در ماه مبارک رمضان امامزاده‌هاي استان بوشهر از حال‌و هواي خواصي برخوردار است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، امامزاده‌هاي استان بوشهر زائران زیادی از سراسر کشور دارد. 

حسينه خان بندر ريگ گناوه:

حسينه خان در محله قديمی شهر بندر ريگ از بنادر استان بوشهر قرار دارد . قدمت بنا 200 سال و متعلق به عهد قاجاريه است . بانی آن خان علی خان حيات داوودی سر سلسله خانين حيات داوودی است که در دوره صفويه از محل اصلی خود (از طايفه حيات عينی) از خرم آباد لرستان جدا شده و به بلوک حيات داووده آمدند ، سپس نام طايفه خود را بر اين گذاشتند و بر بلوک حيات داوود حکمرانی می کردند .

بقعه شيخ منصور خزايی دشتستان :

بقعه شيخ منصور خزايی در روستای زيارت شهرستان دشتستان واقع شده است . اين اثر مربوط به دوره تيموريان است . تبار امامزاده علا الدين منصور معروف به شيخ منصور خزايی با هشت واسطه به امام علی االنقی (ع) می رسد .


شيخ منصور خزايی به دنبال دشمنی خلفای عباسی با اولاد حضرت علی (ع) به همراه 100 نفر در زمان خلافت ابومحمد حسن ، سی و سومين خليفه عباسی به ايران حرکت می کند .

او پس از ورود به زيارت و مواجه شدن با محاصره واليان و حاکمان عباسی که از سوی خليفه دستور گرفته بودند ، کشته و در همان روستا به خاک سپرده شد . بقعه و بارگاه اين امامزاده در زمان امير تيمور لنگ گورکانی و توسط معماران سمرقندی ساخته شده است .

اين بقعه بنايی مستطيل شکل با گنبدی پلکانی بر فراز آن است که از قسمت زيرين تا بالا از تعداد پلکان ها کاسته شده و يک پله در راس هرم کم شده است . در محل اين مقبره کتيبه ای سنگی متعلق به قرن هشتم هجری که نياکان اين امامزاده بر روی آن نوشته شده ، موجود است./ز
برچسب ها: بوشهر ، رمضان ، امامزاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.