شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: ایران و سوریه می خواهند سطح روابط اقتصادی خود را به سطح روابط سیاسی میان دو کشور برسانند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازشبکه تلویزیونی المیادین ؛ پس از اقدام ایران در گشایش خط اعتباری برای سوریه برای تامین کالاهای اساسی این کشور بانک های مرکزی دو کشور به دنبال گشایش خط اعتباری جدید برای خرید سه میلیارد و ششصد میلیون دلار نفت از ایران هستند. بر اساس مذاکرات و توافقات صورت گرفته سوریه بهای نفت وارداتی از ایران را از طریق سرمایه گذاری این کشور در سوریه می پردازد.

"سلیمان عباس" وزیر نفت سوریه با رستم قاسمی همتای ایرانی خود درباره پیگیری توافقات امضا شده در خصوص قراردادهای نفت، گاز و فرآورده های آن و همکاری مشترک برای مقابله با تحریم های اقتصادی تحمیلی علیه سوریه بحث و گفتگو کرد.

"حازم کلاس" خبرنگار این شبکه در تهران در گزارشی در این زمینه افزود: ایران و سوریه دو قراداد جدید نفت و گاز امضا کردند. قرار است نفت و فرآورده های نفتی ایران از طریق خط اعتباری نفتی در اختیار سوریه قرار گیرد. همکاری های راهبردی میان دو کشور در دستور کار هیئت اقتصادی سوریه نیز قرار داشته است. دو طرف تلاش می کنند در زمینه صادرات گاز ایران به اروپا از طریق اراضی سوریه به توافقاتی برسند. این همکاری راهبردی ناشی از روابط راهبردی دو کشور است. هر چند ایران به دلیل تحریم های بین المللی تحمیلی بر این کشور با مشکلات اقتصادی روبروست ولی تهران در کنار سوریه متحد خود ایستاده است.

مقامات دو کشور در پی افزایش روابط اقتصادی و رساندن آن به سطح روابط سیاسی میان یکدیگر هستند. ایران و سوریه در سال گذشته قرارداد تجارت آزاد امضا کردند و عوارض گمرگی به یک باره حذف شود. نمایشگاه کالاهای سوریه در ایران برگزار می شود و این کشور یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد سوریه در این مرحله در نظر گرفته است. در حالی که ایران و سوریه با تهدیداتی روبرو هستند به نظر می رسد همکاری های اقتصادی دو کشور به هدف ایجاد جبهه مقاومت اقتصادی به مانند جبهه مقاومت سیاسی میان دو کشور است.

"ادیب میاله" رئیس بانک مرکزی سوریه گفت: قرار شد بهای نفت سه میلیارد و ششصد میلیون دلاری ایران به سوریه از طریق سرمایه گذاری ایران در سوریه نظیر احداث ساختمان و کارخانه پرداخت شود.

"سلیمان العباس" وزیر نفت سوریه گفت: در گفتگو با برادران ایرانی به دنبال آن هستیم که مسئله صادرات گاز ایران از طریقه سوریه به اروپا نهایی شود. خطوط صادرات گاز از عراق وارد سوریه خواهد شد و روزانه یکصد و ده میلیون متر مکعب گاز به سوریه صادر خواهد شد.
محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضاست. اما زمانی که سخن از روابط راهبردی میان دو کشور گفته می شود و به ویژه آنکه ایران و سوریه با تهدیدات مشترکی روبرو هستند می توان از توجیهات دیگر به دور از نظریات اقتصادی استفاده کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار