مدیر مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول‌های بنیادی آذربایجان از درمان بیش از 45 درصد زوج‌های نابارور در این مرکز خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران «الهام غدیر خمی» به مناسبت «16 مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی»، با اعلام این مطلب افزود: آمار جوابگیری زوج‌های نابارور تحت درمان در این مرکز افزایش یافته و نزدیک به 45 درصد مراجعه‌کنندگان به مرکز درمان ناباروری آذربایجان نتیجه مثبت گرفته‌اند.

وی با تشریح پروسه‌ی درمان ناباروری در این مرکز گفت: مشاوره‌ی ژنتیکی، آنالیز اسپرم، آزمایش‌های ویژه‌ی زنان و آزمایش‌های هورمونی، اعمال جراحی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی برای افزایش قابلیت باروری و آماده‌سازی رحم از فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی برای درمان زوج‌های نابارور است.

وی ادامه داد: با گسترش فن‌آوری در عرصه‌ی تکنولوژی، این مرکز با در اختیار داشتن آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، تشخیص جنسیت جنین از طریق خون مادر، از هفته‌ی هفتم جنینی را امکانپذیر کرده است.

غدیرخمی گفت: با توجه به این‌که روش‌های رایج تشخیص جنسیت پیش از تولد، مانند آمینوسنتز و cvs تهاجمی است و با احتمال سقط جنین همراه است، از این‌رو استفاده از این روش‌ها را تنها برای مادرانی که خطر ابتلا جنین آنها به انواع نقایص ژنتیکی بالاست، توصیه می‌کنند. مشخص شده که مقدار کمی از DNA جنین در خون مادر وارد می‌شود و از همین طریق می‌توان با روش حساس PCR کروموزوم Y را ردیابی و جنسیت جنین را پیش‌بینی کرد.

وی با اشاره به روش درمان IUI در درمان ناباروری افزود: درصد موفقیت روش IUI در هر دوره‌ی درمان ناباروری 10 تا 15 درصد است که با انجام روش آزمایشگاهی جدید در این مرکز برای نخستین بار در سطح مراکز درمان ناباروری استان، شانس موفقیت این روش به 30 تا 35 درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: درمان به روش IUI در همه‌ی مراکز درمانی یکسان است و تنها تفاوت موجود در زمینه‌ی روش آزمایشگاهی است که در اکثر موارد از روش SWIM UP استفاده می‌شود.

غدیرخمی یادآور شد: ما در مرکز درمان ناباروری آذربایجان روش آزمایشگاهی را تغییر دادیم و از روش گرادیان استفاده می‌کنیم که این روش احتمال موفقیت درمان را افزایش داده است.

وی با بیان این‌که 20 درصد علل ناباروری مردان مربوط به ناهنجاری‌های اسپرمی است، افزود: به علت مشکلات اهدا جنین به زوج‌های نابارور بخش تحقیقات سلول‌های بنیادی این مرکز به دنبال تولید اسپرم سالم برای درمان ناباروری مردان است.

مدیر مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول‌های بنیادی آذربایجان از آغاز انجام آزمایش‌های تشخیص شکستگی اسپرم در مرکز درمان ناباروری آذربایجان‌شرقی خبر داد.

وی در تشریح دیگر فعالیت‌های بخش تحقیقات سلول‌های بنیادی این مرکز یادآور شد: تولید 4 سرش مختلف سلولی و افزایش بانک سلولی از فعالیت‌های انجام شده و تولید سلول‌های غضروف استخوان و سلول‌های فیبرو بلاستی از برنامه‌های آینده این بخش است.

وی از آغاز آزمایشی روش PGD برای جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی جنین در بخش تحقیقات سلول‌های بنیادی آذربایجان خبر داد و افزود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند در برخی بیماری‌ها که ژن یا کروموزوم معینی مسوول ایجاد آن است، مانع انتقال بیماری به فرزند شود تشخیص پیش از لانه گزینی جنین یا PGD است. در این روش، باروری به وسیله IVF انجام می‌شود و رویان سالم در رحم مادر کاشته می‌شود.

براساس این گزارش، مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با هدف خدمت‌رسانی به منطقه و درمان زوج‌های نابارور و شادی بخشیدن به زندگی آنان در سال 1389افتتاح شد و ارائه‌ی خدمات این مرکز توسط متخصصان زنان و زایمان و اورولوژی و با همکاری گروه ژنتیک به طور رسمی از فروردین ماه سال 1390 آغاز شد.

این مرکز با در اختیار داشتن تجهیزات به روز و پیشرفته و کادر مجرب در زمینه‌های درمان تخصصی ناباروری، آزمایش‌های طبی و ژنتیک، مشاوره‌ی تغذیه و اورولوژی آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به زوجین نابارور و عموم مردم است. هم‌اکنون در این مرکز پتانسیل ارائه‌ی خدمات IUI(شست‌وشو و تزریق اسپرم به داخل رحم)، IVF (لقاح خارج از رحم)، ICSI (میکرواینجکشن)، لیزهچینگ، انجماد جنین، بانک تخمک و PESA (استخراج اسپرم از اپیدیوم)، TESE (استخراج اسپرم از بیضه‌ها) و برخی اعمال جراحی محدود وجود دارد.
منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.