ملی پوشان بسکتبال ایران در ردیف دوم بلند قدترین تیم های جام ملتهای آسیا قرار دارند اما عزم آنها برای پس گرفتن جام قهرمانی بلندتر از تمام تیم های آسیایی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، مسابقات جام ملتهای بسکتبال آسیا از فردا در مانیل فیلیپین آغاز می شود. تیم ملی ایران که در سالهای 2007 و 2009 قهرمانی مسابقات را به دست آورده بود، در سال 2011 سلطه خود را با شکست مقابل اردن از دست داد و حالا با گذشت 2 سال با آمادگی کامل به دنبال پس گرفتن جام از چین است.

**رقابت داغ در گروه C

تیم بسکتبال کشورمان در گروه سوم بازیها با تیم های چین، کره و مالزی داغترین رقابت را در دور اول بازیها دارند. ملی پوشان کشورمان فردا دهم مرداد در اولین گام به مصاف مالزی می روند، تیم مالزی که حریف آسانی برای 3 تیم قدرتمند گروه به حساب می آید طی چند روز گذشته تحت تأثیر مرکز یکی از اعضای خود قرار گرفته و شرایط خوبی ندارد.



دومین حریف ایران در روز یازدهم مرداد کره است که امسال ابتدا با قهرمانی در بازیهای شرق آسیا بعد از شکست چین و سپس با بازیهای خوب ویلیام جونز قدرت خود را در این دوره اثبات کرد و در نهایت مهمترین بازی دور اول جام ملتها، دیدار ایران و چین در روز دوازدهم مرداد خواهد بود که با توجه به قدرت 2 تیم و رقابت دیرینه آنها جذابتر از تمام دیدارهای دور اول و دوم به شمار می رود.

**مسیر آماده سازی 3 مدعی گروه سوم

تیم چین برای آمدن به جام ملتها چهار دیدار دوستانه با استرالیا، 2 دیدار با ایسلند و 2 بازی با هر یک از تیم های مقدونیه و نیوزیلند را پشت سر گذاشت. چینی ها در مجموع یازده برد و چهار باخت در این دیدارها به دست آوردند.

تیم ملی ایران هم پنج دیدار در ترکیه انجام داد و با حریفانی مثل ترکیه و ایتالیا روبرو شد. جام ویلیام جونز دومین مرحله آماده سازی ایران بود. ایران در مجموع 10 برد و 3 باخت در این دیدارها داشت.

تیم کره جنوبی سومین تیم قدرتمند گروه هم با شرکت در جام ویلیام جونز شش برد و 2 باخت را تجربه کرد.

**قدرت ایران در داخل زمین و روی نیمکت

تیم ایران در این دوره از جام ملتها بدون هیچ مصدومی راهی محل برگزاری مسابقات شد و از بین ستارگان ووهان تنها ارسلان کاظمی به دلایل مختلف به تیم دعوت نشد.



تکیه اصلی ایران در مانیل بر شانه های حامد حدادی است و بچیروویچ سر مربی تیم هم در کنفرانس خبری روز گذشته خود در فیلیپین گفت: زمان زیادی را برای صحبت با حدادی در مورد فشارهای رهبری تیم صرف کردم، تمام تیم ها از وی انتظار بازی خوب دارند به همین دلیل شرایط برای این بازیکن آسان نیست.

حدادی از ابتدای اردوهای تیم ملی هم کنار سایر ملی پوشان حضور داشت و هماهنگی خوبی هم با تیم پیدا کرده است. مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه و اوشین ساهاکیان در کنار حدادی انتخاب های مربیان برای ترکیب اصلی تیم هستند و با توجه به مدت ها بازی در کنار هم ترکیب قدرتمند و هماهنگی را تشکیل می دهند.

اما در کنار پنج بازیکن اصلی، سایر بازیکنان ایران نیز تجربه و توان بالایی دارند و پشتیبان خوبی برای بازیکنان اصلی به حساب می آیند. آرن داودی در پست یک، بهترین ذخیره ممکن برای کامرانی به حساب می آید که سال قبل هم در کاپ آسیا به خوبی در غیاب کامرانی تیم را در پست گراد رأس اداره کرد و با یک شوت طلایی باعث قهرمانی ایران شد، جواد داوری در پست 2 کنار آفاق قرار گرفته و سامان ویسی هم به گفته خود هر جایی که در این 2 پست نیاز بود به تیم کمک می کند.

**غیبت رقیب همیشگی صمد نیکخواه

صمد نیکخواه بهرامی این بار رقیب همیشگی خود فادی الخطیب را پیش رو ندارد و در ترکیب تیم هم رقیبی برای وی دیده نمی شود!

صمد مصدومیت هایی هم قبل از سفر به فیلیپین داشت که به گفته خود این بازیکن تمام ورزشکاران حرفه ای این مشکلات را دارند و جای نگرانی نیست.

محمد جمشیدی تنها گزینه ای است که در این پست، پشت سر صمد قرار می گیرد و با وجود اینکه جوانترین بازیکن تیم به شمار می رود اما اعتماد به نفس خوبی داشته و در جام ویلیام جونز هم به قدری خوب کار کرد که نظر کادر فنی را جلب کند.


امسال اوشین ساهاکیان در کنار حامد سهراب نژاد قدرت پست چهار را تضمین کرده و روزبه ارغوان هم در صورت نیاز به کمک این نفرات می آید اما قدرت اصلی ایران در پست سنتر است که علاوه بر حضور حامد حدادی، اصغر کاردوست و در صورت نیاز روزبه ارغوان هم در ترکیب تیم هستند، قطعاً با حضور حدادی بازیکنان دیگر فرصت چندانی در تیم نخواهند داشت اما اصغر کاردوست هم در چند سال گذشته پیشرفت زیادی داشته و در بازی های غرب آسیا همان نقشی را در غیاب حدادی داشت که آرن داودی در کاپ آسیا ایفا کرده بود.

گفتنی است: در حالی رقابت تیم های آسیایی بر سر سهمیه جهانی آغاز می شود که فدراسیون جهانی با اعلام شکل توزیع سهمیه ها خیال تیم ها را راحت کرد که حتی در صورت قرار نگرفتن در بین 3 تیم صعود کننده به جام جهانی، احتمال گرفتن یکی از چهار وایلد کارت فدراسیون جهانی را دارند./آق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار