به گزارش
مجله شبانه باشگاه
خبرنگاران،با یک دست گوشی تلفن همراه را نزدیک گوش گرفته، با دست دیگر فرمان را، هرازگاهی از همان دست برای جابهجا کردن دنده کمک میگیرد و همچنان در تلاش است تا از میان خودروهای گره خورده درهم راهی برای عبور پیدا کند.
ترافیک خیابان به حالت قفل درآمده، برخی رانندگان هیچ ابایی ندارند برای خلاصی از این وضع بیمحابا راه را بر دیگران ببندند که اینکار گاه با بوق اعتراضآمیز دیگر رانندگان همراه میشود.
در این میان، اما راننده ما به هیچ قیمتی حاضر نیست تلفن همراه را از کنار گوشش بردارد، او آنقدر خودش را حرفهای میداند که حتی تصورش را هم نمیکند صحبت با تلفن همراه تا چه اندازه میتواند هنگام رانندگی حادثهساز شود.
عامل یک سوم تصادفات رانندگیاین روزها دیگر تماشای رانندگانی که در میان ترافیک ناشی از انبوه خودروهای گره خورده به هم در سر چهارراهها یا هنگام رانندگی با سرعت بالای 100 کیلومتر در بزرگراههای شهر، با خونسردی کامل و بیتوجه به اطراف، همزمان با یک دست گوشی تلفن همراه و با دست دیگر فرمان خودرو را گرفتهاند، صحنهای عادی شده است.
همان رانندگان قانونگریزی که در معابر و بزرگراههای شهری با مشاهده پلیس یا دوربینهای ثبت تخلفات از ترس جریمه شدن بلافاصله برای چند ثانیهای هم که شده، گوشی را از نزدیک گوش خود برمیدارند و به محض رد شدن از مقابل چشمان افسر راهنمایی و رانندگی بلافاصله به صحبت خود ادامه میدهند، بیتوجه به اینکه این کارشان تا چه اندازه خود و سایر رانندگان را در معرض وقوع حادثه رانندگی مرگبار قرار میدهد.
مشاهده چنین صحنههایی از یکسو و گزارشهای کارشناسی پلیس از صحنه تصادفات رانندگی که بیتوجهی به جلو را در صدر دلایل وقوع حوادث رانندگی عنوان میکند، موجب شد مسئولان پلیس راهور هنگام بازنگری در قانون جرایم رانندگی، موضوع تخلف استفاده از تلفن همراه حین رانندگی را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.
هرچند براساس قانون جدید، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی جریمه 50 هزارتومانی و نمره منفی به همراه دارد، اما فراوانی تصادفات رانندگی جرحی و فوتی که بیتوجهی به جلو و حواسپرتی رانندگان عامل آن بوده است، از یکسو و جریمه بیش از 50 هزار راننده متخلف آن هم فقط در پایتخت، گویای این واقعیت است که با وجود اقدامات پیشگیرانه هنوز پای فرهنگ ترافیک در بحث استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی میلنگد.
گزارشهای پلیس از تصادفات رانندگی نیز نشان میدهد بیتوجهی به جلو عامل یکسوم تصادفات رانندگی در کشور است.
آمارهای تکاندهندهوقوع 130 فقره تصادف فوتی و بیش از 7500 سانحه جرحی در سال 91 که به دلیل بیتوجهی به جلو اتفاق افتاده است، مصداق انکارناپذیری بر این واقعیت است که سهم استفاده از تلفن همراه در تصادفات رانندگی تا چه اندازه چشمگیر است و رانندگان چگونه جان خود و دیگر سرنشینان خودروها را با مکالمه یا پیامک زدن هنگام رانندگی به بازی میگیرند.
رئیس پلیس راهور تهران در این باره میگوید: هرچند خوردن و آشامیدن، سیگار کشیدن و هر چیزی که باعث بیتوجهی به جلو میشود، عامل چنین تصادفات است، اما صحبت کردن با تلفن همراه متاسفانه در این میان سهم بیشتری دارد.
حسین رحیمی در گفتوگو با «جامجم» توضیح میدهد: در بسیاری مواقع رانندگان تصور میکنند استفاده از تلفن همراه به دلیل اینکه دستهایشان را درگیر میکند، باعث تصادف میشود و اگر بلندگوی گوشی یا هدست استفاده شود، این خطر کمتر خواهد بود، اما واقعا چنین نیست؛ چون مهمترین چیزی که در این شرایط باعث تصادف میشود، پرت شدن حواس راننده به دلیل گفتوگوست.
سال 90 بیش از 44 هزار راننده به دلیل استفاده از تلفن همراه حین رانندگی اعمال قانون شدهاند که این رقم درسال91 با جدیت پلیس به بیش از 53 هزار مورد رسیده است.
رئیس پلیس راهور تهران میگوید: در دو ماهه اول امسال هم بیش از 80 هزار راننده بهدلیل استفاده از تلفنهمراه حین رانندگی ، جریمه شدند که این آمار نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است .
مردها حرف میزنند، زنها پیامک میدهندمردها بیشتر از زنها هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده میکنند و در مقابل، زنان در ارسال پیام کوتاه از آقایان جلوترند!
مدیر گروه ترافیک و حمل و نقل دانشگاه علوم انتظامی با یادآوری تاثیر مخرب استفاده از تلفن همراه بر حواسپرتی رانندگان به تحقیقی که در این زمینه انجام شده اشاره میکند که براساس آن مشخص شده است رانندگان جوان شانزده تا بیستوچهارساله نسبت به رانندگان مسن بیشتر با تلفن همراه صحبت میکنند.
علیرضا اسماعیلی در گفتوگو با «جامجم» ضمن بیان اینکه صحبت کردن با تلفن همراه از گفتوگو با سرنشینان خودرو خطرناکتر است، میگوید: سرنشینان خودرو صحبتهای خود را براساس شرایط رانندگی تنظیم میکنند و به راننده نسبت به خطرات قریبالوقوع هشدار میدهند، اما در گفتوگوهای تلفنی چنین امکانی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه حواسپرتی راننده بهعنوان یکی از مهمترین دلایل تصادفات مطرح میشود، میافزاید: تقریبا یکچهارم از علل کل تصادفات، صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی و بیتوجهی به جلوست که این مساله از طریق پژوهشهای بسیاری به اثبات رسیده است.
مدیر گروه ترافیک و حمل و نقل دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به اینکه کارشناسان تاکید دارند صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی بسیار خطرناک است، خاطرنشان میکند: خطر پیام کوتاه زدن هنگام رانندگی به مراتب از صحبت کردن با تلفن همراه بیشتر است؛ به طوری که آزمایشها نشان میدهد زمان واکنش رانندگان هنگام فرستادن پیام کوتاه به 30 درصد و هنگام مکالمه با تلفن همراه به میزان 9 درصد افزایش مییابد و به این ترتیب رانندگان با تاخیر بیشتری واکنش نشان میدهند.
افزایش 8 برابری خطر تصادفاگر شما هم جزو آن دسته از شهروندانی هستید که حتی هنگام رانندگی هم نمیتوانید از پیامک زدن یا صحبت کردن با تلفن همراه دست بردارید، بد نیست بدانید که با این کار، احتمال تصادف خود را تا هشت برابر افزایش میدهید و شاید این هشداری باشد برای اینکه از این پس برای صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی به طور جدی تجدیدنظر کنید.
معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره میگوید: رانندگانی که از تلفن همراه استفاده میکنند، بیشتر باعث تصادف شده و خود نیز دچار حادثه میشوند و در این میان، ارسال پیامک چه بسا خطرناکتر است؛ چراکه در این هنگام راننده مجبور است چشمهای خود را از مسیر و دستهای خود را از فرمان بردارد، ضمن اینکه فکر راننده نیز مشغول میشود.
شهرام جباریزادگان در گفتوگو با ایسنا، یکی از پرخطرترین رفتارها هنگام رانندگی را ارسال پیامک میداند و با اشاره به پژوهشی که در کشور آمریکا انجام شده، توضیح میدهد: احتمال اینکه رانندگانی که هنگام رانندگی پیامک میدهند، دچار رویداد حادثهساز شوند، نسبت به دیگر رانندگان تا 23 برابر افزایش مییابد.
وی معتقد است: رانندهای که هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت میکند، همانقدر احتمال تصادف دارد که رانندهای در حالت مستی رانندگی میکند.
جباریزادگان تصریح میکند: رانندهای که پیامک میخواند، دو برابر و رانندهای که پیامک میفرستد، چهار برابر یک راننده مست طول میکشد تا ترمز کند، چون رانندگان هنگام ارسال پیامک معمولا در هر شش ثانیه چهارثانیه چشمهای خود را از مسیر برمیدارند.
معاون آموزش سازمان ترافیک تاکید میکند: رانندگی یک فعالیت بصری است و متمرکز کردن چشمها روی مسیر، بهترین راه مقابله با مشکل بیتوجهی در راننده است و ایمنترین حالت رانندگی زمانی است که هیچگونه عاملی برای پرت کردن حواس راننده وجود نداشته باشد.
جریمه 50 هزار تومانی و نمره منفیتحقیقات نشان داده است در زمان مکالمه با تلفن همراه به لحاظ اینکه افراد به طور طبیعی قادر به انجام چند کار در آن واحد نیستند و تمرکز و توجه شخص به انجام چند عمل تقسیم و معطوف میشود، این وضع خودبهخود میزان دقت در انجام صحیح کارها را به حداقل رسانده و به این ترتیب صحبت با تلفن همراه احتمال افزایش تصادف را تا سه برابر افزایش میدهد و دریافت و ارسال پیامک این عدد را تا پنجبرابر افزایش میدهد.
به دلیل همین خطرات است که مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی تخلف محسوب شده و پلیس با متخلفان بشدت برخورد میکند.
به گفته رئیس پلیس راهور تهران، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی اگر با سرعت بالاتر از 60 کیلومتر در ساعت باشد، تخلفی خطرآفرین محسوب میشود که ضمن جریمه 50 هزار تومانی، نمره منفی نیز دارد.
سردار رحیمی البته به این موضوع نیز تاکید دارد که خوشبختانه تخلف صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی با فرهنگسازی و کار جدی پلیس بسیار کم شده است و کمتر از 2درصد استفاده از تلفن همراه در سرعت بالای 60کیلومتر اتفاق میافتد.
مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی تخلفی است که پلیس به این سادگیها از آن چشمپوشی نمیکند تا جایی که به گفته رئیس پلیس راهور تهران، امسال ضمن اینکه پلیس همچنان با جدیت کار فرهنگسازی رانندگی را ادامه خواهد داد و تلاش میکند با ارتقای فرهنگ رانندگی، میزان تخلفات و تصادفات را هرچه بیشتر کاهش دهد، با رانندگان متخلفی که هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت کنند یا پیامک ارسال کنند نیز براساس قانون برخورد میکند.
مشکل از کجاست؟ پلیسکه به اندازه کافی درباره خطرساز بودن استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی هشدار نمیدهد؟ ضعف فرهنگسازی؟ یا سهلانگاری رانندگانی که همچنان نسبت رعایت قوانین و مقررات بیتوجهاند؟
افزایش مبلغ جریمه و نمره منفی، قطعا تا زمانی که حساسیت رانندگان نسبت به حادثهساز بودن این تخلف برانگیخته نشود، به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد و رانندگان بیاحتیاط همچنان تاوان بیتوجهی خود به رعایت قوانین رانندگی را با گذاشتن جان خود بر سر تصادفات مرگبار خواهند پرداخت.