نشريه"آتلانتيک" در مقاله جديدي با اشاره به روابط ايران و مصر معتقد است که قاهره و تهران موفق شده اند تا با گسترش همکاري هاي مالي و اقتصادي با يکديگر از تاثير و تبعات منفي تحريم ها عليه ايران بکاهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آتلانتيک، اين نشريه با اشاره به روابط عميق و ديرينه تهران – قاهره مي نويسد: "در صورتيکه به تهران سفر کنيد نقاشي کشيده شده از "خالد اسلامبولي" فردي که "انور سادات" رييس جمهور پيشين مصر را کشت، مشاهده خواهيد کرد. اين تصوير نمادي از مخالفت ايران با ديکتاتورهاي سکولار وقت مصر بود. ديکتاتورهايي که حامي رژيم صهيونيستي و دولت آمريکا و مذاکرات سازش بودند".

"در سالهاي اخير نيز پيش از وقوع انقلاب مصر "حسني مبارک" ديکتاتور محلوع مصر اظهارات منفي اي را در مورد برنامه هسته اي ايران ايراد کرده بود. با اين حال در همان زمان نيز روابط ايران و مصر در جريان بود. براي مثال مي توان به بانک توسعه ايران و مصر اشاره کرد که در سال 1975 ميلادي تاسيس شده بود. اکنون ايران در همکاري با مصر و با استفاده از اين بانک تا حدود زيادي موفق شده تا بر تبعات تحريم هاي ضد ايراني که از سوي کشورهاي غربي وضع شده اند فايق آيد. بدين ترتيب بنظر مي رسد که براي دولت آمريکا حتي بازداشتن متحدانش به رعايت مفاد تحريم هاي بين المللي وضع شده عليه ايران از سوي کشورهاي غربي نيز کاري مشکل است." 

آتلانتيک در ادامه با اشاره به سازوکار بانک توسعه ايران و مصر مي افزايد "مصر 59.86 درصد از سهام اين بانک را در اختيار دارد و ايران نيز 40.14 درصد از سهام آن بانک را در اختيار دارد که ارزشي در حدود 80 ميليون دلار را دارا مي باشد. اين بانک به ايران کمک مي کند تا سود سرشاري را از سرمايه گذاري در خاورميانه، آفريقا، آمريکاي جنوبي و کشورهاي ديگر کسب نمايد. ايران همچنين با افزايش قيمت نفت مي تواند سود زيادي از اين نهاد مالي ببرد." 

اين نشريه آمريکايي در ادامه با اذعان به موفقيت کشورمان در همکاري با دولت مصر و خنثي کردن تاثيرات منفي تحريم هاي وضع شده عليه کشورمان مي افزايد "زماني که در سال 2009 ميلادي کشورهاي غربي تلاش کردند تا مجازات هايي مالي را عليه جمهوري اسلامي ايران وضع نمايند به گزارش نشريه "تايمز" بانک توسعه ايران و مصر مبلغ 50 ميليون دلار را به ايران انتقال داد و اين موضوع سبب خنثي شدن بخش قابل توجهي از تبعات تحريم هاي ضد ايراني شد. در نتيجه مي توان گفت که عليرغم تحريم هاي وضع شده از سوي آمريکا و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا روابط تجاري و اقتصادي ايران و مصر بيش از پيش گسترش يافته است." 

نشريه "اتلانتيک" در ادامه مي افزايد "مصر همواره يکي از نزديکترين متحدان آمريکا در خاورميانه بوده است و بيشترين کمکهاي خارجي را از آمريکايي ها دريافت کرده است. با اين حال تاکنون موفق شده تا با ايجاد توزان روابط تجاري خود با جمهوري اسلامي ايران را نيز حفظ نمايد." 

اين نشريه آمريکايي در ادامه با اذعان به عجز و ناتواني دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا در مقابله با همکاري ايران و مصر در قالب بانک توسعه ايران و مصر مي افزايد "در صورتيکه وزارت خزانه داري آمريکا تصميم بگيرد تا اين بانک را تحت کنترل ايران معرفي نمايد و آن را جزو فهرست بانکهايي قرار دهد که آمريکايي فعاليت اقتصادي و مالي با آن را ممنوع اعلام کرده اند، اين موضوع باعث خواهد شد تا آسيبي جدي به روابط بانک توسعه ايران و مصر و بانک هاي آمريکايي وارد آيد. اعمال فشار از سوي آمريکايي ها براي تعطيلي اين بانک مشترک نيز سبب خواهد شد تا همکاري هاي نظامي، اقتصادي و سياسي مصر و ايران گسترش يابد که خود سبب افزايش نگراني هاي دولت آمريکا خواهد شد." 


برچسب ها: ایران ، مصر ، تحریم ، بانکی ، همکاری ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار