روش‌هاي آموزش باليني و ارزيابي مهارت هاي باليني هنوز به روش سنتي انجام مي‌شود.

آرام فيضي مدير مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکي دانشگاه اروميه در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران، گفت: صاحبنظران به اين موضوع معترف هستند که فارغ التحصيلان پرستاري مهارت باليني لازم را ندارند و بايد مبحث آموزشي آنها بازنگري شود.

وي ادامه داد: در برنامه‌ريزي بايد ابتدا انتظارات ار دانشجوي کارشناسي پرستاري مشخص شود اين که انتظار مي‌رود دانشجوي پرستاري چه مهارتهاي باليني، دانش و نگرشي داشته باشد سپس محتواي آموزش بر آن مبنا نوشته وارزيابي انجام شود.

وي با بيان اين که برنامه درسي دانشجويان پزشکي از سال 88 تاکنون براساس روش متداول مبتني بر پيامدها برنامه‌ريزي مي‌شود تصريح کرد: اين شيوه برنامه ريزي بايد براي پرستاران هم آغاز شود.

وي با تاکيد بر ضرورت وجود مهارت هاي ارتباطي در دانشجويان علوم پزشکي خاطر نشان کرد: نتايج بررسي‌ها حاکي از آن است که بيشتر خطاهاي پزشکي به علت برقرار نشدن ارتباط مناسب پزشک با بيمار، پرستار با بيمار، پزشک با پرستار است.

وي ادامه داد: دانشجويان ارشد با گرايش آموزش پرستاري به تربيت مي‌شوند اما به آنها روش تدريس و سنجش و ارزشيابي را با استفاده از الگوهاي علوم تربيتي آموزش مي‌دهيم. در حالي که علوم باليني متفاوت از علوم تربيتي است.

وي يادآورد شد:هم اکنون کساني که مسائل باليني را به پرستاران اموزش مي‌دهند که روش‌هاي آموزش باليني، و ارزيابي مهارت هاي باليني را نمي‌دانند و همه به روش سنتي انجام مي‌شود از اين رو هم اکنون هم دانشجو و هم پرسنل از آموزش مهارت‌هاي باليني ناراضي هستند./ع2

برچسب ها: پرستار ، بالین ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.