جلسه اي که با حضور رئيس کل گمرک،‌رئيس سازمان غذا و دارو، نماينده وزير صنعت، معدن و تجارت در معاونت ارزي بانک مرکزي برگزار شد در نهايت منجر به تعيين تکليف ترخيص داروها و تجهيزات پزشکي و برخي اقلام کالاهاي اساسي از گمرکات کشور شد.


غلامرضا قاسمي مدير نظارت ارز بانک مرکزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: در اين جلسه تصميم گرفته شد كميته‌اي براي ترخيص آن دسته از کالاهايي که در گمرک موجود است مثل دارو و تجهيزات پزشکي، از روز شنبه در گمرک فرودگاه امام خميني تشکيل و شرايط لازم را براي ترخيص هر چه سريعتر دارو و تجهيزات پزشکي فراهم کنند.

وي با بيان آن که تخصيص ارز به دارو و تجهيزات پزشکي کاملا خارج از نوبت است، گفت: در رابطه با کالاهايي که در گمرک مانده مشکلات مربوط به اسناد آن‌ها است نه آن‌که تخصيص ارز انجام نشده باشد براساس آخرين آمار امسال 1.4 ميليارد دلار ارز براي تامين دارو و تجهيزات پزشکي از طريق مرکز مبادلات ارزي تامين شده است که 200 ميليون دلار آن مربوط به سال گذشته و 1.2 ميليارد دلار آن مربوط به تامين نيازهاي دارو و تجهيزات پزشکي سال جاري است که رشد 70 درصدي را نسبت به پارسال نشان مي‌دهد.

وي در رابطه با تامين ارز کالاهاي اساسي از طريق مرکز مبادلات ارزي عنوان کرد: به صورت کلي با توجه به توافقات انجام شده براي واردات کالاهاي اساسي، امسال ده ميليارد دلار از طريق مرکز مبادلات ارزي براي تامين ارز واردات کالاهاي اساسي در نظر گرفته شده که تاکنون 8.3 ميليارد دلار آن از طريق اين مرکز به واردات کالاهاي اساسي تخصيص يافته است.

مدير نظارت ارز بانک مرکزي عنوان کرد: مجموعا در حال حاضر 83 درصد نياز ارزي کشور براي واردات کالاهاي اساسي از طريق اين مرکز تامين شده و حتي ما جلوتر از برنامه در نظر گرفته شده براي تخصيص ارز  به واردات کالاهاي اساسي براساس مقررات تعيين شده هستيم.

غلامرضا قاسمي عنوان کرد: مشکلات مربوط به کالاهايي که هنوز در گمرک موجودند صرفا مربوط به ارز نبوده و نيست بلکه برخي از اسناد آن ها براي ترخيص از سوي گمرک ناقص اعلام شده است که بايد صاحبان کالا هر چه سريعتر اقدامات لازم را براي ترخيص کالاهاي خود انجام دهند.

وي در رابطه با تامين ارز مورد نياز خريداران دارو و تجهيزات پزشکي از کشورهاي اروپايي گفت: در رابطه با داروها و تجهيزات پزشکي خريداري شده از اروپا اين موضوع عمدتا به صورت حواله بوده يعني فروشنده قبل از ارسال دارو و تجهيزات پزشکي پول خود را به طور کامل دريافت مي‌ کند و در اين رابطه هيچ مشکلي وجود ندارد ضمن آن که وزارت بهداشت به عنوان يک مقام عالي و مسئول در رابطه با تامين دارو به کشور دستورات لازم را به طور مستقل در خصوص ترخيص داروهاي موجود در گمرک ابلاغ کرده که لازم الاجرا است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دارو ، گمرک ، ترخیص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار