"باربارا اسلاوین" در مقاله ای تحت عنوان "فرصت فرهنگی ایران" به دولت آمریکا و نهاد های دولتی آمریکایی توصیه می کند تا از فرصت ایجاد شده برای تعاملات فرهنگی با ایران بهره گیرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری نشنال اینترست ؛ نویسنده که از تحلیلگران پایگاه تحلیلی "المانیتور" می باشد در مقاله جدید خود با اشاره به ظرفیت های عظیم فرهنگی کشورمان بعنوان فرصتی که آمریکا می بایستی از آن استفاده نماید می نویسد "بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که پیروزی "حسن روحانی" بعنوان رییس جمهور منتخب ایران فرصتی تازه را برای حل منازعه میان ایران و آمریکا و شرکای آنان در مذاکرات هسته ای فراهم آورده است. مهمترین مسئله در این میان که مورد توجه کارشناسان امور بین الملل بوده برنامه هسته ای ایران است که نیازمند دیپلماسی چندجانبه و دقیق و راهکاری مفید برای برون رفت از وضعیت کنونی می باشد." 

نویسنده مقاله با اشاره به ظرفیت های فرهنگی کشورمان می افزاید "علیرغم آنکه مذاکرات هسته ای بر سر تعداد سانتریفوژها و سطوح غنی سازی اورانیوم است با این حال دولت آمریکا و سازمان های غیر دولتی می توانند به کاهش تنش میان آمریکا و ایران کمک کنند. در این میان کم هزینه ترین راه ممکن تلاش در جهت گسترش روابط دانشگاهی و فرهنگی میان دو کشور است. این موضوع می تواند پلی برای همکاری های بیشتر دو کشور در آینده نزدیک باشد.

 امروز نهادهای علمی و فرهنگی آمریکایی می توانند از فرصت ایجاد شده برای بهبود فضا و شرایط به منظور تعامل دوجانبه ایران و آمریکا در سطوح مختلف تلاش نمایند. در گزارش جدیدی که از سوی "شورای آتلانتیک" منتشر شده است دولت آمریکا و سازمانهای غیر دولتی آن کشور به تلاش در جهت گسترش فعالیت های فرهنگی با ایران به منظور ایجاد درک صحیح آمریکایی ها و ایرانی ها از یکدیگر توصیه شده اند چرا که این اقدام می تواند به عادی سازی احتمالی روابط دو کشور کمک نماید."  

وی در ادامه می افزاید "گسترش روابط میان دانشگاهیان ایرانی و آمریکایی و روابط فرهنگی و ورزشی میان دو کشور بصورت رسمی و غیر رسمی می تواند به بهبود روابط دو کشور کمک نماید. شورای آتلانتیک در ادامه گزارش خود توصیه کرده تا شورای تبادل فرهنگی دوجانبه ای میان ایران و آمریکا تشکیل شود تا از طریق آن دانشگاهیان، هنرمندان، دانشمندان و ورزشکاران دو کشور بتوانند از تجربیات یکدیگر بهره گیرند.

دولت "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا باید  بصورت جدی این هدف را دنبال نماید. باید برنامه ها فاقد ماهیت سیاسی باشند تا منافع متقابل دو کشور را تامین نمایند. دیپلماسی فرهنگی جنگی اطلاعاتی نیست بلکه بایستی دانست که تعامل فرهنگی می تواند به نفع روابط دو کشور باشد همانگونه که در طول دهه های گذشته دانشمندان ایرانی و آمریکایی در مورد موضوعاتی چون حفظ محیط زیست و پیشگیری از ابتلا به سرطان های مختلف با یکدیگر همکاری هیات علمی ای را داشته اند.

 همچنین تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در آمریکا مشغول به تحصیل هستند. دو کشور همچنین می توانند سفرای فرهنگی ای داشته باشند.  این اقدامات می تواند سازنده و ایجاد کننده فضای شفافیت و اعتماد متقابل باشند. ایران و آمریکا دارای فرهنگی غنی هستند که دو کشور می توانند از یکدیگر تجارب بسیاری را بیاموزند و در راستای منافع ملی کشورهای شان در فضایی صلح آمیز با یکدیگر تعامل داشته باشند." 


برچسب ها: فرهنگی ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار