یکی از مهمترین موضوعات برای یک ورزشکار به خصوص در رشته ای مثل بدنسازی مصرف مکملهای دارویی است و اینکه چه ویتامینی را چه مقدار و چه وقت بخورند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،‌ یک رژیم مکمل غذایی در برخی اوقات بخصوص در ورزش های سنگین و قدرتی بی اثر است و نمی تواند تمامی مواد لازم برای یک ورزشکار را به بدن وی برساند.
 
ساجدی، نایب رئیس بانوان هیئت پزشکی ورزشی خراسان شمالی در این رابطه گفت: سلولهای بدن ما به ویژه سلولهای عضلانی برای متابولیسم مناسب و رشد و نگهداری خودشان به واکنش های بیوشیمیایی معین تکیه می کنند که برای انجام این واکنش ها احتیاج به ویتامین های ویژه ای است که به تجزیه و تسهیل واکنشهای بدن کمک می کنند.
 
وی ادامه داد: در صورت نرسیدن ویتامین های لازم به بدن یک بدنساز تولید انرژی یا رشد ماهیچه ها به زحمت انجام می شود و توده عضلانی شروع به تحلیل رفتن می کند و تراکم استخوان ها رو به زوال خواهد گذاشت و همه سیستمهای بدن شروع به ضعف می کند.
 
ویتامینها به دو بخش محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می شوند ویتامینهای محلول در چربی که شامل(K،E،D،A) هستند و در بافت چرب بدن ذخیره می شود و در مصرف آن باید به شدت دقت کرد زیرا نباید روزانه در بدن ذخیره شوند و باافزایش میزان این ویتامین ها فرد دچار مسمومیت می شود.
 
*بدنسازان از ویتامینهای محلول در آب استفاده کنند
 
ساجدی گفت: همه ویتامین های محلول در آب(به جز ویتامین C) به صورت کلی ترکیب شده هستند با ویتامین B و ب کمپلکس که شامل ویتامیهای ،B1،B2،B3،B6،B و بیوتین و پانتونیک اسید، از آنجایی که این ویتامینها محلول در آب هستند و وارد بافت چربی بدن نمی شوند و در بدن ذخیره نمی شوند مقدار زیادی از آن دفع می شود و دچار مسمومیت نمی شوند و یک بدنساز به طور مداوم و هر روز باید از این نوع ویتامینهای محلول در آب در رژیم خود استفاده کند.
 
*مولتی ویتامین ها را خودسرانه مصرف نکنید
 
مصرف خودسرانه مکمل های مولتی ویتامین به هیچ وجه توصیه نمی شودزیرا با رعایت اصول غذایی در برنامه غذایی یک فرد که به ورزش همگانی می پردازد کمبود و نیازی به مصرف مولتی ویتامین ها باقی نخواهد بود.
 
مصرف مکمل های ویتامینی به هیچ وجه غیر از مقاصد درمانی توصیه نمی شود و افراد عادی در شرایط معمولی نیازی به این مکملهای دارویی ندارد تنها در صورت انجام آزمایشات و تایید کمبود ماده معدنی یا ویتامین خاص در بدن مصرف این مکملهای دارویی تجویز می شود.
 
*مصرف خودسرانه ویتامین ها باعث ریزش مو می شود
 
علی اشرف رشیدی، کارشناس ارشد تغذیه هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در رابطه با مصرف خودسرانه ویتامینها اظهار داشت: احتمال مسمومیت در صورت مصرف مکملهای ویتامینی وجود دارد زیرا ویتامین محلول در چربی موجود در این مکمل ها در بافتهای بدن باقی می ماند و علاوه بر مسمومیت عوارضی همچون ریزش مو کاهش شدید وزن و مشکلات پوستی را به همراه دارد.
 
وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون انواع مولتی ویتامینها به وفور در جامعه یافت می شود به طور مثال به بهانه سودمند بودن ویتامینE افراد مختلف به مصرف آن مبادرت می ورزند در حالیکه نیاز خود به این ویتامین را با خوردن دو عدد گردو در روز و دو وعده ماهی در هفته می توانند جبران کنند.
 
با رعایت اصول هرم غذایی به اندازه کافی ویتامینهای کافی محلول در آب و چربی به بافتهای بدن می رسد و مصرف خودسرانه مکملهای ویتامینی تنها هزینه بیشتر برای مصرف کننده دارد./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار