برادلی مینیگ نظامی آمریکایی از همکاری با دشمن تبرئه شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از رویترز: برادلی منینگ‌ نظامی آمریکایی که هزاران برگه سند محرمانه را در اختیار پایگاه اینترنتی ویکیلیکس قرار داده است، روز سه‌شنبه در دادگاهی نظامی به نقض قانون جاسوسی متهم و از اتهام کمک به دشمن تبرئه شد.


بر اساس حکمی که قاضی دینایس لیند قرائت کرد، منینگ که به اتهام نقض قوانین مربوط به جاسوسی مجرم شناخته شده است ممکن است به حدود صد سال حبس محکوم شود.

بر اساس این حکم، این نظامی آمریکایی از 22 مورد کیفرخواست مطرح شده علیه وی، در 20 مورد مجرم شناخته شد. این دادگاه نظامی منینگ را علاوه بر نقض قانون مربوط به جاسوسی، در مورد دزدی اسناد نیروهای ارتشی مجرم شناخت.

***  سخنگوي ويکي ليکس از حکم صادره براي بردلي منينگ ابراز خرسندي کرد      
سخنگوی ویکی لیکس راه را برای ادامه کار افشاگران اطلاعاتی روشن تر توصیف کرد و گفت: آنچه برای بردلی منینگ رخ داد باعث نشده است سایر افشاگران اطلاعاتی دست از ادامه کار بکشند.

کریستین هرافنسون به دنبال انتشار خبر تبرئه بردلی منینگ از اتهام خیانت به کشور و کمک به دشمن، در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشا تودی، ضمن ابراز خرسندی از حکم صادره توسط دادگاه رسیدگی به این پرونده، گفت: این خبر خوبی بود اما باید گفت اینکه یک نفر را به خاطر انجام وظیفه ی صحیح خبرنگاری به خیانت متهم کنند، از ابتدا کار غلطی بود، اما به هر حال هنوز هم منینگ در مورد بیست اتهام، گناهکار شناخته شده است و ممکن است حکم حبس صادره برای وی تا یکصد سال برسد. هفته ی گذشته قضات این پرونده به وکیل دعاوی این اجازه را دادند که در آخرین روز محاکمه، تغییراتی را در اتهامات مطرح شده وارد کنند. محاکمه هم که تقریباً دور از چشم رسانه ها و خبرنگاران برگزار می شود، آنهم خبرنگارانی که در مورد پوشش اخبار مربوط به این پرونده ترسانده شده اند. با این اوصاف زیاد نمی توان در مورد این محاکمه خوش بین بود.

خبرنگار پرسید: فکر می کنم هیچ متهمی تاکنون در پرونده ای مشابه پرونده ی منینگ، پای میز محاکمه کشانده نشده است. چه افشاگری های ملموسی را می توان در کارنامه ی او مشاهده کرد؟
هرافنسون گفت: با توجه به منابع اطلاعاتی که او در موردشان متهم شده است، باید گفت او اخبار مهمی را در مورد برخی تغییرات اجتماعی و سیاسی در خاورمیانه افشا کرده است. این مسئله در گفته های افرادی که از تونس صحبت می کردند مشهود بوده است. او اخباری را در مورد برخی تحولات در بهار عربی منتشر کرده است و این نکته جالبی است.

او اطلاعات زیادی را در مورد بطن ماجرای جاری در جنگ عراق و یا افغانستان در اختیار ما گذاشته است، اخبار محرمانه ای که از چشم عموم دور نگاه داشته شده بود، از جمله این خبر که برخی نیروهای حامی دولت نوری المالکی افراد بازداشت شده را به او تحویل می دادند و این افراد نیز شدیداً مورد شکنجه قرار می گرفته اند. آمار افراد کشته شده در جنگها که با دقت توسط نیروهای آمریکایی ثبت می شده است، ولی این نیروها در اظهارات رسمی خود، جمع آوری این آمار را تکذیب می کردند. این نیز گونه ی دیگری از اخبار افشا شده توسط منینگ است. با این حساب باید گفت او به میزان زیادی بر اطلاعات ما افزوده است و در واقع او یکی از مهم ترین افشاگران طول تاریخ به حساب می آید.

برچسب ها: تبرئه ، سرباز ، آمریکایی ، متهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار