"جیم لوب" از مقامات پیشین دولت آمریکا در مقاله جدیدی تحت عنوان "پیام های مثبتی که پس از پیروزی روحانی در انتخابات به گوش می رسد" با اشاره به تلاش لابی آیپک علیه کشورمان معتقد است که این اقدامات خصمانه با شکست مواجه خواهند شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اینترپرس سرویس، نویسنده مقاله با ابراز خوش بینی نسبت به بهبود روابط ایران و آمریکا می نویسد "چند روزی بیشتر به برگزاری مراسم تحلیف "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ایران باقی نمانده و از هر دو طرف واشنگتن و تهران پیام های مثبتی می رسد و گزارش های تایید نشده در مورد فهرست نهایی نامزدهای معرفی شده توسط روحانی برای کسب مقامات مختلف اعلام شده است.

در این میان "علیرضا نادر" از موسسه پژوهشی "رند" ابراز امیدواری کرده است که روحانی فردی را بعنوان وزیر امور خارجه ایران نامزد خواهد کرد که بتواند با غربی ها و بخصوص آمریکایی ها تعامل داشته باشد.

گری سیک" یکی از کارشناسان مسائل ایران در دانشگاه "کلمبیا" در نیویورک آمریکا نیز معتقد است که نامزدی که طبق گمانه زنی های انجام شده از سوی روحانی برای برعهده گیری این مقام معرفی خواهد شد با آمریکایی ها و صحنه سیاسی آن کشور آشنایی کامل دارد و مردم آمریکا و زبان انگلیسی را بخوبی می شناسد. وی از همین رو با دیده خوش بینی به موضوع نگریسته است."  
 
جیم لوب به عقب نشینی اخیر دولت اوباما از مواضع پیشینش در قبال کشورمان با رفع بخشی از تحریم های ضد ایرانی وضع شده اشاره کرده و می افزاید "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا در جدیدترین اقدام خود دستور رفع بخشی از تحریم های وارد شده بر واردات دارو توسط ایران را صادر کرد. ناظران این اقدام را پیش از مراسم تحلیف روحانی نشانه از عقب نشینی دولت اوباما و تلاش وی برای ابراز حسن نیت به ایران قلمداد کرده اند. همچنین جمعی از نمایندگان و مقامات پیشین دولت آمریکا مخالفت خود را با جلسه بحث و بررسی نمایندگان جمهوریخواه آمریکا در مورد تشدید تحریم های ضد ایرانی که قرار است روز چهارشنبه انجام شود اظهار داشته اند."  
 
نویسنده مقاله با اشاره به نقش مخرب لابی رژیم صهیونیستی (آیپک) برای وضع لایحه جدید ضد ایرانی علیه کشورمان می افزاید " در این میان لابی رژیم صهیونیستی (آیپک) تلاش بسیاری را انجام می دهد تا لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی نمایندگان آمریکایی به تصویب رسد. هدف از این تحریم اعمال فشار بیشتر بر ایران و صادرات نفت از آن کشور است. پیش تر نیز "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی از احتمال تجاوز نظامی آن کشور علیه ایران سخن گفته بود و علیه رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران اظهاراتی را مطرح کرده بود."  
 
نویسنده اما ابراز خوش بینی می کند که نمایندگان جنگ طلب آمریکایی و نتانیاهو کاری از پیش نخواهند برد و در این باره می افزاید "پنج روز پس از اظهراات نتانیاهو، 131 نفر از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا از جمله 17 نماینده جمهوریخواه با امضای نامه برای اوباما از وی خواستند تا از "فرصت بالقوه" ایجاد شده پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران برای تعامل با آن کشور استفاده کند چرا که روحانی خواستار بهبود روابط با کشورهای همسایه ایران و سایر کشورهای جهان است.

در این نامه این گروه از نمایندگان آمریکایی خواستار رفع تحرمی های دوجانبه و چند جانبه وضع شده علیه ایران، نشستن مقامات آمریکایی با مقامات ایرانی بر سر میز مذاکره، اعطای امتیازات بیشتر از سوی آمریکا به ایران و همچنین خودداری از وضع تحریم های شدیدتر علیه آن کشور شده بودند. علیرغم آنکه لابی آیپک در این مورد اظهارنظری نکرد اما منابع مطلع از نارضایتی اعضای آن لابی نسبت به ارسال نامه نمایندگان آمریکایی به اوباما خبر داده اند. از سوی دیگر نیز مطلبی به نقل از رییس جمهور منتخب ایران در یکی از شبکه های اجتماعی منتشر شده بود و نشان می داد که وی از نامه 131 نماینده آمریکایی به اوباما و در خواست آنان از وی برای استفاده از فرصت تعامل با ایران استقبال کرده است.

همچنین نامه مشابهی نیز از سوی "دنیس فین اشتاین" رییس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا برای اوباما نوشته شده بود که نشان می داد وضع تحریم های جدید علیه ایران حداقل تا پاییز آینده نامحتمل خواهد بود. همچنین عده ای از دیپلمات های پیشین اروپایی نیز که پیش تر در دوران تصدی مقام مذاکره کننده ارشد از سوی روحانی با وی تعامل داشته اند نیز از رهبران کشورهای غربی خواستار تعامل با دولت جدید ایران شده اند." 


برچسب ها: آیپک ، امریکا ، شکست ، فشار ، تحریم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار