مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست کشور گفت: احداث مراکز قرنطینه در 5 استان کشور نیازمند تأمین اعتبار است.

محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی  باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به تنوع زیستی کشور احداث 5 مرکز قرنطینه با اولویت استان های آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، مازندران، فارس، اصفهان و خوزستان که از نظر تنوع زیستی و تجهیزات دامپزشکی مناسب هستند و از طرفی دیگر زیستگاه های خطر پذیرتری نسبت به سایر استان ها دارند تصویب شد اما به خاطر نبود اعتبارات اجرایی نشد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر با توجه به تنوع زیاد در گونه های جانوری ما تنها دارای یک مرکز قرنطینه در پارک پردیسان هستیم که آن هم استاندارد لازم را ندارد.
وی در ادامه افزود: از مجموع هزار و 140 گونه جانوری شناخته شده در کشور 70 گونه در فهرست  IUCN   قرار دارند و جزء گونه های در معرض خطر به شمار می آیند که برای 30 گونه برنامه تدوین کرده ایم تا از این لیست خارج شوند اما همچنان مشکل کمبود اعتبار سبب شده تا طرح های تصویب شده بر زمین بماند.
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه تصریح کرد: در گذشته کل فعالیت های حیات وحش کشور در قالب یک پروژه در برنامه دوم، سوم و چهارم توسعه دیده شده بود و سالانه اعتباری بالغ بر ده میلیارد ریال به آن تخصیص داده شد که در اواخر برنامه چهارم این اعتبار به 5 میلیارد ریال کاهش پیدا کرد.
وی ادامه داد: در پایان برنامه چهارم یک طرح جامع مدیریت حیات وحش را در قالب 3 رویکرد اساسی پیشگیری و کنترل بیماری، احیاء و حفاظت گونه های در خطرانقراض و پایش جمعیت گونه های شاخص در کشور پیشنهاد دادیم که در برنامه پنجم با اعتبار 250 میلیارد ریال تصویب شد و از سال گذشته با اعتبار مصوب 45 میلیارد ریال آغاز شد اما تاکنون ریالی از این اعتبار را دریافت نکرده ایم.
محمدی در پایان اعتبار تخصیص به پروژه های گذشته را صفر ریال برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 4 میلیارد ریال مطالبات پروژه های گذشته در انتظار تأمین بودجه است و این در حالیست که ما در طرح جدید 8 فعالیت اساسی از قبیل احیای زیستگاه های خسارت دیده، مشارکت جوامع محلی، توسعه و فعالیت پروژه های بین المللی شناسایی مسیرهای مهاجرت و کنترل بیماری را پیش بینی کرده ایم که در صورت عدم تحصیص اعتبار نمی توانیم برای اجرایی کردن آنها اقدامی انجام دهیم./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار