مسجد جامع و مرکز اسلامی کولون بزرگترین مسجد هنگ کنگ با مناره های 11 متری و کلینیک پزشکی است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ مسجد جامع و مرکز اسلامی کولون یکی از چهار مسجد اصلی هنگ کنگ بوده که در حال حاضر به عنوان بزرگترین مسجد مسلمانان این شهر محسوب می شود.


این مسجد ابتدا در سال 1896 در محلی که اکنون ایستگاه پلیست سیم شاسوری قرار دارد ساخته و قرار بود نیازهای معنوی سربازان مسلمان هندی ارتش بریتانیا را که در "وایتفیلد باراکس" پارک کولون امروزی مسکو بودند را پاسخ دهد.
 
اواخر دهه 1970 این بنا در نتیجه کارهای ساختمانی زیر زمین شرکت راه آهن به شدت از نظر ساختاری آسیب دید با پرداخت خسارت از سوی شرکت راه آهن و کمک های مسلمانان مسجد جدید در سال 1984 در محل کنونی ساخته و جایگزین مسجد قبلی شد.


 

معماری این ساختمان نشان دهنده هویت منحصر به فرد جامعه اسلامی هنگ کنگ بوده وبا عناصر معماری سنتی مساجد اسلامی تزئین شده است.
 
مهمترین ویژگی ساختمان مسجد کولون مناره های 11 متری آن بوده که در چهار گوشه بالایی ساختمان مرمرین قرار گرفته است.

این مسجد علاوه به سه شبستان و یک سالی کنفرانس دارای کلینیک پزشکی و یک کتابخانه است شبستان اصلی مسجد در طبق اول قرار دارد . ظرفیت آن یک هزار نفر است .
 

شبستان دوم متعلق به بانوان بوده و در طبقه دوم قرار دارد. گنبد مسجد جامع و مرکز اسلامی کولون دارای قطر پنج متری و ارتفاع 9 متری است.
 
در حال حاضر در این مسجد کلاس های آموزشی زبان عربی برگزار شده و خطبه های نماز جمعه به زبان های اردو عربی انگلیسی ایراد می شود.
 
در این مسجد جامع نمازهای یومیه به جماعت برگزار می شود و ظرفیت آن نزدیک به دو هزار نماز گزار است./ص

گزارش از مرضيه اميري

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.