اعتبار موردنیاز برای تکمیل سد گلورد شهرستان نکا و بهره‌برداری کامل از آن بر اساس اعلام آب منطقه‌ای مازندران، 500 میلیارد ریال است.

فرماندار نکا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : پیشرفت فیزیکی سد گلورد در حال حاضر بیش از 70 درصد است که در بودجه امسال کمتر از 200 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این سد در نظر گرفته شد.

رجبی افزود : با روند فعلی اختصاص اعتبار، سد گلورد در سال 94 تکمیل شده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با آبگیری این سد بزرگ در منطقه شرق مشکل کم‌آبی حدود 30 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه بهشهر و نکا و قسمتی از گلوگاه برطرف و از خسارت‌های احتمالی در صورت بروز خشکسالی جلوگیری می‌شود.

فرماندار نکا گفت : این سد از جمله طرح‌های مهر ماندگار است که با قرار گرفتن در این طرح از پیشرفت مناسبی برخوردار شده است.

رجبی افزود : اختصاص نیافتن اعتبار مناسب و به قول معروف قطره چکانی در گذشته به این سد موجب شده است که این سد نسبت به پیش بینی اولیه از پیشرفت مناسب برخوردار نباشد که اکنون شاهد پیشرفت مناسبی در بدنه و خود سد هستیم.

وی تصریح کرد : تاکنون 72 درصد بدنه سد گلورد تمام شده و همچنین 69 درصد از کانال نیز عملیاتی شده است.

فرماندار نکا گفت: دو شرکت « اویول» و « آب نیرو» کار ساخت این سد را برعهده دارند که در مجموع 18 میلیارد تومان طلب داشتند که با رایزنی انجام شده 15 میلیارد تومان آن در این هفته پرداخت می‌شود تا با افزایش ساخت و ساز در سد، آبگیری در موعد مقرر انجام شود.

رجبی با اشاره به اختصاص 23 میلیارد تومان اوراق مشارکت به سد گلورد نکا افزود : این اوراق در اختیار بانک‌های عامل قرار گرفته است تا با خرید این اوراق توسط مردم و مشارکت در این طرح، شاهد افتتاح مناسب و بهنگام سد گلورد باشند.

وی تصریح کرد : سد گلورد که در حوزه تقسیماتی شهرستان نکا قرار دارد و بیشتر به منظور تامین آب موردنیاز کشاورزی که در حدود 30 هزار هکتار از زمین های پایین دست شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه را شامل می‌شود، در حال احداث است.

این سد که در ارتفاع 640 متری از سطح آب‌های آزاد، بر روی رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد و در 45 کیلومتری جنوب شرقی نکا قرار گرفته از نوع سنگریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع آن از پی113 متر، رقوم تاج سد 739 متر، عرض کل سد در پی 370 متر و طول تاج سد 270 متر است./س

برچسب ها: اعتبار ، سد ، گلورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.