر روزانه این مقدار از صادرات نفت ایران کاسته شود، درآمد نفتی ایران به طور کامل قطع خواهد شد.
 
جف دایر، روز 10 مرداد در فایننشال تایمز نوشت: «لایحه تصویب شده علاوه بر تلاش برای کاهش نفت ایران در بازار، توانایی ایران را برای دسترسی به ذخایر ارزی آن در خارج محدود خواهد کرد و بخش های خودروسازی و معدن را به فهرست تحریم های موجود می افزاید».
 
ریک گلدستون، همان روز در نیویورک تایمز نوشته است: «این قانون اگر به مرحله اجرا درآید و به طور کامل اعمال شود،علی الاصول باقیمانده توانایی صادرات نفت ایران را هم از میان می برد. زیرا خریداران نفت ایران اگر به دنبال تامین کننده دیگری نباشند با مجازات های سنگینی مواجه خواهند شد. این قانون جدید توانایی اندک ایران برای دستیابی به پول حساب های خارجی را نیز به کلی از بین می برد و فهرست سیاه تحریم های آمریکا را نیز گسترش می دهد به گونه ای که صنایع خودروسازی، معدن، ساخت وساز و مهندسی ایران را نیز شامل می شود. هرکس با این صنایع ایران معامله کند در بازارهای آمریکا تحریم خواهد شد».
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم درباره محتوای این قانون در گزارشی از واشینگتن در روز 10 مرداد نوشت: «براساس این لایحه همه شرکت های معدنی و ساختمان سازی ایران در فهرست سیاه قرار می گیرند. در این لایحه همچنین بر پایبندی آمریکا به هدف خود در زمینه جلوگیری کامل از فروش نفت ایران در سراسر جهان تا سال 2015 تاکید شده است».
 
نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا گفته اند با تصویب این قانون قصد دارند بگویند به روحانی اعتماد ندارند و می خواهند نشان بدهند با روی کار آمدن او تحریم ها کم نخواهد شد.
 
بنابر گزارش؛خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشینگتن، اد رویس نامزد جمهوری خواه از ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان در این باره گفته است: «ایران ممکن است یک رئیس جمهور جدید داشته باشد اما حرکت آن به سمت برنامه هسته ای ادامه دارد.  فشارهای اقتصادی و سیاسی بر تهران باید تشدید شود و امروز مجلس نمایندگان یک گام مهم به سمت فلج کردن این رژیم با جلوگیری از هسته ای شدن ایران و پیامدهای امنیتی حاد آن برداشت».
 
اظهارنظر وی پاسخی سرد به نامه درخواستی بود که به امضای 16 نماینده رسیده بود. آنها خواستار به تعویق انداختن زمان رای گیری بودند. ارل بلومنوئر، نماینده دموکرات اورگان، یکی از امضا کنندگان این نامه گفت: «من امیدوارم انتخابات اخیر تغییراتی در ایران ایجاد کند».
 
نخستین مشکل برسر راه این قانون این است که برای اولین بار 20 مخالف داشته است. قوانین ضد ایرانی در مجلس نمایندگان امریکا که اکثریت آن را جمهوری خواهان تشکیل می دهند معمولا بدون مخالف تصویب می شود.
 
دومین مسئله این است که دولت امریکا احتمالا چندان با این مسئله موافق نبوده و به آن روی خوش نشان نداده است.
 
"ماری هارف "سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفته است: «ما معتقدیم تحریم های فلج کننده بخش مهمی از فشاری است که ما می توانیم بر ایران اعمال کنیم. ما قصد نداریم هر طور شده موضع گیری کنیم. به همکاری با کنگره برای اعمال فشار بر ایران و منزوی کردن آن ادامه می دهیم اما همچنین برای ایرانیان روشن می کنیم که هر زمان آنها آماده باشند ما حاضریم بنشینیم و به طور اساسی با آنها گفتگو کنیم».
 
مشکل سوم این قانون این است که هنوز باید دو مرحله دیگر را طی کند تا لازم الاجرا شود. اول اینکه باید در مجلس سنا که اکثریت آن با دموکرات هاست تصویب شود و دوم اینکه باید رییس جمهور آن را امضا کند.
 
برخی منابع امریکایی می گویند هنوز معلوم نیست که مجلس سنا هم این تحریم ها را تصویب خواهد کرد یا خیر. دولت اوباما نشان داده است که از مجلس سنا، که اکثریت آن دموکرات هستند، می خواهد تا زمانیکه انعطاف پذیری دولت روحانی مشخص نشده است در این مورد تصمیم نگیرند.
 
پال ریشتر، در تحلیلی برای لس آنجلس تایمز در روز 10 مرداد نوشته است: «یک تحلیلگر پیش بینی کرده است دولت اوباما و بعضی از اعضای سنا ممکن است بخواهند ایران را محک بزنند و این تحریم ها احتمالا تا بهار عملی نخواهد شد. اگر دیپلماسی تا پایان اولین فصل سال 2014 با مشکل مواجه شود باید منتظر اعمال تحریم هایی بود که صادرات ایران را کمتر کند. این امر موجب فشار قابل توجهی بر قیمت نفت خواهد بود»./

انتهاي پيام/
برچسب ها: همه ، جزئیات ، درباره ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار