بسيج دانشجويي کشور در بيانيه‌هاي به مناسبت روز جهاني قدس نگاه حداقلی به اين روز و محدود کردن آن تنها به مسئله فلسطین و آزادسازی قدس را جفا در حق این روز دانست.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در آستانه فرا رسيدن روز جهاني قدس بيانه‌اي به همين مناسبت صادر كرد.

متن اين بيانيه به شرح ذيل است:

بسمه تعالی
 
بیانیه بسیج دانشجویی به مناسبت روز جهانی قدس
 
هرچه بیشتر از 16مرداد 1358 یعنی زمان نام‌گذاری روز جهانی قدس می‌گذرد ابعاد جدیدی از عمق نگاه راهبردی امام خمینی(ره) در نام‌گذاری این روز هویدا می‌شود، درست در زمانی که دولت‌های عربی پس از قبول چندین شکست نظامی درسال‌های 1948، 1956، 1967 و 1973،1982 در برابر اسرائیل «راهبرد سازش» را بر «راهبرد مقاومت» ترجیح دادند، امام خمینی(ره) با صدورنامه‌ای خطاب به مسلمانان جهان، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس و حمایت از آرمان فلسطین نام‌گذاری کردند و روح تازه‌ای بر پیکر رنجور مقاومت دمیدند.
اما با نگاهی عمیق‌تر به برکات بیشتری از این روز پی می‌بریم؛ برجسته کردن خطر صهیونیست‌ها برای ملت‌ها، منفورسازی گفتمان سازش در بین ملت‌های مسلمان، صدور مولفه‌های ضد استکباری اندیشه انقلاب اسلامی، یادآوری ضرورت وحدت مسلمانان در برابر تهدیدات مشترک جهان اسلام، از مهمترین این برکات است.
 
 امروزه دیگر روزقدس از قالب یک «روز نمادین مناسبتی» به در آمده است و به یک «گفتمان فراگیر» در بین کشورهای اسلامی و ملت‌های آزادی‌خواه جهان تبدیل شده است. باید پذیرفت که نگاه حداقلی به روزقدس و محدود کردن آن تنها به مسئله فلسطین و آزادسازی قدس جفا در حق این روز است، همان‌طور که بنیانگذار روزقدس می‌فرماید: «روز قدس یك روز جهانی است. روزی نیست كه اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفین با مستكبرین است» (صحیفه نور،ج10،ص113) لذا به نظر می‌رسد توجه به ابعاد بین‌المللی و سایر مسائل جهان اسلام در راهپیمایی‌های روزقدس نیز خصوصاً پس از وقوع انقلاب‌های مردمی ناشی از بیداری اسلامی در خاورمیانه، امری ضروری است.
 
اگر دولت‌های عربی و اسلامی منطقه خاورمیانه را به دوبخش محور مقاومت در برابر نظام سلطه و محور سازش با نظام سلطه که در واقع برگرفته از دو گفتمان مقاومت و سازش هستند تقسیم کنیم، پس از گذشت قریب به دوسال و نیم از شروع تحولات سوریه، امروزه کمتر تحلیل‌گر ژرف‌اندیشی وجود دارد که این نکته را انکار کند که هدف از "بحران‌سازی توسط خارجی‌ها" در سوریه تضعیف محور مقاومت و تغییر موازنه قدرت به نفع محور سازش در منطقه است. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا پس از انقلاب‌های مردمی خاورمیانه برخی از متحدان منطقه‌ای خود را از دست داد و برخی دیگر را در آستانه سقوط می‌یابد.  قطعاً دولت سوریه بواسطه حمایت‌های خود از گروه‌های مقاومت در فلسطین(حماس و جهاد اسلامی) و همچنین در لبنان(حزب الله) از کشور‌های موثر محور مقاومت در خاومیانه است و خصوصاً قرار گفتن این کشور درغرب و در مجاورت فلسطین اشغالی اهمیتی ژئواستراتژیک به این کشور بخشیده است. لذا یکی از نکات روزقدس امسال ضرورت حمایت مسلمانان جهان از ملت سوریه در برابر هجمه و بحران‌سازی غربی‌ها «دنباله های منطقه ای» آنهاست.
 
عملکرد اخوان و مرسی در مصر در يك سال اخیر تجربه‌ای بسیار موثر در نوع مواجهه گروه‌های سیاسی اسلامی با غرب و صهیونیسم است و به خوبی نشان داد که هر چقدر از گفتمان مقاومت دور شده و به سمت سازش با حیله‌گران صهیونیستی و غربی نزدیک شوند به همان میزان از مردم به عنوان پشتوانه اصلی خود دور شده و به دیوار سست بنیان و متزلزل تکیه کرده‌اند که هر آن امکان فروریختن آن وجود دارد. اگر مرسی در طول یکسال گذشته بر آرمان حمایت از مقاومت و فلسطین وفادار می‌ماند و روح مبارزه با صهیونیسم را در دولت و ملت مصر زنده نگه می‌داشت آیا به این راحتی سرنگون می‌شد و مردم اجازه می‌دادند که او بازداشت و محاکمه شود؟!

لذا به همه گروه‌هاي اسلامي در كشورهاي اسلامي توصيه مي‌كنيم از اتفاقات اخير درس عبرت گرفته و به دامان مردم برگشته و بر آرمان آزادي قدس شريف پايبند بمانند.
 
بار ديگر خائنين به ملت فلسطين روند سازش را با سردمداري شيطان بزرگ از سر گرفته‌اند و در حال تكميل تجربه تلخ واگذاري فلسطين مي‌باشند. بسيج دانشجويي ضمن محكوميت اين اقدام ننگين از ملت‌هاي مسلمان و آزاده جهان مي‌خواهد روز قدس امسال را پرشورتر از هميشه برگزار و پيام خود را به سازش‌كاران برسانند چراكه مسئله فلسطين راهي جز مقاومت و جهاد ندارد.
 
در پایان باید افزود قطعاً هرساله غرب به رصد و نظاره می‌نشیند که اعمال فشارها وتحریم چقدر توانسته است بر دست کشیدن ملت ایران ازآرمان‌های خود موثر باشد. مسئله فلسطین نیز یکی از اصلی‌ترین این آرمان‌ها و روز قدس نیز یکی از مهمترین جلوه‌های بروز پایداری بر آرمان‌هاست، لذا حضور گسترده ملت ایران در راهپیمایی روز قدس می‌تواند نمایانگر بی‌تاثیر بودن فشارها بر ملت ایران باشد.
 
 
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار